ACUM:
19.00
Stagiunea muzicală Radio
În direct, Orchestra Națională Radio.
Urmează: 21.00 Scena europeană Înregistrări sau concerte în direct.
Apoi: 23.30 Sunete contemporane Incursiune în lumea muzicii contemporane românești.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu compozitorul Călin Humă

Bookmark and Share
Publicat: vineri, 7 Februarie 2020 , ora 16.08

Compozitorul și consulul onorific al României la Winchester a semnat mai multe opusuri, pe care ansambluri simfonice importante le-au interpretat în premieră.

Cum a început interesul dumneavoastră pentru lumea muzicii clasice?

Am crescut influențat de aceasta. De mic copil, am avut acces la muzica clasică rusă, apoi am trecut la cea germană ș.a.m.d. Și această excursie muzicală a rămas cu mine. La un moment dat, fiica mea a început să cânte la pian - când avea patru ani și jumătate, am dat-o la "Octav Băncilă" din Iași. Având pianul în casă și fiind în contact permanent cu muzica, am început și eu să folosesc pianul. Mi-am dat seama că reușeam să pun câteva acorduri împreună. Mi-am cultivat această pasiune. Am început să lucrez cu acorduri din ce în ce mai complexe. Astfel, am fost încurajat. Fiica mea, la un moment dat, terminând masterul în pian la Londra, a devenit directoarea unei orchestre și, fiind alături de ei, am avut curajul să vin cu niște lucrări care au fost orchestrate și care au avut premiera în Țara Galilor și apoi am reușit să prezint prima simfonie în 2015, la Cadogan Hall. Cam așa a început totul.


După cum spuneați, ați avut privilegiul ca lucrările pe care le-ați semnat să fie cântate de mari orchestre, ansambluri precum Orchestra de Cameră a Filarmonicii londoneze, Orchestra Filarmonicii Regale din Londra sau Orchestra Simfonică BBC din Țara Galilor. Cum vedeți acest tip de colaborări?

Ele sunt pentru mine extrem de onorabile. Vă dați seama, aceste orchestre sunt minunate. Modul în care răspund la muzica ta, modul în care reușesc să redea ceea ce tu, ca și compozitor, încerci să oferi publicului este extraordinar! Sper să pot continua această colaborare. În momentul de față, termin un concert pentru vioară și orchestră pe care aș vrea să îl înregistrez ori cu Royal Philharmonic Orchestra, ori cu BBC-ul, pentru că ei s-au obișnuit cumva cu stilul meu și astfel sper să continue această colaborare, care are, de asemenea, reverberații și peste hotare, pentru că astfel am reușit să captez atenția Orchestrei Tele-radio din Moldova și am avut onoarea să fiu invitat și să am o seară întreagă dedicată muzicii mele.


Ne spuneați mai devreme că lucrați la un concert pentru vioară. Cum se desfășoară acest proces?

Am terminat primele două părți. Îl voi termina până la sfârșitul acestui an. Este dedicat unui violonist pe care îl cunoașteți foarte bine, dar nu aș vrea să-i dezvălui numele acum, înainte de a fi sigur că dumnealui îl va accepta, dacă îi place în forma finală. Și sper din tot sufletul să am șansa ca distinsul violonist să-l prezinte în secțiunea de muzică nouă în Festivalul Enescu 2021 din București.


Am observat că aveți un dirijor cu care ați colaborat de-a lungul anilor, Christopher Petrie. Cum ați descrie relația cu acest muzician?

Noi ne cunoaștem de peste 15 ani. A fost coleg cu fiica mea la Conservator. Eu am colaborat cu el, mă sfătuiesc cu el de cele mai multe ori, el mă și ajută în anumite aspecte ale orchestrației și aranjamentului muzical. După cum știți, studiile mele sunt în științe politice și nu în muzică. În muzică sunt autodidact, de aceea am nevoie la un moment dat de cunoștințele generale ale unui dirijor care înțelege foarte bine orchestra. Eu îl admir pentru faptul că este principalul promotor al muzicii românești în Marea Britanie.


Interviu realizat de Petre Fugaciu