ACUM:
19.00
Calendar muzical
Compozitori și interpreți - de care ne amintim cu drag
Urmează: 20.00 Jazzy hour cu Berti Barbera Cele mai noi și interesante discuri ale momentului
Apoi: 21.00 Scena europeană Înregistrări sau concerte în direct.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Mihai Constantinescu, directorul general al Festivalui 'George Enescu'

Bookmark and Share
Publicat: joi, 25 Iunie 2020 , ora 14.50

Festivalul și Concursul Enescu au fost alături de public și de artiști în această perioadă dificilă, prin difuzarea unor înregistrări din edițiile trecute. În același timp, s-au desfășurat înscrierile pentru cea de-a XVII-a ediție a Concursului, care va reuni, între 29 august și 20 septembrie 2020, la București, 272 de muzicieni din 41 de țări. Mai multe despre cum se va desfășura competiția de anul acesta, în condițiile impuse de pandemie, aflați din interviul următor cu Mihai Constantinescu, directorul executiv al Festivalului și Concursului Internațional George Enescu.

Iată că în ciuda pandemiei vor fi prezenți la București, la cea de-a XVII-a ediție a Concursului Internațional George Enescu, muzicieni din 41 de țări. Comparabil cu edițiile trecute, a afectat această perioadă dificilă pe care o traversăm disponibilitatea concurenților de a se înscrie?

A afectat, evident. Nu ne-a afectat numai pe noi, a afectat pe toată lumea, pentru că, spre deosebire de ediția 2018, când am avut 400 de concurenți, acum am avut doar 300. Dar, față de ediția 2016, când am avut 240, acum am avut 300, deci pot să spun că, efectiv, problema aceasta a coronavirusului a fost cea care a determinat un număr mai mic, nu importanța concursului și acest lucru ne bucură, pentru că totuși, să ai 300 de concurenți în vreme de restriște e totuși un lucru foarte bun. Înseamnă că Concursul Enescu este ceva important pentru ei și pentru viața muzicală internațională.


Au intervenit modificări în planul de organizare a concursului, ca urmare a noilor reguli impuse în urma pandemiei?

Au intervenit și vor interveni. Au intervenit în ceea ce privește decizia de participare și anume, noi am vrut inițial să avem vreo 60 de concurenți în prima etapă, însă, văzând totuși că s-a înscris atât de multă lume și în aceste condiții dificile, am hotărât să lăsăm un număr mai mare de concurenți în prima etapă, și anume 85. Nu am mai organizat preselecții la secțiunea pian și vioară. Am organizat preselecție doar la secțiunea violoncel, unde am avut 110 concurenți, această modificare fiind, deci, în ceea ce privește numărul de participanți. În ceea ce privește modul de organizare, în funcție de ceea ce se va întâmpla în august-septembrie, vom decide ce vom face, pentru că noi am dat mai multe variante Ministerului Culturii, pe care să le discutăm și cu INSP-ul și cu Ministerul Sănătății și să vedem, în funcție de ceea ce se decide la aceste niveluri, să vedem cum facem, cu public în sală, cu public mai puțin în sală. Poate, Doamne ferește, va fi nevoie să scoatem câteva concerte în aer liber și să desfășurăm primele etape într-un cadru restrâns. Însă, cel mai important este ca acest concurs să se desfășoare, pentru că, după ce am anunțat toți concurenții că au fost admiși la prima etapă a selecției, nu am avut nicio retragere din acest punct de vedere. Vom avea 272 de concurenți în concurs în această ediție, dar v-am spus, există mai multe variante. Un alt lucru important este că, indiferent cum va fi, acest concurs va fi televizat, va fi transmis pe internet. Noi, probabil, după data de 1, vom începe vânzarea biletelor pentru vizionarea pay per view, lucru inedit. E pentru prima dată în cadrul Festivalului și în cadrul Concursului și poate chiar în lumea muzicală cultă ca să spun, clasică, facem această vizionare pe internet, tocmai pentru a evita o aglomerare în sălile de concerte și pentru a da în același timp posibilitatea celor dornici să vadă concursul, să-l poată viziona pe internet, pe orice device pe care-l au.


Avem motive să fim optimiști, în ceea ce privește desfășurarea concursului. Ce alte noutăți aduce ediția de anul acesta? Știm că în cadrul concertului de deschidere vor fi interpretate în premieră mondială două lucrări, dintre care una compusă special pentru această ocazie.

Dacă vom putea să facem concertul cu orchestră pe scenă, v-am spus, lucrurile acestea sunt încă în discuție, la niveluri peste noi. Noi am discutat și cu Dan Dediu, compozitorul triplului concert, special scris pentru Concursul Enescu și cu câștigătorul secțiunii Compoziție, secțiunea Muzică Simfonică, lucrare care va fi prezentată tot în primă audiție, în cadrul Concursului, varianta redusă, pentru o orchestră redusă a acestor lucrări. Să zic, aceasta ar fi noutatea concursului. Încercăm să păstrăm lucrurile deja confirmate și anume, recitalurile membrilor juriilor, recitalurile câștigătorilor edițiilor precedente, deci încercăm să facem deja o structură recunoscută acestui concurs.


Motto-ul ediției a XVII-a este Frumusețe în viață. Cum să raportăm această idee la viața de zi cu zi și la contextul actual, până la urmă?

Să știți că am fost într-o pasă, la un moment dat, să schimbăm acest motto, pentru că am zis, Viața este frumoasă, având în vedere situația actuală și totuși trebuie să spunem că viața trebuie să fie frumoasă, viața trebuie să fie făcută frumoasă de către noi și acesta este motivul pentru care noi am insistat și insistăm în continuare să facem acest concurs, pentru a oferi iubitorilor de muzică clasică, iubitorilor Concursului și Festivalului Enescu această oportunitate de a vedea muzică bună și de a-și înfrumuseța viața prin muzică și totuși, vrem să demonstrăm că viața are și frumusețea ei. E adevărat, are și greutățile ei, pe care trebuie să le trecem cu toții, mai mult sau mai puțin ușor, mai mult sau mai puțin cu problemele noastre de viață, dar viața este frumoasă și vrem să subliniem acest lucru și acesta este motivul pentru care am păstrat acest motto și vom demonstra că și Festivalul și Concursul George Enescu aduc ceva în plus vieții pentru a o face frumoasă.


Interviu realizat de Alexandra Scumpu