Cronici Înapoi

EUROPALIA România. Pianistul Daniel Ciobanu - trei zile, trei țări, trei recitaluri

Publicat: luni, 11 Noiembrie 2019 , ora 13.54

Muzicianul Daniel Ciobanu a încheiat seria de recitaluri EUROPALIA duminică, 10 noiembrie 2019, la Genappe, Belgia, în sala Bruegel de la Golf Club d'Hulencourt. Acesta a reprezentat România în trei țări, Marea Britanie, Olanda și Belgia printr-un tur de forță artistică apreciată de un public numeros.

Astfel, primul recital a avut loc pe 7 noiembrie, la Londra, în Saint James' Church Paddington, urmat de un al doilea pe 8 noiembrie, la Haga, în Nieuwe Kerk.

Născut în Piatra-Neamț, pianistul, care trăiește acum în Belin, este absolvent al Conservatorului Regal din Scoția și laureat al mai multor concursuri prestigioase. A câștigat cea mai importantă recunoaștere internațională în 2017, la Concursul Arthur Rubinstein din Tel Aviv, unde a fost distins atât cu Premiul II - Medalie de Argint, cât și cu Premiul publicului, iar în țară a participat în cadrul Festivalului "George Enescu". Răsfățat de publicul de pretutindeni, artistul își descrie muzica drept "un cocktail de muzică clasică cât se poate de serioasă combinată cu jerbele și artificiile repertoriului pentru pian".

În cele trei recitaluri din cadrul EUROPALIA, pianistul a interpretat un repertoriu variat, care a inclus lucrări de Olivier Messiaen, Frédéric Chopin, Arvo Pärt, Serghei Prokofiev, Frederic Rzewski și George Enescu. "Sunt încântat de recitalurile susținute în EUROPALIA. Sunt bucuros că am devenit un ambasador al tinerei generații de artiști români, care reprezintă România peste hotare", a spus Daniel Ciobanu, la finalul celor trei recitaluri. Participarea României la EUROPALIA este coordonată de ICR.

"Prima parte a programului s-a axat pe zona spiritual-interioară și mistică a existenței noastre, o parte pe care o ignorăm în favoarea materialismului. Am parcurs un traseu cu trimiteri la divinitate (Messiaen - Regard du Pere ) și la întrebări existențiale (Fr. Chopin - Sonata nr. 2). Despărțirea dintre o mamă și copilul ei nu poate fi mai dureros reflectată decât în Für Alina de Arvo Pärt", a mărturisit pianistul.

În partea a doua a recitalului a fost schimbat registrul grav printr-o altă cadență și dinamică sonoră. "După pauză, în program, am pornit de la daunele colaterale asupra omului, provocate în urma revoluției agricole și industrializare. Ne-am amintit despre fabrica de textile și sclavia regăsită în Cotton Mill Blues al lui Rzewski și Sonata Războiului a lui Prokofiev. Dincolo de contextul social și politic din diferite perioade, nu am omis orizontul speranței și legătura cu divinitatea, prin Carillon Nocturne al lui Enescu. Duminică, ne-am amintit, așadar, de clopotele de le biserică, prin sunete cu rezonanțe asemănătoare, deși ne-am aflat în sala unui club de golf", a conchis Daniel Ciobanu.