ACUM:
17.00
Arpeggio (R)
Beethoven & more pentru două ore.
Urmează: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 18.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violonistul Alexandru Tomescu

Bookmark and Share
Publicat: luni, 22 Iunie 2020 , ora 15.52

Violonistul urcă pe scena Sălii Radio miercuri, 24 iunie, alături de violoncelistul Ștefan Cazacu și Adriana Câlțea la harpă, în seria Concertelor roz, organizate de postul nostru împreună cu Orchestrele și Corurile Radio.

În 24 iunie veți urca pe scena Sălii Radio, alături de violoncelistul Ștefan Cazacu și Adriana Câlțea la harpă. Ce ne puteți spune despre acești tineri muzicieni? Cum a început relația dumneavoastră cu ei?

Mă bucur foarte mult că am ocazia să revin pe scena Sălii de concerte Radio, locul care este acasă pentru mine. Această lungă perioadă de întrerupere de activitate concertistică a fost extrem de dureroasă pentru noi toți. Am dorit să vin și eu în această stagiune Roz, în această stagiune de concerte Beethoven specială organizată de Direcția Formații Muzicale și de Radio România Muzical, cu ceva mai puțin obișnuit. Pe Ștefan Cazacu îl știu, evident, de foarte mulți ani, din colaborările pe care le-am avut în diverse concerte speciale sau colaborările cu Ansamblul Cellissimo sau cu Orchestra Română de Tineret. Cred că este unul dintre cei mai promițători tineri violonceliști români și, iată, avem acum ocazia de a prezenta publicului niște lucrări mai puțin cunoscute, niște duete pentru vioară și violoncel. Cu Adriana Câlțea plănuiam de mult vreme o astfel de colaborare vioară și harpă și, de asemenea, vom explora niște lucrări care chiar dacă nu au fost scrise în mod original pentru vioară și harpă, vor uimi publicul prin frumusețea sonorităților aduse.


De-a lungul stării de urgență ați susținut totuși o serie de recitaluri online. Din câte știu însă, miercuri va fi prima dată când evoluați în fața unei săli de concert fără public. Cum vă pregătiți pentru un asemenea eveniment?

Este o bucurie să revin într-o sală de concerte, mai ales că este sala pe care eu o numesc acasă, Sala Radio. Am experiența cântatului la regim de concert în fața unor săli goale atunci când am făcut sesiunile de înregistrări. Așadar, nu este chiar o experiență nouă. Sigur, știu că publicul va fi prezent însă în mod virtual, prin intermediul undelor radio sau prin intermediul transmisiei pe facebook care va urma. Important este ca cineva să fie acolo, la capătul undelor sonore.


Aceeași abordare ați avut-o și în timpul recitalurilor pe care le-ați susținut în timpul stării de urgență?

Da, desigur. Cred că această legătură, această comunicare care se stabilește între artistul care cântă și cel care primește toată muzica, toată energia este foarte importantă. Desigur, atunci când spectatorul nu mai este prezent în fața ta fizic, tu ca artist trebuie să-ți folosești imaginația; și acesta cred că este un capitol la care noi, artiștii, nu ducem lipsă... imaginație!


După cum spuneți, am observat că în programul evenimentului sunt anunțate piese inedite din creația lui Ludwig van Beethoven. Fără a strica surpriza, ne puteți spune cum au fost alese aceste lucrări și, în linii mari, la ce se poate aștepta publicul?

Sigur, vreau să păstrez surpriza într-adevăr. Am vrut să pun în lumină o față poate mai puțin cunoscută a lui Beethoven și anume acea latură sensibilă. Titlul uneia dintre lucrări, de exemplu, este Nostalgie, scrisă pe versurile unei poezii de Goethe. Și ea i-a inspirat lui Beethoven nu mai puțin de patru piese muzicale. Și cred eu că publicul obișnuit cu Simfonia a V-a, Simfonia a IX-a, cu acest Beethoven dramatic, răzbunător, viril, foarte puternic va avea ocazia să descopere și o altă latură, poate mai sensibilă a sa. Va fi, evident, o alternanță de vioară-violoncel, vioară-harpă, lucrări mai dinamice, lucrări mai visătoare. Aștept cu foarte mare nerăbdare acest moment, precum și întâlnirea cu sonoritățile calde ale sălii de concerte Radio.


Un program de care avem nevoie, sunt convins, în această perioadă, cu sensibilitate și cu emoție. Cum arată agenda dumneavoastră în următoarea perioadă?

Este o agendă totuși încărcată. În ciuda rarefierii concertelor, vor continua concertele în această serie de Concerte roz. După acest concert cu Ștefan Cazacu și Adriana Câlțea, voi avea onoarea de a închide seria de concerte împreună cu pianistul Josu de Solaun în data de 8 iulie. Apoi, Festivalul Vara magică, festival care în fiecare vară reunește publicul meloman. Anul acesta sigur că are o semnificație mult mai importantă pentru noi toți. Sperăm că într-un fel sau altul, în interior sau în locații deschise cum ar fi cele de pe Teatrul Național, aceste concerte plănuite să poată avea loc. Acolo voi avea, pe lângă un recital, pregătim o serie de concerte cu Romanian Chamber Orchestra, acel ansamblu condus de maestrul Cristian Măcelaru, înființat de mine și de bunul meu prieten Ladislau Cristian Andriș. Apoi, nu voi neglija nici latura pedagogică a ceea ce fac eu. Vor fi, evident, cursuri la Mihăileni; încă nu știm exact dacă în forma fizică, face to face, sau la distanță, prin intermediul internetului. Un alt mastercalss posibil la Madrid, tot pe parcursul lunii iulie. Cel mai important, în luna septembrie preconizăm cea de-a XIII-a ediție a Turneului Internațional Stradivarius, turneu care a trebuit să fie decalat din cauza pandemiei. Sperăm să fim cu toții sănătoși și voioși până atunci și să ne revedem cu bine pe scenele de concerte.

Să nu uit! Pot să anunț în avanpremieră la Radio România Muzical, începând cu acest an universitar mă voi alătura corpului profesoral de la Universitatea de Vest din Timișoara, unde sper să pot realiza lucruri deosebite cu studenții de acolo.


Și ne puteți detalia cum a început această relație cu Universitatea de Vest? A fost o negociere, a venit de la dumneavoastră ideea sau v-au propus ei?

La Universitatea de Vest este, poate, cea mai puternică clasă de violă din România. Ladislau Cristian Andriș a reușit să aducă acolo cele mai importante talente. De asemenea, clasa de dirijat are niște nume foarte sonore. Și am simțit că se coagulează acolo un pol cultural foarte dinamic, foarte tânăr și m-am gândit să-mi ofer și eu sprijinul și am găsit foarte multă deschidere și flexibilitate, pentru că sigur, întotdeauna, agenda de concerte este destul e aglomerată, este destul de imprevizibilă. Dar, cu toate acestea, sunt sigur că voi putea să realizez lucruri importante acolo cu studenții.

Interviu realizat de Petre Fugaciu