ACUM:
13.05
Polifonii
Universal și românesc, creație și interpretare.
Urmează: 15.20 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 15.24 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianistul Andrei Gologan

Bookmark and Share
Publicat: luni, 6 Iulie 2020 , ora 10.08

Miercuri, 8 iulie, de la ora 19:00, seria dedicată muzicii lui Ludwig van Beethoven, inclusă în proiectul "Concertele roz" de la Sala Radio, se va încheia cu recitalul susținut de violonistul Alexandru Tomescu și pianistul Andrei Gologan, care îl înlocuiește pe Josu de Solaun. Programul cuprinde Sonatele nr. 3 op. 12 nr. 3 în mi bemol major și nr. 4 op. 23 în la minor, semnate de Titanul din Bonn. În următorul interviu, pianistul Andrei Gologan ne-a oferit mai multe detalii despre activitatea sa din această perioadă, precum și despre evenimentul de la Sala Radio.

Cum ai trecut prin această perioadă marcată de anularea concertelor cu public?

A fost extrem de interesant și benefic. Era pe la începutul lunii martie și, mergând înspre aprilie, efectiv am stat doar în casă și am descoperit anumite lucrări și anumiți compozitori pe care, de altfel, înainte nu aveam timp sau poate nu aveam interesul să le descopăr... niște simfonii de Sibelius pe care nu toată ziua le ascult și, bineînțeles, Bach. A fost extraordinar! A fost și în cadrul sărbătorii pascale și am ascultat Pasiunea lui Matei... senzația de liniște totală, nimeni pe străzi, lumea stă în loc și asculți Bach... iar apoi mergi la pian și citești Bach... a fost, întradevăr, extraordinar! Evident, pe de-o pare sufăr când văd tragediile care se petrec în toată lumea, pe de-o parte am regretat că multe dintre evenimentele și festivalurile la care trebuia să particip s-au anulat, dar profităm, învățăm lucrări noi și mergem mai mult către mediul online care, se pare, e din ce în ce mai interesant și mai activ.


Pe data de 8 iulie vei fi partenerul de scenă al violonistului Alexandru Tomescu pentru recitalul inclus în seria Concertele Roz de la Sala Radio. Cum ai primit această invitație?

Pe neașteptate. Îl cunosc, bineînțeles, pe Alexandru Tomescu, îi știu felul în care interpretează... Din păcate, nu l-am cunoscut niciodată personal, deci nici nu am cântat cu el până acum, și cu atât mai mult m-am bucurat când am primit invitația să cântăm mai ales aceste două bijuterii de Beethoven, care, din păcate, parcă simt că nu se cântă la fel de mult ca alte sonate de Beethoven, care sunt mai cunoscute. Când am primit vestea, m-am bucurat și pentru că voi colabora cu Alexandru, dar și că vom interpreta aceste două sonate superbe.


Pentru acest recital veți interpreta două sonate pentru vioară și pian de Beethoven - numerele 3 și 4. Ce particularități prezintă acestea?

Sunt foarte interesante. Pe de-o parte, 3 și 4 poate că ar da impresia că sunt într-un fel similare, pentru că au fost scrise cât de cât în aceeași perioadă, dar mi se pare că sunt extrem de diferite. Mi-aduc aminte că am cântat și cânt în continuare destul de des o sonată pentru pian solo în Mi bemol major de Beethoven care îmi aduce aminte atât de mult de sonata asta numărul 3. Într-un fel, are un soi de element fresh și, în același timp, și amabil... simt că nu e ceva care împinge publicul, ci îl invită să asculte sonata asta. Pe de altă parte, în următoarea sonată, numărul 4, atmosfera este atât de ciudată; se schimbă de la temă la temă. Partea finală a acestei sonate are atât de multe schimbări de caracter și parcă simți că compozitorul, sau interpretul, sau el muzical nu e sigur în ce direcție să meargă. Parcă aș putea spune că nu este acel final tipic Beethoven, mai ales tipic pentru perioada lui de tinerețe, ci este ceva care caută în continuu pe cineva, ceva, în orice caz, dă o senzație de neliniște.


Tu ești unul dintre cei 12 finaliști al Young Classical Artists Trust. Ce înseamnă acest lucru pentru un tânăr pianist?

De fapt, un lucru foarte interesant pentru că, de altfel, trebuia ca acum acești finaliști să participe în finală și din aceștia ar fi fost selectați câștigătorii. Dar acum suntem toți câștigători. Ce se întâmplă? Young Classical Artists Trust este o organizație din Londra care manageriază tineri muzicieni. Și m-am bucurat extrem de mult că am fost ales să fiu unul dintre finaliști pentru că e toată perioada asta cu coronavirus și nu se știe cum va merge industria muzicală mai departe, încotro vom fi, în mediul online sau în săli. Ei au decis să rămânem cu acești 12 finaliști, iar YCAT să prezinte fiecare finalist într-un mod destul de intens în mediul online. Ce înseamnă asta pentru mine? Înseamnă că voi fi prezentat pe toate platformele lor sociale - facebook, instagram, youtube ș.a.m.d. - fie live, fie prin înregistrări, fie în interviuri pentru ca publicul larg să mă cunoască pe mine și munca mea și felul meu de-a fi. Pe lângă asta, bineînțeles voi păstra legătura cu YCAT, această organizație care mă va ajuta să intru mai mult în familia lor muzicală. Bineînțeles că mă ajută mult și contactele pe care le am deja, precum Andras Schiff, cu care am relații excelente și mă bucur atât de mult de onoarea că el mă are în vizor și mă ajută atât de mult. Și, bineînțeles, asta împreună cu YCAT îmi dă speranțe că viitorul arată bine.



Interviu realizat de Vlad Ghinea