Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu compozitorul Vlad Maistorovici

Publicat: miercuri, 22 Februarie 2023 , ora 10.04

În 23 și 24 februarie, la Muzeul de Artă din Haga vor avea loc patru reprezentații ale concertului intitulat "Metamorfoze: o călătorie muzicală în lumea lui MC Escher". Organizatorii doresc să marcheze astfel 125 de ani de la nașterea unuia dintre cei mai cunoscuți artiști grafici ai Țărilor de Jos: Maurits Cornelis Escher. Compozitorul român Vlad Maistorovici a compus și orchestrat pentru această ocazie mai multe lucrări despre care vom afla detalii în cele ce urmează.

Domnule Vlad Maistorovici, ce cuvânt sau frază ar descrie opera artistului vizual Escher și cum se transpune ea în muzică?

Escher are câteva teme foarte importante. E greu de folosit un singur cuvânt sau o singură frază, dar avem de-a face cu imposibilități matematice, cu spirale infinite, cu iluzii optice și toate acestea pot fi imaginate în acest proiect. Am încercat să găsim paralele în muzica veche și iată, și în muzica nouă, contemporană.


În arta imaginată de Escher, matematica a jucat un rol foarte important, cum spuneați și dumneavoastră. Această aplecare către lumea cifrelor a ușurat sau, dimpotrivă, a îngreunat munca dumneavoastră atunci când ați început să creați programul muzical care să conecteze imaginile lui Escher cu muzica?

Escher nu se considera un matematician și nici nu era un matematician. El era un artist care s-a inspirat sau a avut o gândire prevalent matematică în creația lui vizuală. Și muzica, după cum bine știm, are la bază niște principii matematice pe care, fără să fim matematicieni, ca muzicieni trebuie să le înțelegem sau măcar să le intuim. Așa că acolo, fără doar și poate, muzica se întâlnește foarte bine cu creația lui Escher și cu gândirea lui creativă. Este ceva ce și el a semnalat, că își regăsește spiritul creativ în muzica lui Johann Sebastian Bach.


Dincolo de premiera mondială a lucrării compuse special pentru această ocazie, Metamorfoză după M.C. Escher pentru ansamblu de 15 instrumente, ați orchestrat și lucrări din epoca barocă. Ce v-a motivat să alegeți lucrări ale compozitorilor Johann David Heinichen și Johann Sebastian Bach?

Motivul este că Escher a fost în primul rând fascinat de muzica lui Bach și și-a regăsit ideile creative în muzica lui. Așadar, nu puteau lipsi câteva creații care în mod special se înrudesc cu anumite idei din opera lui Escher. E vorba de fragmente selectate din Ofranda muzicală, Canon per tonos (este vorba de un canon care se înalță la infinit, câte un ton cu fiecare iterație) și coralul „In dir ist freude” în sol major. Heinichen tot pe filierea lui Bach a ajuns în programul nostru, pentru că este vorba de „Micul labirint armonic”, care multă vreme s-a crezut că a fost compus de Johann Sebartian Bach, însă muzicologia recentă a demonstrat că este vorba de o lucrare compusă cel mai probabil de Heinichen, dar aproape sigur nu de Bach. Însă, acest „Mic labirint armonic” a devenit foarte legat de creația lui Escher prin cartea „Gödel, Escher, Bach” de Douglas Hofstadter și astfel, am ales să o includem în acest program chiar la începutul concertului.

Așadar, acestea sunt motivele pentru care am inclus aceste lucrări de sorginte barocă în orchestrații credincioase mai ales textului lui Bach, dar pentru ansamblu contemporan, cu instrumente foarte recente. Iar alături de ele, sigur că figurează lucrări recente de Arvo Pärt și de Webern - nu atât de recent, dar încă foarte modern chiar și pentru generația noastră și foarte matematic în structură, înrudit cu această lume a oglinzilor, a reflecțiilor și refracțiilor a lui Escher.

Cam asta este relația dintre muzica veche barocă și muzica contemporană în acest concert care, iată, prin această diversitate stilistică, acest eclectism, creează o punte de trecere, o poartă de intrare către arta lui Escher, prin muzică.


Ne puteți descrie în câteva cuvinte și lucrarea dumneavoastră care va avea premiera mondială: Metamorfoze după Escher?

„Metamorfoze după M.C. Escher” este un soi de frescă inspirată chiar de seria Metamorfoze a lui Escher. E vorba de trei lucrări care au dezvoltat aceeași idee prezentată în Metamorfoze I și care, pe parcursul anilor, s-a dezvoltat până la Metamorfoze III. Este o lucrare care, în limbaj muzical încearcă o călătorie prin diferite lumi stilistice, o reflecție muzicală asupra tematicii pe care ne-a propus-o M.C. Escher în arta lui.

Credit foto: Georgia Bertazzi

Interviu realizat de Norela Liviana Costea