ACUM:
1.00
Notturno
produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00 Musica viva Matinalul altfel, marca Radio România Muzical.
Apoi: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Violoncelistul Andrei Ioniță - Invitatul Săptămânii în Perpetuum mobile

Bookmark and Share
Publicat: vineri, 14 Iunie 2019 , ora 10.54

Andrei Ioniță revine la Sala Radio vineri, 14 iunie, în concertul care închide stagiunea 2018-2019 a Orchestrei Naționale Radio. În 13 iunie a fost invitatul lui Lucian Haralambie la emisiunea Perpetuum mobile de la Radio România Muzical.

Violoncelistul Andrei Ioniță este protagonistul rubricii de astăzi. Bun găsit, Andrei.

Bine v-am găsit. Mă bucur să revin în țară și, de asemenea, în studioul Radio România Muzical.


Suntem la un moment al bilanțului, la sfârșit de stagiune 2018-2019. Deși știu că nu este final de stagiune, neapărat, pentru tine. Cum a fost acest an?

A fost un an plin de peripeții frumoase. A început cu o călătorie în Japonia, în luna septembrie. Mă refer acum la întreaga stagiune. Acolo am cântat ca solist cu orchestra Yomiuri din Tokyo și, de asemenea, am avut și alte recitaluri în Tokyo și în împrejurimi. De asemenea, am avut diferite apariții și în Anglia, în Marea Britanie, ca parte a programului BBC New Generation Artists, pe care l-am încheiat în luna decembrie a anului trecut. Am venit destul de des și în țară. Mi-a făcut mare plăcere să încânt publicul de aici, de acasă, nu doar la București, ci și la Iași. În luna aprilie am cântat și cu Filarmonica, am avut un recital la Sala Radio. În luna noiembrie, iarăși, am avut o colaborare foarte frumoasă cu BBC Philharmonic din Manchester, în cadrul festivalului RadiRo. Cu ei am și cântat în cadrul stagiunii lor, la Manchester, în Bridgewater Hall, în luna martie. În luna decembrie am înregistrat, tot cu ajutorul echipei BBC și prin intermediul programului BBC New Generation Artists, CD-ul solo de debut, cu lucrări dedicate violoncelului, ca instrument solo, CD ce a apărut în luna martie, la casa de discuri britanică, Orchid Classics. Probabil mai este un al doilea CD în lucru. A fost deja înregistrat și va apărea, probabil, la sfârșitul anului.


Și-l vom asculta la Radio România Muzical.

Să sperăm.


Ai avut și o colaborare cu un șef de orchestră român, cu Ion Marin și acum revii acasă, pentru a închide stagiunea Orchestrei Naționale Radio, cu, ai ales tu, Concertul în la minor pentru violoncel și orchestră de Robert Schumann, pentru mâine seară. De ce?

Sunt câteva motive. Este unul dintre concertele mele preferate și lucrările cele mai îndrăgite ale lui Schumann, de asemenea, este o lucrare pe care încă nu am prezentat-o publicului bucureștean și am ținut neapărat să revin pe scena Sălii Radio cu acest concert absolut minunat. O lucrare mult mai dificilă decât pare, nu doar din punct de vedere tehnic. Schumann era recunoscut pentru scriiturile nu neapărat comode la instrument, cu toate că el a fost pianist. Toți pianiștii se plâng că le este foarte incomod să-i cânte piesele, dar muzica este absolut deosebită. Inedită, pentru că este primul concert romantic, din literatura noastră. De asemenea, structura este puțin neobișnuită, mai ales pentru secolul nostru, deci este cântat fără întrerupere. Toate cele trei părți curg consecutiv. Partea a doua este o reverie absolut senzațională, în compania violoncelului solo. Există acolo un duo minunat, între solist și șeful de partidă. Astăzi, la repetiții, au decurs lucrurile foarte bine. Duncan Ward, dirijorul, este un drăguț și extraordinar de profesionist, orchestra, de asemenea, mai mult decât amabilă și de receptivă.

Se pare că ți-ai făcut un mic obicei de a încheia stagiuni în ultima vreme.

Da. Am fost săptămâna trecută la Hamburg, când am cântat cu Ion Marin și Hamburger Symphoniker, deci acum două săptămâni, la concertul transmis și de Radio România Muzical, cu Orchestra Națională Radio a Danemarcei în Copenhaga. Au avut ultimele concerte, concerte mari simfonice din stagiune.


