ACUM:
15.30
Concerte de 5 stele
primite prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 17.00 Perpetuum mobile Actualitate, muzică bună, educație și ... un tonus optimist la final de zi.
Apoi: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Jozsef Horvath - Invitatul Săptămânii la Radio România Muzical

Bookmark and Share
Publicat: joi, 7 Iunie 2018 , ora 11.51


Șeful de orchestră a dialogat miercuri, 6 iunie 2018, cu Lucian Haralambie despre concertul pe care îl va dirija vineri, 8 iunie, la Sala Radio.


În aceste minute, în studioul Radio România Muzical este alături de mine dirijorul Jozsef Horvath. Bun găsit!

Bună seara!


Sunteți aici pentru a ne vorbi despre concertul pe care-l dirijați vineri. Veți conduce Orchestra Națională Radio în cea de-a doua simfonie scrisă de Felix Mendelssohn. Câteva cuvinte, pentru început, despre această lucrare.

Această lucrare a fost scrisă în 1840, an în care s-au aniversat 400 de ani de la inventarea tiparului de către Johannes Gutenberg. Cu acest prilej, orașul Leipzig a cerut această lucrare prin care să sărbătorească această mare invenție din epocile moderne și Mendelssohn a scris această simfonie, Cantată - cum o denumește el, pe baza unor texte din scriptură, din Biblie - evident, folosind Biblia și traducerea lui Martin Luther - și motto-ul este "Tot ce are suflare să laude pe Domnul". Deci, din psalmul 150 este luat primul text; sunt texte din psalmi, altele din romani, din cronici. Este o lucrare, din păcate, puțin cunoscută în zona noastră, dar, cred eu, pe nedrept necântată.


Ați anticipat următoarea mea întrebare. Nu este o lucrare pe care o auzim des, nu este o lucrare pe care o găsim în programele sălilor de concerte. Cel puțin la Sala Radio, în ultimii cinci ani sigur nu a fost cântată. De ce credeți că se întâmplă lucrul ăsta?

Nu știu din ce cauză nu se cântă. Este o muzică de filieră protestantă, bazată și pe coralul protestant; în partea a VIII-a chiar apare un coral întreg a capella, care după aceea se va dezvolta și la orchestră. Cert este faptul că lucrarea merită interpretată, cântată și prezentată publicului care este dornic și de lucrări noi față de cele interpretate prea des. Mă refer aici la Carmina Burana sau alte vocal-simfonice. Cred că trebuie să cântăm și lucrări mai necunoscute.


Repetițiile au început luni. Cum decurge colaborarea cu Orchestra Națională Radio?

Ca de fiecare dată. Mă înțeleg foarte bine cu ei. Am lucrat intensiv. Mâine vor veni și soliștii; am lucrat și cu corul separat. Deci, încercăm în aceste câteva zile să punem cap la cap și să dezvoltăm această lucrare care nu durează mult, are 60 de minute aproximativ. Pot să spun că este în zece părți, din care prima parte este simfonia orchestrei, subdivizată în trei părți - este modelul luat de la Beethoven... trei părți cu orchestră și după aceea vine parte de cantată, unde mai sunt încă nouă părți - cu soliști, cu corul... toate acestea alcătuind o oră de muzică.


Maestre Jozsef Horvath, vorbim acum despre Corul Academic Radio, ansamblu cu care ați colaborat pentru prima dată în 2011, dacă nu mă înșel. Aș fi vrut să îmi spuneți cum a decurs colaborarea cu ei, câteva detalii din aceste prime zile de repetiții.

Prima colaborare a fost în 2011, când la Cluj am organizat la Opera Maghiară un festival Franz Liszt - se împlineau 200 de ani de la nașterea lui Liszt - și în închiderea festivalului am cântat în primă audiție în România Legenda Sfintei Elisabeta cu Orchestra Operei Maghiare și cu Corul Radio. Atunci am lucrat prima dată cu ei; o echipă foarte dornică de noutate și de muzici necântate. Acum, la fel, sunt foarte bucuroși și entuziaști să cânte această lucrare nouă pentru ei și am observat această dorință de a lucra și de a face lucruri frumoase.

O să vă rog să-i amintiți și pe cei trei soliști din concertul de vineri de la Sala Radio.

Lucrarea este scrisă pentru două soprane și un tenor în afară de cor. Prima voce de sopran va fi cântată de Diana Țugui, care este de la Opera Română din Cluj, a doua linie de soprană va fi cântată de Cristina Grigoraș de la Opera din Iași. Vreau să menționez că am cântat cu ele acum trei luni la Filarmonica din Iași aceeași lucrare. Iar partea de tenor va fi interpretată de Adorjan Pataki, care este solist al Operei Maghiare din Cluj.


Maestre, aveți o activitate bogată la Cluj-Napoca, la cele două opere. Care sunt proiectele la care lucrați acum?

Săptămâna viitoare voi avea la Filarmonica din Cluj un concert în care Orchestra Filarmonicii acompaniază elevii Liceului de Muzică, elevi care au trecut printr-o selecție și vor face un concert. După aceea, în pen-ultima săptămână a lunii iunie, voi avea un concert simfonic, tot așa, cu rarități - mai nou, mă ocup cu rarități; vom avea Iberia de Albeniz pe care anul trecut am făcut-o aici, la Radio. De data aceasta va fi la Cluj. Și un Concert de chitară de Castelnuovo Tedesco, tot așa, o raritate, care evident că ne face o deosebită plăcere pentru că sunt muzici foarte bune.


Legat de operele din Cluj, instituții cu care colaborați de foarte mulți ani, ce pregătiți pe perioada verii?

Trebuie să amintesc Festivalul de Operă de la Sibiu, care va avea loc în septembrie, unde vom participa cu Opera Maghiară din Cluj cu Tosca. Ei au cerut Tosca pentru că este o lucrare cunoscută și publicul este dornic de muzica lui Puccini. Noi avem o montare veche, dar foarte frumoasă și vizual și muzical. În afară de asta, am dori să pregătim pentru stagiunea viitoare iarăși o raritate - Puccini, La Rondine, care, după știința noastră, în România încă nu s-a cântat. Această operă va fi pregătită cândva în stagiunea următoare, pentru că în luna mai a anului viitor avem o invitație fermă de a o prezenta la Opera din Budapesta, ei făcând o stagiune în jurul lui Puccini și contemporanii lui și nea-u invitat să mergem cu acest La Rondine.


Să revenim la concertul de vineri seară, susținut alături de Orchestra Națională Radio. Un mesaj pentru ascultătorii noștri... Cum ar trebui să se pregătească ei pentru această lucrare?

Eu, de obicei, spun ascultătorilor să vină cât mai des, să meargă cât mai des la concerte și spectacole de operă pentru că muzica live nu se poate compara cu nici o înregistrare și, fiind o muzică sacră, frumoasă și cu mesaj puternic, eu cred că vor gusta această muzică a lui Mendelssohn... În afară de asta, fiind și o raritate, melomanii care abia așteaptă lucruri noi sunt bineveniți. Îi așteptăm cu mult drag!


...Atât în sala de concert, cât și pe frecvențele Radio România Muzical pentru că acest concert va fi transmis în direct de postul nostru, de la ora 19.00. Maestre Jozsef Horvath, vă mulțumesc pentru prezența în studioul Radio România Muzical și mult succes vineri seară!

Mulțumesc.