ACUM:
15.22
Concerte de 5 stele
primite prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 17.00 Glissando (R) Clasic, jazz & more estival.
Apoi: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Arhivă : Se întâmplă la Radio România Înapoi

Radio România, punte între Asia și Europa

Bookmark and Share
Publicat: marți, 30 Iunie 2015 , ora 9.40
Conferința Media 2020, primul eveniment de acest fel organizat de Societatea Română de Radiodifuziune în parteneriat cu Uniunea Audiovizualului din zona Asia-Pacific, ABU a inceput.
Până în 2020, audiovizualul va fi supus unor transformări substanțiale, cum ar fi reacția audienței de pe diversele platforme media comerciale față de platformele audiovizuale.
Consumul de conținut radio și TV pe telefoanele mobile, internet și platformele hibrid vor continua să devină o provocare pentru ingeniozitatea radiodifuzorilor și creatorilor de conținut în vederea menținerii avantajului pe piață și pentru păstrarea audienței.
Interviu cu președintele director general al SRR, Ovidiu Miculescu.
L-am invitat alături de noi la „Apel matinal” pe președintele Societății Române de Radiodifuziune, domnul Ovidiu Miculescu, co-organizator al evenimentului. Bună dimineața, bine ați venit.
Ovidiu Miculescu: Bună dimineața.
Realizator: Ce oferă această premieră media 2020 profesioniștilor din industria media?
Ovidiu Miculescu: În primul rând, aș dori să menționez faptul că acest tip de întâlnire se petrece pentru prima dată, este o premieră aș spune internațională majoră pentru ca, pentru prima oară, audiovizualul din Asia-Pacific se întâlnește cu audiovizualul din Europa. Acest lucru până acum nu s-a mai întâmplat. În al doilea rând, este pentru prima dată când Asia Pacific Broadcasting Union, ABU, în cei 52 de ani de existență, iese din teritoriul său, care cuprinde mai mult de jumătate de glob, posturile membre ale ABU, în număr de peste 300, generează zilnic o audiență de aproape 4 miliarde de ascultători și telespectatori. În al treilea rând, faptul că această conferință privind viitorul mediei se desfăsoară în România este rezultatul prezenței Radio România în interiorul ABU ca un membru și partener extremde activ, extrem de serios, extrem de constructiv. Acest ABU, cea mai puternică organizație de media din lume, nu face lucruri gratuite și nu generază evenimente sau intră în paterneriate cu, știu eu, entități de nota mai puțin de 10, dacă pot să mă exprim așa. Inclusiv Uniunea Europeană de Radio și Televiziune. ABU are în sloganul său „the future is hibrid”, deci viitorul mediei este hibridul, platforma comună.
Realizator: Ce înseamnă mai exact această platformă comună?
Ovidiu Miculescu: Înseamnă că deja nu mai e viitor, e prezent. Vor exista și există deja situații multe în care pe un singur device vor veni imagine, voce, muzică și date. În mașină, de exemplu, radioul dispare ca și funcție în momentul acesta. În Europa aproape jumătate dintre mașinile care se produc nu mai au radio și funcția radioului este preluată, de exemplu, de către device-ul care se cheamă GPS. Una dintre opțiuni va fi radio. Chestiunea extrem de importantă pe care trebuie s-o înțelegem este că toate aceste condiții de transmitere și de audiență din partea publicului s-au schimbat dramatic. Știți că Norvegia renunță la transmisia FM cu totul, știți că transmisia digitală în toată Europa face pași mari, inclusiv țări foste comuniste sunt într-un proces avansat de digitalizare. În același timp, mediul prin care se transmite semnalul radio este cel al anilor pe care îi trăim. Semnalul radio, deci conținutul, care este foarte important, vine pe telefon, vine pe tabletă, vine pe aplicații, vine pe orice mediu pe care oamenii îl folosesc. Obișnuința de a asculta radioul pe frigider în bucătărie dispare sau în multe locuri a dispărut cu totul. Este extrem de important să ne adaptăm foarte repede acestei provocări care, repet, nu mai este viitor, este prezent deja, pentru că altfel lucrurile nu vor arăta bine pentru radio.
Realizator: Și atunci vă întreb: radioul va conține și imagini pe viitor, pentru a fi atractiv?
Ovidiu Miculescu: Absolut, absolut. Sigur că da. Iar, dacă audiența va fi pe aplicații de telefoane mobile, acolo va trebui să mergem. Trebuie să ieșim în calea consumatorului, nu să-l mai așteptăm la noi acasă, poate vine, poate nu vine. Or, acestea sunt provocări pe care atât Asia, cât și Europa le au, pentru că industria este una singură, oriunde s-ar întâmpla ea.
