ACUM:
17.00
Arpeggio (R)
Beethoven & more pentru două ore.
Urmează: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 18.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Evenimentele săptămânii Înapoi

Înregistrarea unei premiere absolute - la Opera în interpretări de referință

Bookmark and Share
Publicat: vineri, 17 Iulie 2020 , ora 13.33

Ediția de duminică, 26 iulie 2020, a emisiunii Opera în interpretări de referință este una specială, întrucât am pregătit pt voi, dragi iubitori ai genului, înregistrarea unei premiere absolute - este vorba despre partitura compozitoarei austriece Olga Neuwirth, în vârstă de 51 de ani. Orlando este titlul operei, bazate pe romanul omonim al Virginei Woolf, iar prima ei interpretare cu public a avut loc pe scena Operei de Stat din Viena, în 8 decembrie 2019. Opera - o comandă din 2014 a directorului operei vieneze, Dominique Meyer, are un libret în limba engleză, scris de compozitoare în colaborare cu autoarea franco-americană Catherine Filloux.

Orlando a fost primul mare succes literar al Virginei Woolf și a devenit, între timp, un clasic al literaturii moderne engleze. Subiectul tratează relația dintre identitatea de gen, dragostea și creativitatea artistică, dărâmând într-o manieră poetică realități sociale și personale. Există, totuși, o mare diferență între scrierea originală și operă - călătoria prin timp și gen nu se oprește, în opera Olgăi Neuwirth, în anul 1928, ci continuă până în zilele noastre. Ea deschide o ușă către un tărâm al simultaneității a ceea ce este percceput, citit, auzit, cunoscut și simțit. Cu alte cuvinte - pășim în lumea ficțiunii formate din amintiri. Într-un interviu acordat revistei Oper, Olga Neuwirth spune: "Compunând Orlando am vrut să creez un opus ce străbate genurile muzicale, pentru a simboliza libertatea individuală și evoluția rasismului, a intoleranței, a homofobiei, misoginismului, autoritarismului și a tuturor tendințelor exagerate. Asemenea Virginei Woolf aș vrea ca versiunea mea de Orlando să ridice întrebări despre rolurile bărbaților și ale femeilor, poziția femeii în societate și accesul ei la literatură. Dar teatrul meu muzical nu este o demonstrație teoretică, pentru că oferă, scenă după scenă, diverse posibilități, perspective, inclusiv muzicale."

Opera Orlando, pe care compozitoarea o descrie drept biografie muzicală ficțională în 19 scene, este un hibrid de grand opéra, gândit ca fuziune între muzică, modă, literatură, spațiul și video. "Trebuia să fie o partitură cu oameni diverși, de diverse genuri, care să zguduie puțin această venerabilă instituție a operei" - mai spune Neuwirth. Premiera mondială a operei a reprezentat și debutul lui Matthias Pintscher la Opera de Stat vieneză. Dirijorul și compozitorul german este directorul muzical al faimosului Ensemble Intercontemporain, format de Pierre Boulez. În legătură cu alegerile de voci din opera Olgăi Neuwirth - artistă pe care o cunoaște de peste 20 de ani - Pintscher spune: "Olga folosește aici întreaga plajă timbrală - de la sopranist până la bas bariton."

În rolul principal, Orlando, o ascultăm pe mezzo-soprana Kate Lindsey. Împreună cu ea se află pe senă Eric Jurenas, Anna Clementi, Constance Haumann, Leigh Melrose, Agneta Eichenholz și Justin Vivian Bond. Cântă, împreună cu soliștii, Corul, Corul de copii, Corul academiei și Orchestra - toate ale Operei de Stat din Viena. Regia este semnată de Polly Graham.

De ascultat duminică, 26 iulie 2020, de la ora 21.00.

Irina Cristina Vasilescu