Interviuri Înapoi

Lipatti premiat în cadrul MIDEM 2010 – Interviu cu James Jolly, redactor-șef al revistei "Grammophone"

Publicat: miercuri, 27 Ianuarie 2010 , ora 16.52

În cadrul ceremoniei desfășurate pe 26 ianuarie la Palatul Festivalurilor de la Cannes, înregistrările pianistului Dinu Lipatti au primit Premiul special MIDEM acordat cu prilejul Anului Chopin, la secțiunea "Best Ever", fiind considerate de juriul de profesioniști cele mai bune înregistrări cu lucrări de Chopin ale tuturor timpurilor. Un alt premiu ce se leagă de numele unui mare artist român este cel pentru documentar, pe suport DVD, premiu oferit filmului "Sergiu Celibidache - You don't do anything - You let it evolve", realizat de regizorul german Jan Schmidt- Garre, care a studiat cu prestigiosul conducător de orchestră. Cu acest prilej am stat de vorbă cu domnul James Jolly, redactor-șef al Revistei "Gramophone".

Domnule James Jolly, ca membru al juriului MIDEM, care este opinia dumneavoastră în legătură cu Premiul special pe care înregistrările lui Dinu Lipatti l-au primit în acest an? Ați fost de acord sau nu?

Da. În mod categoric, da. Nu știu sigur dacă ar trebui să dezvălui acest lucru, însă Dinu Lipatti a fost prima mea alegere, dintre toate înregistrările extraordinare cu lucrări de Chopin ale tuturor timpurilor. Am acordat două premii: unul pentru înregistrări noi și un altul pentru înregistrări realizate în trecut. Nu mi-a fost deloc greu să mă decid. Este într-adevăr o înregistrare clasică

Care a fost motivația juriului cu privire la acordarea acestui premiu?

Noi toți am vrut să ne folosim de această oportunitate a Anului Chopin 2010, a celor 200 de ani de la nașterea compozitorului. Este ceva în totalitate magic în legătură cu aceste înregistrări ale lui Lipatti. Chiar dacă te gândești că era foarte bolnav și că nu mai avea foarte mult de trăit, cântatul lui rămâne la fel de uimitor: o combinație de muzicalitate, poezie, forță și o totală credință în muzica sa. Ascultându-l, anii zboară și se naște o interacțiune, o comunicare cu muzica lui Chopin. Sunt niște înregistrări uimitoare, excepționale și sunt atât de bucuros că în toți acești ani reputația lor s-a consolidat, astfel că putem spune și acum întregii lumi că rămân un exemplu extraordinar de interpretare pianistică.

Ce înregistrări au mai fost luate în calcul pentru acest premiu? Arthur Rubinstein, Vladimir Ashkenazy sau Maurizio Pollini au fost concurenți ai pianistului român?

Desigur că au fost și ei pe listă. Există înregistrări minunate ale lucrărilor de Chopin. Mai ales cele ale lui Rubinstein, care a fost asociat, ca nici un alt pianist, cu muzica lui Chopin. Sunt înregistrări absolut extraordinare ce figurează pe lista scurtă a interpretărilor lui Chopin. Numai că cele ale lui Lipatti sunt atât de fantastice, încât nu am avut cum să nu le punem pe primul plan.

În Revista Gramophone CD-ul lui Dinu Lipatti, cu lucrări de Chopin, a fost caracterizat drept o colecție de plăceri, cântate cu instinct, grație și poezie. În opinia dumneavoastră, care este elementul special ce evidențiază interpretările lui Dinu Lipatti, în termeni ca tușeu, tehnică, frazare, legato, o concentrare intelectuală extraordinară?

Cred că este pur și simplu un cântat pianistic complet. Tehnic este impecabil, are simțul poeziei, al tristeții, al miracolului. Desigur că poți detecta inteligența din spatele muzicii, dar nu este un cântat intelectualist, ci doar minunat de direct, extraordinar de sensibil. Nu este deloc învechit, astfel că înregistrările lui Lipatti rămân cele mai bune din toate timpurile.

Cred că o paralelă între destinul lui Chopin și cel al lui Lipatti nu este dificil de stabilit, pentru că au foarte multe lucruri în comun. Care ar fi punctele de interferență între cei doi mari muzicieni, dintr-un punct de vedere artistic?

Chopin a scris aproape în exclusivitate lucrări pentru pian, ceea ce îl face să fie compozitorul pianiștilor. În schimb Lipatti este într-un fel pianistul pianiștilor, cineva care a surprins esența muzicii. Și sunt puțini interpreți de acest fel. Evident, atât Lipatti, cât și Chopin au trăit foarte puțin, însă nu știu dacă acest lucru este relevant în situația de față. Amândoi au avut ceva aristocratic și au fost, într-un mod minunat, dedicați muzicii lor. Ambii au făcut parte dintre acei puțini artiști care au arătat o extraordinară măiestrie. Muzicieni cu adevărat compleți.

Credeți că arta lui Lipatti are de suferit din cauza calității precare a înregistrărilor?

Da, cred că este posibil. Înregistrările datează din urmă cu 60 de ani. Așa este, trebuie să asculți trecând peste imperfecțiunile tehnice, cum sunt acel fâșâit, brumul pe care îl au majoritatea înregistrărilor lui. Însă nu cred că asta contează foarte mult. Arta lui Lipatti vorbește mai presus de ele. Nu cred că starea tehnică este un impediment.

Această ediție a Premiilor MIDEM onorează totodată, la secțiunea Documentar DVD, filmul regizorului Jan Schmidt Garre: "Sergiu Celibidache - You don't do anything - You let it evolve". În România nu am avut prilejul să vedem deocamdată acest film și am vrea să aflăm de la dumneavoastră ce aduce el nou?

Este un film deosebit de inspirat. Celibidache a fost unul dintre marii dirijori, însă refractar la înregistrări și mai ales deloc dispus la discuții. Filmul aduce o incredibilă privire dinăuntru asupra artei sale dirijorale. Nu a fost un dirijor unic și a avut acel temperament caracterizat de idiosincrasie. Dar adesea a susținut concerte atât de extraordinare, dând interpretări uimitoare și ajungând la lucruri absolut unice și intense. Repetițiile lui însemnau o parte importantă a ecuației. În acest film am văzut felul în care Celibidache vorbea despre faptul că repetițiile puteau fi un lucru extrem de negativ: să le spui oamenilor cum să nu facă, ce să nu facă. Este un documentar excelent și oferă o imagine extrem de profundă asupra unuia dintre cei mai importanți dirijori ai secolului 20.


Interviu de Monica Isăcescu-Lup