Realizator: Revenim puțin la Conferința Media 2020. Ați spus că este pentru prima dată când ABU iese din bazinul său și ajunge în Europa, ajunge în România. Și atunci vă întreb: ce înseamnă în principal pentru Radio România această conferință, organizată de către Radio România, în parteneriat cu ABU?
Ovidiu Miculescu: Înseamnă, dacă vreți, intrarea Radio România în liga mare, în acea parte din lume extrem de dezvoltată economic. Știm că banii lumii în ultimii ani sunt acolo, inclusiv marile companii europene investesc acolo. Este o recunoaștere a faptului că livrăm lucruri serioase, avem audiență, suntem stabili financiar, generăm evenimente și proiecte culturale de foarte bună calitate, unul dintre ele, sigur, și a fost important, turneul de anul trecut de la Kuala Lumpur al Orchestrei Naționale Radio/schelaru/ și alte acțiuni pe care le facem, de exemplu acum am propus ABU crearea unei platforme de schimburi muzicale pe care Radio România o pilotează, deci vin aici pentru că suntem un partener de încredere și pe care ei îl consideră de viitor.
Realizator: Domnule președinte, cine participă la evenimentul organizat de postul public de radio?
Ovidiu Miculescu: Sunt oameni care vin de pe patru continente, din Europa, din Asia, din America, din Australia, sunt șefi de media, atât publice, cât și private, sunt universitari care predau media în lume, sunt oameni cu o expertiză și cu o experiență extraordinară, sunt oameni care au cuvânt de spus, oameni care reprezintă organizații puternice. Vă dau, știu eu, doar exemplul Graham Alice, care este directorul de radio al BBC și președintele Comisiei Radio în cadrul European Broadcasting Union, sunt președinți de radiouri publice, vorbesc de președintele din Ungaria, președintele serviciului public din Arabia Saudită, directorul general al celui mai mare post de radio din Chicago și zonă, sunt oameni extrem de importanți și influenți din Germania, din Olanda, din Japonia, Coreea de Sud, deci sunt oameni care au ceva de spus și care sunt extrem de conștienți că provocarea este aceeași pentru toți, soluția trebuie găsită pentru că asaltul asupra radioului și televiziunii practicat de către corporațiile globale gen Facebook, Twitter, Google și alții… știm foarte bine că Youtube-ul a atacat furibund și a învins la nivel global industria de televiziune din întreaga lume, deci toți suntem conștienți că trebuie să reacționăm și să ne păstrăm calea, în beneficiul ascultătorilor și telespectatorilor noștri.
Realizator: Iar pe final, Radio România este pregătit să treacă la radioul viitorului, în acest moment?
Ovidiu Miculescu: Avem încă o problemă mare de mentalitate, a noastră, nu a publicului. Publicul ne dă semnale că ne așteaptă și pe alte suporturi. Lucrăml a corecțiile pe care trebuie să le facem în interior, suntem obligați să înțelegem că lumea se schimbă cu o viteză foarte mare și neadaptarea la prezent înseamnă pierderi pe toate capitolele. Dar sunt optimist și sunt convins că și colegii mei din Radio România înțeleg că nu avem decât o singură cale: digitalul, online-ul, dezvoltarea permanentă a conținutului, pentru că acestea sunt lucrurile care în foarte scurt timp vor face diferența capitală între a fi și a nu fi.
Realizator: Domnule președinte, mulțumesc pentru prezența dvs la „Matinal”.
Ovidiu Miculescu: Vă mulțumesc și eu.


Radio România găzduiește la București conferința Media 2020 organizată împreună cu cea mai mare uniune a radiodifuzorilor din Asia, Uniunea Asiatică a Audiovizualului.

Participă mari jucători din industria media, experți, președinți de medii publice, prezentatori de platforme digitale, personalități mass media din Uniunea Audiovizualului din Europa și din zona Asia-Pacific.
Câteva elemente despre evenimentul care începe marți, așa cum reiese din interviurile realizate de Simina Botar și Alin Șerbănescu cu doi dintre organizatori.
Observați că în timp ce perspectiva planurilor de care vorbim în mod curent este 2030, 2050 deja, în media discutăm de orizontul 2020.
Viteza cu care se schimbă peisajul în mass media, mai ales în audiovizual este atât de mare încât este greu să vezi clar pe o perspectivă mai îndepărtată.
La București se va vorbi cum ne vom putea auzi mai ușor marți, ce posibilități și servicii noi, utile și interesante vom putea oferi.
