ACUM:
21.00
Scena europeană
Înregistrări sau concerte în direct.
Urmează: 23.30 Sunete contemporane Incursiune în lumea muzicii contemporane românești.
Apoi: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu clavecinista Cipriana Smărăndescu

Bookmark and Share
Publicat: luni, 7 Octombrie 2019 , ora 9.52

Artista ne împărtășește detalii despre repertoriul de clavecin, contextul cultural în care are acesta loc și despre publicul dedicat muzicii vechi.

Am observat că ați folosit de mai multe ori motto-ul Non solo Bach, în cadrul recitalurilor dumneavoastră. Ce însemnătate are această idee și unde își are ea originile?

Bineînțeles că își are originile tocmai în muzica lui Johann Sebastian Bach, dar am vrut să ofer publicului o paletă mai largă a vieții muzicale a marelui compozitor german. Ce înseamnă aceasta? În programul pe care îl voi prezenta la sfârșitul lunii octombrie, la Sassari. Am inclus, pe lângă lucrări ale lui Johann Sebastian Bach, o seamă de lucrări ce aparțin unor discipoli sau fiilor acestuia, tocmai pentru a înțelege mult mai bine viața muzicală pe care a trăit-o Bach. De ce tocmai Bach? Pentru că, studiind cu una dintre elevele lui Tom Koopman, unul dintre claveciniștii, foarte bine ancorați în muzica lui Bach, am pornit și eu pe această filieră și încerc acum să fac o diversificare cât mai mare a muzicii marelui Bach.


În perioada 24-26 octombrie veți susține și o serie de cursuri de măiestrie la Sassari. Pentru început vă rog să ne vorbiți despre Festivalul Internațional de Muzică Veche.

Este un festival foarte tânăr, chiar dacă de organizatorii acestui festival mă leagă o prietenie muzicală foarte veche. Sunt doi dintre muzicienii cu care în anul 2000 am poposit la Timișoara, în cadrului festivalului medieval. Este vorba despre Carl Jerome Sportato teorbist și Daniele Scernuto, care cântă la viola da gamba. Anul acesta au pornit această foarte frumoasă inițiativă de a organiza un propriu festival la Susarry, acolo unde Calogero predă la Conservator și au încercat să aducă, atât interpreți foarte tineri. Este vorba despre Ansamblul Ivenilias sau despre Corul Universității din Sassari, cât și ansambluri sau muzicieni cu o oarecare exeperiență, pentru a da acestei regiuni italiene un impuls muzical cât mai important în domeniul muzicii vechi.


Cum a fost alcătuit programul?

Am ales, în primul rând, lucrări de mare anvergură ale lui Johann Sebastian Bach și este vorba aici despre Fantezia cromatică și Fuga în re minor și despre Toccata în mi minor, deci lucrări de referință din creația compozitorului, pe lângă care am adăugat o serie de lucrări, hai să spunem, cu scop didactic ce fac parte sau din albumul pentru Ana Magdalena Bach sau din cel pentru Wilhelm Friedemann Bach. În plus, și aici vă voi destăinui un proiect care mă pasionează și care-mi va ocupa timpul în viitor, am adăugat în program o serie de variațiuni din cadrul Variațiunilor Goldberg, ce aparțin tot lui Johann Sebastian Bach, pentru că Variațiunile Goldberg vor fi următorul proiect în ceea ce mă privește.


Interviu realizat de Petre Fugaciu