Arhivă : Cronici Înapoi

Soliștii Ansamblului Intercontemporain în concert la Centrul Pompidou din Paris

Publicat: luni, 6 Decembrie 2010 , ora 12.51

Ansamblul Intercontemporain este un reper în ceea ce privește interpretarea muzicii moderne și contemporane. Creat de Pierre Boulez, în 1976, se află acum sub directoratul musical al Susannei Mälkki și continuă să-și lărgească repertoriul cu prime audiții și să exploreze tehnici instrumentale dintre cele mai diverse în proiecte, adesea, sincretice.

Fiecare apariție a Ansamblului Intercontemporain reprezintă un eveniment. Așa s-a întâmplat și în seara zilei de 3 decembrie 2010, când soliștii grupului au prezentat șase piese din ciclul Sequenza de Luciano Berio. Nimic mai potrivit pentru a-i admira pe acești artiști de formație clasică într-o demonstrație de virtuozitate, pasiune și înțelegere a noii muzici.

Luciano Berio, scriind aceste partituri, a vrut să ne facă să vedem și o altă față a instrumentelor, într-o încercare de a scăpa de prejudecățile acumulate în veacuri. Nu este ușor să accepți flautul drept un instrument polifonic, vioara ca suport al unui discurs clavecinistic, tip toccată, agresivitatea… harpei sau violoncelul transformat în instrument de percuție. Sunt tot atâtea motive de a aprecia deschiderea soliștilor Emmanuelle Ophèle - flaut, Diego Tosi, violonist laureat al Concursurilor Internaționale Paganini de la Genova și Ceaikovski de la Moscova, apoi Frédérique Cambreling la harpă, Alain Damiens, căruia Elliott Carter i-a dedicate Concertul pentru clarinet, trombonistul Benny Sluchin, doctor în matematică, cercetător la IRCAM și profesor de scriitură muzicală la Conservatorul din Paris și, în fine, Pierre Strauch - violoncelist și compozitor.

La Paris, muzica nouă sună bine și datorită Ansamblului Intercontemporain care, prin apariția sa, a încheiat seria concertelor propuse de Centrul "Georges Pompidou" în anul 2010.


Monica Isăcescu
(Cu sprijinul Institutului Cultural Român din Paris)