Cine sunt organizatorii conferinței Media 2020- ne spune secretarul general al Uniunii Audiovizualului din Asia-Pacific dr. Javad Mottaghi:
Javad Mottaghi: Lumea este ca o sat global, nu trebuie să te concentrezi numai pe probleem locale, trebuie să acționezi local, dar să gândești global. Asta ne-a adus aici, în România. Media 2020 este o platformă care a reunit broadcasterii din Asia-Pacific și Europa și alte continente pentru a gândi global și a acționa local. Uniunea Audiovizualului Asiatic este cea mai mare uniune a radiodifuzorilor din lume. Avem 276 de membri în 68 de țări, avem o audiență de 4,2 miliarde de oameni în întreaga lume. Noi credem în diversitate, noi resimțim diversitatea în multiple forme: diversitatea în populație, în cultură, în dimensiune, religie, economie, politică, în toate aspectele vieții. Dar noi nu vedem diversitatea ca o amenințare, o vedem ca pe o oportunitate.
Reporter: Este pentru prima oară când reprezentanții de vârf ai Uniunii Audiovizualului din Asia și Pacific co-organizează o reuniune în afara continetului asiatic și au ales România, Bucureștiul.
Javad Mottaghi: RADIO ROMÂNIA a realizat un rol foarte important ca punte care face legătura între Vest și Est. Cu tipul de cultură pe care-l simt aici, cu tipul de ospitalitate și de cultură socială pe care o văd în România – și sunt familiar cu cultura României, România este o oportunitate foarte bună, este o foarte bună platformă pentru a crea puntea necesară pentru depășirea diferențelor dintre Vest și Est, și este ceea ce a reușit România. Să dau un exemplu. Acum 2 ani, când RADIO ROMÂNIA a devenit membru al Asociației Audiovizualului din Asia-Pacific, prea puțini știau ce este RADIO ROMÂNIA, ce faceți voi și ce tip de activități oferiți publicului. Într-o perioadă scurtă de numai 2 ani, datorită implicării în câteva activități în Asia, RADIO ROMÂNIA a devenit o fereastră prin care România este văzută de diferite țări. Anul trecut orchestra dvs simfonică a avut două concerte în Malaezia, cu ocazia Forumului Mondial al Copilului, pentru un auditoriu de 20-30 de milioane de ascultători. Ce oportunitate mai bună poate fi pentru ca România sa fie văzuta de pe cealaltă parte a globului? Aceasta este însă și o fereastră de oportunitate pentru ca publicul de afară să-și împărtășească experiența cu publicul român prin intermediul RADIO ROMÂNIA. RADIO ROMÂNIA este gazda evenimentului de mâine și poimâine.
Asia va fi un teren extrem de important în care România trebuie să fie prezentă
Despre cât de utile vor fi rezultatele dialogului de două zile din București pentru ascultătorii RADIO ROMÂNIA și depre rolul pe care RADIO ROMÂNIA îl joacă în relația cu Uniunea Audiovizualului din Asia-Pacific am vorbit cu președintele director general al RADIO ROMÂNIA, Ovidiu Miculescu:
Ovidiu Miculescu: În primul rând, Asia-Pacific Broadcasting Union este cea mai mare și cea mai puternică organizație de media din lume. Prezența noastră acolo reprezintă mai mult decât RADIO ROMÂNIA, reprezintă România. Or, acesta este un lucru extrem de important. Expunerea pe care România o are în această extrem de puternică și de serioasă organizație aduce numele României în atenția câtorva mii de broadcasteri care pot multiplica – și au făcut-o – deci multiplică mesajele pe care noi le dăm. A fost exemplul de anul trecut, cu turneul Orchestrei Naționale de Radio la Kuala Lumpur, când au aflat despre România sau au urmărit pe tv sau pe platformele online o performanță culturală a României peste un miliard de oameni. Pe de altă parte, Asia ne aduce o expertiză extraordinară în ceea ce privește capacitatea de adaptare tehnologică și de conținut a ceea ce înseamnă media astăzi, pentru că sunt extrem de dezvoltați tehnologic. Totodată, Asia înseamnă o lume în care se adună banii de pe întregul glob, pentru că în momentul acesta eu cred că finanțele se concentrează în acea parte din lume, și vedem cu toții că inclusiv marile companii europene sau americanii investesc acolo. Deci cred că, în momentul acesta și pentru următorii ani, Asia va fi un teren extrem de important în care România trebuie să fie prezentă, iar RADIO ROMÂNIA a intrat acolo cu capul sus. Suntem un partener extrem de serios, un partener performant, un membru activ și, chiar dacă suntem doar de doi ani în ABU, suntem un membru extrem de respectat.