Să rămânem la Orchestra Simfonică din Hamburg, pentru că urmează să începi un nou proiect acolo. Vei fi artist în rezidență.

Voi fi artist in residence, în stagiunea 2019-2020. Eu am colaborat și în 2017 cu ei, sub bagheta lui Sylvain Cambreling, care, între timp a și devenit directorul lor artistic. Săptămâna trecută a fost a doua colaborare și pe lângă cele cinci-șase concerte simfonice planificate în stagiunea viitoare, majoritatea în 2020, am fost invitat în această ipostază, de artist in residence și la festivalul organizat de către ei pentru Martha Argerich. Festivalul va începe joia viitoare.


Da, în 20 iunie.

În 20 iunie. Eu marți seară plec de la Berlin la Hamburg și miercuri începem repetițiile pentru festival. Acolo voi participa la două concerte de muzică de cameră. La cel de pe 22, chiar voi cânta Cvintetul de Șostakovici, alături de ea și, de asemenea, este planificată și o sesiune de înregistrări.


Si despre primul tău concert alături de Orchestra Simfonică din Hamburg, ne poți spune ceva? E stabilit programul?

Da. Tot programul se poate găsi pe site-ul lor. Orchestra se numește Hamburger Symphoniker, aceasta este denumirea germană. Acolo, pe site, se găsesc toate informațiile. Din păcate, nu știu nici eu exact. Știu că în ianuarie voi avea destul de multe concerte acolo, repertoriu, foarte divers, începând cu Philipp Emanuel Bach, până la Șostakovici și Duttileux.


Acum vreau să rămânem la București; colaborarea ta cu Orchestra Națională Radio de vineri nu va fi singurul eveniment 
la care vei participa în acest week-end. Vei concerta pe scena Ateneului Român.

Și pe scena Ateneului încă o dată.


Cele două mari scene din București. Într-un singur week-end, de această dată, într-un moment, zic eu, poate mai emoționant pentru tine, pentru că se vor împlini 60 de ani de existență și de activitate a Școlii de Arte Iosif Sava, acolo unde tu ai început studiul muzicii. Ce vei cânta acolo?

Să fac o mică, mică rectificare. Am început studiul pianului, la Școala nr. 3, cu doaman Mihaela Nemțeanu și apoi m-am mutat la violoncel, la Școala 1, la clasa doamnei profesor Ani Marie Paladi, care nu a fost doar un profesor extraordinar, ci și un mentor. Programul de duminică dimineață e foarte simpatic. Vor cânta și foarte mulți elevi și foști elevi ai școlii și, de asemenea, o să facem și un ansamblu de violoncele. Am repetat chiar ieri. M-am dus la școala de muzică și am repetat. M-am simțit din nou copil.


Pentru că ai pomenit de New Generation Artist, în cadrul BBC Radio 3, să rămânem la acel proiect. Vor mai fi colaborări cu cei de la BBC? Am vorbit deja de un al doilea disc.

În luna iulie, voi cânta cu Orchestra BBC Wales. I-am cunoscut într-o sesiune de înregistrări, prin intermediul programului și acum deja am primit o invitație de concert. De asemenea sunt în relație foarte bună cu BBC Philharmonic. Știu că și programul acesta New Generation Artists va organiza anul viitor niște concerte aniversare, chiar în Wigmore Hall. Am fost invitat și acolo să cânt. Ei sunt foarte primitori. O dată ce ai intrat în program, rămâi cumva, parte a familiei, așa, întregite, BBC.


Continuă colaborările, apar noi oportunități. Andrei, o să te rog, înainte de a încheia dialogul nostru, să adresezi o invitație celor de acasă, dacă nu au reușit să prindă bilete la finalul stagiunii Orchestrei Naționale Radio, să asculte concertul pe frecvențele noastre, mâine de la ora 19.00.

Vă aștept cu cea mai mare plăcere, muzica este chiar emoționantă. Da, probabil, concertul de Dvorak este cel mai cunoscut, mai ales pentru calitățile bombastice, însă, acest caracter, intim și în același timp, foarte pasional al muzicii lui Schumann este fascinant și mă bucur foarte mult să aduc această lucrare în fața publicului român.

Interviu realizat de Lucian Haralambie