ACUM:
7.00
Musica viva
Matinalul altfel marca Radio România Muzical.
Urmează: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 9.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Cronici Înapoi

Leonskaja e de foc!

Bookmark and Share
Publicat: miercuri, 15 Decembrie 2010 , ora 14.47

Trei bisuri a dat în seara de marți, 14 decembrie 2010, Elisabeth Leonskaja în finalul recitalului Chopin pe care l-a susținut la Ateneul Român, recital ce a încheiat seria Celebrating Chopin, prin care Fundația Art Production a marcat aniversarea a două secole de la nașterea compozitorului de origine poloneză.

Încep vorbindu-vă despre finalul serii pentru a accentua un fapt semnificativ: Elisabeth Leonskaja iubește și este iubită de publicul din România. Admiratorii artistei ruse au ascultat-o de data aceasta interpretând o ardentă Poloneză op. 26, o destul de agitată Nocturnă op. 27 și - înainte de pauză - Sonata a II-a op. 35, cu un implacabil marș funebru și o parte a treia fantomatică - în care aproape că auzeam "vântul șuierând printre morminte". Partea a doua a recitalului a cuprins Balada a III-a, Nocturna op. 48 și Poloneza-Fantezie op. 61 - toate interpretate cu inteligență, căldură și acel magnetism (propriu numai Artiștilor) care te hipnotizează, pur și simplu.

Poate că Elisabeth Leonskaja nu mai poate "concura" la capitolul virtuozitate cu noua generație de pianiști, dar aspectul e cu totul neimportant, atâta vreme cât textul muzical nu a avut de suferit, iar artista a reușit - și de data aceasta - să ne aducă "un alt Chopin". Nu un Chopin dulceag, ci unul cu o paletă foarte largă de culori, în care chiar și asprimile sunt extraordinar de expresive - întocmai ca la Callas.

Sala Ateneului a fost arhiplină, deși acest lucru nu e întotdeauna de bun augur - se pare că există încă destule persoane pentru care un recital Leonskaja reprezintă un eveniment monden, eveniment la care se poate ajunge cu mare întârziere și în timpul căruia lumea se poate vânzoli nestingherită prin sală. Ideea ca fiecare sală de concerte să fie "dotată" la intrare cu un ghid de comportare nu îmi aparține, nici nu e nouă, așa că nu fac decât să repet - în speranța că directorii acestor instituții vor reacționa...


Irina Cristina Vasilescu