ACUM:
10.00
Arpeggio
3 ore cu și despre Interpretul zilei, Opera si vedetele ei, CD Review.
Urmează: 12.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 12.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Gabriel Bebeșelea

Bookmark and Share
Publicat: luni, 24 Februarie 2020 , ora 15.41

Muzicianul va conduce Orchestra de Cameră Radio miercuri, 26 februarie, pe scena Sălii Radio.

Având în vedere că este Anul Internațional Beethoven, bineînțeles că și orchestrele radio îl sărbătoresc și mă bucur să dirijez Simfonia a II-a care, pentru mine, e o simfonie foarte specială. Este extrem de autobiografică pentru că în aceeași perioadă a scris celebrul Testament de la Heiligenstadt, în care le explica fraților lui drama și angoasa pe care le trăia având în vedere pierderea auzului. Și toate aceste elemente autobiografice pe care le întâlnim în Testamentul de la Heilingenstadt le găsim foarte bine reliefate și colorate chiar în Simfonia a II-a. În deschidere, o să fie Schubert - Uvertura în stil italian, tot în Re major, asemenea Simfoniei nr.2 de Beethoven, pentru că am vrut să existe un arc între cei doi compozitori vienezi, iar în mijloc este Concertul nr.5 pentru vioară de Mozart.


Cum vedeți această îmbinare între clasic și romantic, mai ales având în vedere cei trei compozitori aleși?

Având în vedere că Schubert a fost de fapt contemporan cu Beethoven - este doar un an diferență între morțile celor doi - chiar dacă Schubert este încadrat în romantism, de fapt, epocile s-au juxtapus foarte puternic. Beethoven a scris mare parte din creația sa foarte romantic și Schubert a scris în mare parte din creația sa foarte clasic. Deci, lucrurile nu sunt foarte clare, sunt undeva la mijloc, așa că această juxtapunere transpusă în programul concertului cred că este foarte potrivită.


Și care credeți că este rolul Concertului nr. 5 pentru vioară și orchestră de Wolfgang Amadeus Mozart în acest program?

Este un concert foarte atipic pentru că, spre deosebire de concertele clasice pur sânge, Mozart a schimbat foarte mult paleta dinamică în acest concert, a schimbat foarte mult tempii, partea a treia are foarte multe cadențe - este un lucru foarte atipic - și rondoul final, de exemplu, partea a treia despre care discutam, are foarte multe dansuri caracteristice în interior... este un lucru nemaiîntâlnit. Așa că, din acest punct de vedere, e un concert revoluționar.


Ce alte proiecte urmează pentru dumneavoastră?

De aici o să plec în Canada, unde am cu Orchestra din Waterloo Kitchener două concerte cu Enescu - Pastoral Fantezie, premieră în zona aceea, Concertul de Mendelssohn de vioară și Simfonia a III-a de Schumann; după care, revin la Cluj Napoca, unde sunt dirijor principal și continuăm seria noastră Beethoven. Am început și acolo o integrală Beethoven, dar o integrală în care am combinat simfoniile sale cu compozitori care aveau sinestezie; adică o să facem Ligeti, Messiaen, Skriabin ș.a.m.d. ... o agendă destul de încărcată în perioada următoare!


Interviu realizat de Petre Fugaciu