Acum: 21.05
Scena europeană • Înregistrări sau concerte în direct.
Urmează: 23.30
Sunete contemporane • Incursiune în lumea muzicii contemporane românești.

 

Apoi: 0.00
Sunete contemporane

Recomandări

Arhivă : 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 |

Christian McBride; Joey Alexander - Jazzy Hour, 21 decembrie

Publicat: miercuri, 13 Decembrie 2017 , ora 14.52
 
Bookmark and Share
Când vezi un muzician activ, prezent în atât de multe proiecte complexe, toate cronofage și solicitante în plan artistic, profesional, singura întrebare pe care ți-o poți pune este legată de timpul fizic pe care artistul îl organizează. Spre exemplu, mă întreb când are timp Christian McBride să facă tot ce face, de la cursuri de predare a instrumentului pînă la partituri pentru big band? Asta explică motivul pentru care compozitorul, liderul, educatorul, figura publică, omul de radio, DJ-ul și directorul artistic al festivalului de jazz de la Newport, Christian McBride, indiscutabil unul dintre cei mai buni basiști din istorie, a avut nevoie de șase ani pentru a pune la punct "Bringin' It", o super producție care s-a dezvoltat în studio la foc mic, cu pauze, dar cu un rezultat final fabulous, în continuarea succesului cu Grammy din 2011, "The Good Feeling". Programul este la fel de bine închegat și de savuros, propulsat de un bas și de o minte sclipitoare, pline de bun gust, puls, umor, inteligență și putere, toate foarte clare, în pofida dimensiunii ansamblului și a complexității orchestrației. Stilurile și reglajele variază de la un moment la altul, de la o piesă la alta, dar consistența remarcabilă se menține permanent. Nu cred că în acest moment există o dovadă mai clară ca "Bringin' It" că jazz-ul de big band poate fi atractiv fără compromisuri și elemente diluante. Fie că își adaugă un nou set de culori, cu reverență spre mentori și precursori sau se inspiră de la clasici, Christian Mc Bride își manifestă personalitatea magnetică prin inventivitate sub orice formă, previzibil dealtfel pentru un artist care de la început transformă în material prețios tot ce atinge.

Există nenumărate exemple de "copii-minune", de la Mozart încoace, care au șocat realmente lumea muzicală prin sclipire precoce și un nivel uimitor de exprimare muzicală, de profunzime a abordării fenomenului, explicabile doar printr-un talent imens și un mediu perfect în care să se dezvolte. Însă poveștile cu marea problemă a acestor copii care ajung la maturitate și nu mai au ce spune, cel puțin la aceeași intensitate a geniului juvenil, sunt le fel de multe, confirmând o regulă cu câteva excepții clare. Joey Alexander apărea pe scenă la 11 ani alături de mari și mature nume ale jazz-ului mondial, improvizând dezinvolt cu mintea unui muzician bine calibrat. Încă nu a ajuns la vârsta la care să ne punem problema mai sus expusă, dimpotrivă, modul în care evoluează ne trimite la ideea că vom mai auzi de el și de ascensiunea lui multă vreme de-acum încolo. În același timp, Thelonious Monk este unul dintre cei mai influenți creatori ai jazz-ului modern, fiind abordat în zilele noastre sub multiple forme, ajunse la un nivel copleșitor de tehnică și diversitate. Adolescentul Joey Alexander, inspirat de această atmosferă, sfidează regulile de marketing și lansează fără prea mult promo un album în concert, "Joey.Monk.Live", ca o surpriză plăcută într-o lume cu mecanisme destul de previzibile. Temele clasice ale lui Monk sunt disecate și reasamblate de un trio condus cu o maturitate neverosimilă și cu o muzicalitate senin expusă, frapantă doar la vederea pianistului, mult sub vîrsta medie a maestrului tipic. O imensă moștenire este pe deplin onorată de dezinvoltura și de geniul unui puști căruia nu-i pasă de cum se raportează alții la vârsta artei depline, la momentul potrivit pentru ca un artist să ajungă la maturitate. Dacă cineva se mai îndoiește de seriozitatea acestui copil, să asculte "Joey.Monk.Live!". Datorită acestor muzicieni putem spune că o piesă standard nu-și epuizează niciodată sursa de inspirație.

Jazzy Hour, 21 decembrie 2017, ora 19.00

Berti Barbera