Interviuri Înapoi

AUDIO. Festivalul 'George Enescu' 2019. Interviu cu violonistul Ray Chen

Publicat: joi, 12 Septembrie 2019 , ora 13.05


Celebrul violonist va concerta la Sala Palatului în cadrul Festivalului Internațional „George Enescu”, prezentând publicului Concertul pentru vioară și orchestră de Erich Korngold

Anul acesta trebuia să fie prima dată când veniți în România, însă ați fost invitat la ediția din 2017 pentru a-l înlocui pe Leonidas Kavakos. Cum vă amintiți acel recital?

Îmi aduc aminte că am fost sunat cam în ultimul moment, cu două zile înainte, și mi-au spus că au nevoie de un înlocuitor pentru Kavakos. Există întotdeauna o urmă de emoție când e vorba de astfel de înlocuiri - evident că e regretabil pentru artistul care a trebuit să anuleze, însă cel care îl înlocuiește trebuie să se gândească: "unde sunt acum, cum ajung acolo?" Dacă ești obișnuit să ai turnee constant, nu e greu să pregătești o lucrare. În acest caz era vorba de un recital, pentru care am putut să aleg programul, a trebui doar să îmi contactez pianistul. Cred că am cântat Sonata pentru vioară și pian de Camille Saint-Saëns, Sonata a II-a de Edvard Grieg și lucrări diverse în partea secundă. Un alt fapt pe care mi-l amintesc foarte clar este cât de frumoasă era sala în care am cântat - una din cele mai frumoase din lume!


Acum veți interpreta Concertul pentru vioară de Erich Korngold. Ce v-a făcut să alegeți această lucrare?

A fost, de fapt, propunerea celor din organizare. Această propunere a venit în urmă cu doi ani, eu nu știam încă lucrarea, nu făcea parte din repertoriul meu. Sunt bucuros să spun că între timp am cântat-o de câteva ori - ultima dată în Barcelona. Repertoriul de vioară este imens, dar ca tânăr artist, aceste ocazii tind să fie oportunități foarte bune de a învăța. Am o listă de concerte pe care nu le știu încă, și în fiecare an încerc să mai scot unul de pe listă.


Veți cânta alături de Orchestra Simfonică Academică de Stat "Evgheni Svetlanov" din Rusia. Este prima dată când cântați împreună?

Nu, am mai cântat împreună în Moscova, cel puțin o dată, cu Yuri Simonov dirijor. Am interpretat Concertul pentru vioară de Ceaikovski. Cred că e o provocare să cânți Ceaikovski în Rusia, la fel cum e să cânți Beethoven în Germania - probabil că la fel e și să cânți Enescu în România - publicul ar putea să fie sceptic. Mai ales că sunt asiatic, iar oamenii ar putea spune " nu ai asta în sânge, dar hai să vedem ce ai de demonstrat", într-un fel e ca o provocare. Cred, totuși, că muzica e un limbaj universal, așa că de la prima notă sau din primele zece secunde, oamenii își pot da seama că știi ce faci. Cred că nu ar fi plăcut să fii un membru al orchestrei când solistul nu știe cum să cânte o anumită lucrare. Poate nu ar fi jignitor, dar cu siguranță ar fi o situație neplăcută. Consider că nu acesta a fost cazul cu concertul nostru de la Moscova, cred că rezultatul a fost bun și că publicul a fost mulțumit. A fost o experiență grozavă și aștept cu nerăbdare să mai cânt cu această orchestră.


Având în vedere că ați cântat deja la Festivalul Enescu, care este impresia dumneavoastră?

Cred că e fantastic. Nu numai că am cântat la ultima ediție, dar am și fost în public la un concert - am ascultat-o pe Martha Argerich cântând Concertul pentru pian de Maurice Ravel. Am avut ocazia de a face parte din public, ceea ce a fost grozav. Mi s-a părut că publicul era foarte entuziasmat, cred că pentru ei acest festival este special, având în vedere că invită cei mai buni interpreți și cele mai bune orchestre. Asta a fost impresia mea și sunt foarte fericit să iau parte la acest fenomen.


O ultimă întrebare - ce studiați acum?

Am început recent să pregătesc Concertul pentru vioară de Henri Wieniawski, un concert destul de dificil, o provocare. Cred că Wieniawski l-a scris astfel, un fel de piesă de spectacol - voi cânta acest concert cu Orchestra Simfonică din Chicago, în mai multe orașe, inclusiv în Taipei, orașul meu natal. Pe lângă această provocare, am început recent să lucrez cu o companie de jocuri video - "Riot Games" - cei care au lansat jocul "League of Legends". Cred că au peste 100 de milioane de jucători la nivel mondial. Știu că este neobișnuit pentru un muzician din sfera clasică, însă îmi plac jocurile video, așa că m-am implicat în acest proiect, nu doar în calitate de interpret, ci și pe post de consultant. Astfel că am lucrat foarte mult în ultima vreme - lucrăm la un proiect care va fi anunțat la finalul anului. Cred că în acest proiect am ocazia de a-mi testa abilitățile creative în afara lumii muzicii clasice. Este un anume nivel de profunzime în activitatea unui instrumentist clasic, însă te raportezi întotdeauna la textul muzical, fără să îl schimbi. În alte genuri de muzică este aproape ca în vestul sălbatic - poți să faci ce vrei cu textul. Asemenea proiecte mă inspiră când mă întorc la muzica clasică. Cred că îți deschid noi perspective.

Interviu realizat de Petre Fugaciu