Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Mihai Constantinescu, fostul director al Artexim, a fost decorat cu gradul de Cavaler al Ordinului artelor și literelor

Publicat: miercuri, 1 Martie 2023 , ora 13.52

Mihai Constantinescu, fostul director al Artexim, a fost decorat cu gradul de Cavaler al Ordinului artelor și literelor pentru modul cum a condus și a dezvoltat Festivalul Internațional „George Enescu”. Distincția i-a fost înmânată de către Laurence Auer, Ambasadorul Republicii franceze în România. Ceremonia a avut loc ieri, 28 februarie, la Ambasada Franței din București. Cristina Comandașu, manager Radio România Muzical, a preluat declarația lui Mihai Constantinescu din cadrul evenimentului:

Excelențele Voastre, stimate doamne, stimați domni,

alături de Ambasada Franței au mai fost și alte misiuni diplomatice care au contribuit la dezvoltarea Festivalului Enescu.

Aș menționa sprijinul ambasadelor Germaniei, Marii Britanii, Elveției și Țărilor de Jos, care au făcut cunoscut festivalul în fața artiștilor care nu prea știau nimic despre România, despre Enescu, despre lansarea unui nou eveniment internațional.

Apoi, participarea ambasadorilor la concertele festivalului a fost un mod de a onora evenimentul și o bucurie personală pentru mine, pentru echipa mea și pentru artiști.

În al patrulea rând, aș vrea să mă refer la sprijinul și implicarea instituțiilor statului.

Mai întâi, mă întorc la momentul zero al Festivalului Enescu, fără de care nimic n-ar fi fost posibil. În aprilie 1990, domnul ministru Andrei Pleșu a dat undă verde propunerii noastre de a reface un festival dedicat lui George Enescu, la standarde internaționale. După prima sa lansare, în 1958, la 3 ani de la moartea compozitorului, festivalul devenise unul din marile evenimente culturale internaționale.

Am invitat astăzi trei miniștri importanți - domnii Pleșu, Iorgulescu și Romașcanu, pe care i-am considerat foarte importanți pentru desfășurarea în bune condiții ale edițiilor Festivalului din 1991, 2007, 2017 și 2023. Din cei 31 de miniștri pe care i-am avut în decursul activității mele, mă gândesc cu respect și regret la alte două personalități - domnii Ion Caramitru și Răzvan Theodorescu, care au avut și ei, la rândul lor, un mare cuvânt de spus în desfășurarea festivalului. Și, alături de ei, secretarii de stat cu care am lucrat în mod deosebit și cu care am asigurat "sala mașinilor" organizării. Și acum trebuie să amintesc în mod special de domnul Victor Opaschi, de regretatul Ioan Onisei și de domnul Andras Demeter.

Festivalul a beneficiat încă de la începuturile sale de după 1989 de înaltul patronaj al Președintelui României, calitate ce a reprezentat foarte mult în relația cu artiștii prezenți în festival.

Guvernul României a înțeles mai târziu cât de important este acest eveniment și, din 2001, a preluat în organizare Festivalul și Concursul Enescu.

În al cincilea rând, mă uit la cei care au contribuit din interior la dezvoltarea festivalului. Doresc să mulțumesc directorilor artistici și președinților de onoare ai festivalului de-a lungul celor 30 de ani, reprezentați aici de maestrul Cristian Mandeal, Ludovic Spiess, Mihai Brediceanu, Lawrence Foster, Yehudi Menuhin, Roman Vlad, Ioan Holender, Wladimir Jurowski și Zubin Mehta, care au avut un rol deosebit în redimensionarea anvergurii internaționale a festivalului.

Mulțumesc celor care, de-a lungul anilor, au ajutat la crearea imaginii festivalului. E vorba de Societatea Română de Televiziune, Societatea Română de Radiodifuziune. Doresc să le mulțumesc și instituțiilor de cultură care au sprijinit necondiționat organizarea și desfășurarea festivalului. Și mă refer aici la Filarmonica "George Enescu", Universitatea Națională de Muzică, Opera Națională Română, Formațiile Muzicale Radio, Centrul Național "Tinerimea Română", Universitatea București, Institutul Cultural Român (cu care am colaborat în perioada 2007-2010), Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România, Ministerul de Externe, precum și tuturor artiștilor și filarmonicilor din țară care au participat în concertele festivalului.

Mulțumesc și criticilor muzicali care au tradus muzica pentru public și pentru noi, ne-au ajutat să devenim mai buni.

Un loc special îl au colaboratorii, tinerii pentru care festivalul a fost o școală a vieții, de lansare a activității de management cultural.

Nu în ultimul rând, vreau să mulțumesc sponsorilor care ne-au ajutat să dezvoltăm festivalul. Ei sunt reprezentați aici prin cel mai longeviv și fidel susținător al festivalului - Rompetrol.

În al șaselea rând, acest festival nu era posibil fără public. L-am lăsat cu intenție la final nu pentru că era neimportant, ci pentru că așa cum artiștii fac o plecăciune în fața publicului la final, la fel am vrut și eu să-l salut numai după ce am încercat să redau succint complexitatea muncii și a colaborărilor care au făcut posibil Festivalul Enescu. Le sunt recunoscător spectatorilor pentru aplauze și pentru deschiderea lor spre experiența Festivalului Enescu. Dacă ei nu veneau în săli, noi astăzi nu am fi avut despre ce să vorbim.

Excelențele Voastre, doamnelor și domnilor, nu regret munca, orele nesfârșite de negocieri și de organizare, adrenalina... Regret altceva. Faptul că nu am făcut mai mult pentru ca artiștii români să fie mai cunoscuți și apreciați în țările europene - Franța, Marea Britanie, Germania, Elveția - și că nu am reușit să-i conving pe cei 31 de miniștri să ofere publicului român o sală de concerte pe măsura festivalului.

Domnul profesor arhitect Romeo Belea, a realizat încă din 2003 un proiect care, din păcate, nici până la această oră nu am putut să-l ducem la bun sfârșit. Sper ca acest vis care este împărtășit de mii de spectatori și de artiști să devină realitate. Bucureștiul merită o sală de concerte de nivel occidental, la fel ca și festivalul.

Las festivalul la standarde internaționale, cunoscut în toată lumea pentru înaltul nivel artistic, seriozitate, corectitudine, încredere și profesionalism.

Mulțumesc Cristinei Uruc și maestrului Cristian Măcelaru că au acceptat să preia mandatul la conducerea festivalului pe parte de direcție executivă și, respectiv, de direcție artistică.

Mi-am făcut datoria de a asigura o trecere lină, oferind în continuare consultanță artistică și logistică pentru realizarea programului ediției 2023.

Aș dori să vă mulțumesc dumneavoastră, celor de față, pentru participarea la acest eveniment deosebit din viața mea. Mă simt onorat și copleșit, mai ales că în această seară am ieșit din culise - unde m-ați văzut de multe ori - și am devenit eu solist.

Sper să ne revedem în fiecare toamnă la edițiile viitoare ale Festivalului și Concursului "George Enescu". Vă mulțumesc!