ACUM:
23.30
Sunete contemporane
Incursiune în lumea muzicii contemporane românești.
Urmează: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...
Apoi: 0.55 Imnul de stat

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Gabriel Bebeșelea

Bookmark and Share
Publicat: duminică, 29 Septembrie 2019 , ora 10.49

Dirijorul român a condus Orchestra Radiodifuziunii din Berlin în dara de 26 septembrie. 

În 26 septembrie, la Konzerthaus din Berlin, ați dirijat premiera absolută a Oratoriului Strigoii, de George Enescu, reconstruit de Cornel Țăranu și orchestrat de Sabin Păutza. Care a fost reacția publicului?

Spre surprinderea mea, a fost extrem de pregnant prezența publicului și s-a resimțit mai ales din perspectiva aplauzelor. A fost un succes extraordinar și m-a bucurat enorm că muzica lui Enescu a fost atât de bine primită. În primul rând, am avut niște parteneri de scenă, absolut extraordinari, Orchestra Radiodifuziunii din Berlin este o orchestră redutabilă, la care Vladimir Jurowski a adus muzica lui Enescu și a impus-o cu foarte mare succes, iar apoi am avut un caz extraordinar, cu care am și înregistrat CD-ul, pentru casa de disc Capriccio. Rodica Vică a fost în rolul Reginei, Tiberiu Simu-Arald, Bogdan Baciu-Magul și Alin Anca a fost Recitatorul.


După cum spuneați, tot Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Berlin, ați înregistrat această lucrare în decembrie, 2017. Este atunci evident că acești muzicieni apreciază lucrarea?

Da. S-a simțit și din timpul repetițiilor, dar pot să spun că a fost o energie specială și în timpul concertului. După cum spuneam, a fost un succes răsunător, pentru că aplauzele au fost extrem de puternice și uralele din public, ce nu poate decât să ne confirme că Enescu este un geniu, care trebuie să-l promovăm cât mai mult.


Alături de oratoriul Strigoii, în cadrul programului au fost incluse cele două suite Peer Gynt de Edvard Grieg. Cum ați gândit această alăturare?

Alăturarea a fost mai degrabă a spiritului muzicii, să-i spunem. Grieg povestea foarte mult despre spiritele naturii, în periplul lui Peer Gynt, pe care-l face în piesă scrisă de Ibsen, iar muzica urmărește aceste momente foarte, foarte bine definite, lucru regăsit chiar și la Enescu și atunci am făcut chiar și o conexiune bazată pe această idee filosofică, mai degrabă.


Când va avea loc și premiera românească a acestui oratoriu?

2021 va fi prezent și în România, dar nu pot să devoalez restul detaliilor. Cu siguranță, publicul din România o să audă ??? atunci. Este programată, dar toate la timpul lor. În scurt timp o să putem să spunem exact când, cum, în ce context ș.a.m.d., dar foarte important, e ca, același cast să se reunească, pentru că e o muncă extrem de laborioasă. S-a lucrat foarte intens timp de câteva luni, în limba română, pentru că textul a lui Mihai Eminescu, deci doar cântăreți români pot să interpreteze, așa că, depinde de mai multe aspecte, de interpretarea acestui oratoriu.


Interviu realizat de Petre Fugaciu