ACUM:
19.00
Seara de operă
Marile spectacole ale prezentului, în direct sau înregistrate.
Urmează: 22.00 Grădina de... sunete (R) Marea muzică, dincolo de cuvinte: într-o grădină paradisiacă.
Apoi: 0.00 Nocturn jazz Portrete ale celor mai importanți oameni din jazz.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Josep Caballé Domenech

Bookmark and Share
Publicat: duminică, 30 August 2020 , ora 19.21

Sâmbătă, 29 august 2020, de la ora 18.00, a avut loc, pe scena Ateneului Român, concertul de deschidere a Concursului Internațional "George Enescu". Fără public în sală, evenimentul a fost transmis însă în direct de Radio România Muzical, precum și on-line, pe site-ul festivalenescu.ro. În interpretarea Orchestrei Filarmonicii "George Enescu" condusă de dirijorul Josep Caballé Domenech publicul a ascultat trei lucrări, dintre care primele două, prime audiții absolute.

Despre pregătirea acestui concert am discutat la finalul repetiției de vineri, 28 august, cu dirijorul Josep Caballé Domenech.


Din perspectiva dumneavoastră, a dirijorului, cum sunt cele două lucrări care vor fi interpretate în primă audiție absoluta?

Ambele lucrări sunt foarte interesante, pentru că sunt foarte diferite, ambele sunt concerte, chiar dacă cel pentru clarinet pare mai mult un concertino datorită duratei mai scurte, iar triplul concert, fiind în stilul lui Brahms, are o sonoritate serioasă, dar și multe momente atractive. Deci, cele două lucrări sunt foarte diferite una de cealaltă, iar contrastul dintre ele face ca prima parte a programului să fie foarte interesantă .


Cum a decurs colaborarea dumneavoastră cu artiștii - orchestră, soliști, compozitori?

A fost foarte bine, luând în calcul și faptul că membrii orchestrei lucrează împreună pentru prima dată după o pauză foarte mare; orchestra e micșorată numeric, doar jumătate din cordari se află pe scenă - avem doar 2 contrabași, 3 violoncele, 4 viole, 5 viori secunde și 6 viori întâi, ceea ce pentru o simfonie de Brahms, cum este cea din partea a doua a concertului, nu este deloc potrivit. Însă, date fiind circumstanțele, totul decurge foarte bine, am lucrat din greu, dar într-o atmosferă plăcută, căci progamul este foarte bun. Cred că după atâtea luni fără repetiții de ansamblu, toți au avut energia necesară pentru a lucra. În această dimineață am continuat să lucrăm, repetând și Simfonia, iar orchestra, fiind foarte bună, totul a mers bine. Sunt foarte mulțumit de relația cu orchestra.

În ceea ce privește soliștii, i-am cunoscut astăzi, dar totul decurge foarte bine, întrucât Brahmsodia este scrisă foarte bine pentru trio-ul solistic, așa că e foarte ușor de integrat cu ansamblul orchestral. Au fost receptivi și flexibili, mi-au propus și ei tempo-uri pe care le-am integrat. În ceea ce privește concertul pentru clarinet, este ceva mai complicat, mai ezoteric, solistul are o partitură foarte dificilă, ne-a luat mai mult timp de lucru, dar în final totul a fost bine. Sunt foarte mulțumit de lucrul cu orchestra, soliștii și compozitorii. Va fi un succes!


Cum vă simțiți știind că veți dirija într-o sală fără public, concertul fiind transmis însă live, la radio și televiziune?

Muzica are o putere foarte mare, așa că dacă există public în sală este foarte bine, dar le fel de bine este și fără, căci concentrarea artiștilor va fi mult mai mare. Nu vom sta cu gândul la faptul că se transmite în direct pentru publicul de acasă, ci vom încerca să ne concentrăm pe mesajul muzicii și să avem energia necesară. Vom cânta pentru sală, căci ea ne generează o acustică deosebită, așa că vom cânta pentru frumusețea muzicii, pentru noi, muzicienii prezenți pe scenă. Cred că vom reuși să transmitem această energie și celor de acasă, iar ascultătorii vor avea impresia că e ca și cum am cânta direct pentru ei, într-o sală plină de spectatori. Muzica poate genera acest lucru extraordinar.

Interviu realizat de Florica Jalbă