ACUM:
23.30
Sunete contemporane
Incursiune în lumea muzicii contemporane românești.
Urmează: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...
Apoi: 0.55 Imnul de stat

Evenimentele săptămânii Înapoi

În transmisiune directă de la MET, Damnațiunea lui... Berlioz

Bookmark and Share
Publicat: sâmbătă, 8 Februarie 2020 , ora 20.00

FAUST!

Când ne referim la Operă, ce titluri ar fi? "Faust" de Gounod - cu premiera în 1859, "Mefistofele" de Boito - cu premiera în 1868, "Doctor Faust" de Busoni ( 1916-1924, neterminată încă la moartea compozitorului) și...compusă înaintea acestora, "Damnațiunea lui Faust" de Hector Berlioz (1846) : o "legendă dramatică"- a specificat compozitorul pe partitură. Adică, nu, neapărat o operă de montat, dar nici o operă de interpretat exclusiv în concert! O partitură însă ... damnată - într-un fel, asemeni unui erou romantic, pentru aproape 2 secole - care nu s-a prea bucurat, nici de succes la public și nici de aprecierea criticilor până de curând, când Opera din Paris a readus-o în actualitate, într-o montare aparținând regizorului Alvis Hermanis și cu 3 vedete pe afiș: Jonas Kaufmann (Faust), Sophie Koch (Marguerite) și Bryn Terfel (Mephistopheles). Respectiva montare, probabil că ați auzit sau citit, a suscitat o serie de controverse; dar, a oferit, cred, și "votul de încredere" de care avea nevoie această partitură; astfel încât, iată că după 4 stagiuni de la montarea pariziană, un alt teatru liric important, Teatrul "Metropolitan" din New York, readuce în actualitate ”Damnațiunea” lui...Berlioz...

La MET, "Damnațiunea" revine ...

...în versiune concertantă! Și, cu doi dintre favoriții MET-ului pe afiș: mezzosoprana letonă Elina Garanca și basul rus Ildar Abdrazakov. Garanca, interpretând pentru întâia oară în cariera sa rolul Marguerite! Abdrazakov, în schimb, revenind la rolul Mephistopheles, rol pe care l-a mai cântat în anul 2009! Celor doi, alăturându-li-se în rolul titular, unul dintre cei mai apreciați tenori ai noii generații: americanul Michael Spyres - cu o carieră foarte frumoasă în Europa, pe scene din Munchen, Viena, Londra sau Salzburg! - la MET însă, în debut acum!

Maestrului britanic Edward Gardner îi va reveni misiunea de a reinterpreta partitura ”Damnațiunii lui Faust” de Hector Berlioz - cu muzica ei excesivă, pasionată și minunat de inspirată, pe care o vom asculta și noi, în transmisiune directă, de la Teatrul "Metropolitan" din New York: o ocazie, deosebit de rară pentru Seara de operă...

Luminița Arvunescu