ACUM:
1.00
Notturno
produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00 Musica viva Matinalul altfel marca Radio România Muzical.
Apoi: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Cronici Înapoi

AUDIO. Deschidere de stagiune cu Samson și Dalila la Opera Națională București

Bookmark and Share
Publicat: luni, 14 Octombrie 2019 , ora 12.59

samson si dalila 1Samson și Dalila de Camille Saint-Saens a deschis noua stagiune a Operei bucureștene sâmbăta trecută, în 5 octombrie. O premieră în regia lui Giandomenico Vaccari, cu două voci foarte bune în rolurile titulare: Samson a fost tenorul leton Aleksandrs Antonenko, iar Dalila - o mezzo-soprană veritabilă, Orsolya Veress.


Antonenko este foarte solicitat de marile teatre de operă, cântând atât la Londra, Viena, Paris, Zürich, Dresda și Verona, cât și pe scena Metropolitan din New York. M-am bucurat, deci, să am ocazia să-l ascult la București pe acest tenor cu voce puternică, penetrantă, foarte egal lucrată pe registre, deși poate ușor strâns la gât în acut pe alocuri. Un cântăreț inteligent care transmite emoție, căruia i-am iertat, de aceea, două "rupturi" de sunet. Încă mai mult mi-a plăcut Orsolya Veress, cum nu se poate mai potrivită partiturii Dalilei. Ea a fost, spre deosebire de Antonenko, constantă în prezența vocală, fără scăpări evidente; e o plăcere să asculți această voce cărnoasă, bogată în armonice, puternică fără a forța. Insist pe această idee, de vigoare a vocilor celor doi interpreți, și pentru că regizorul - foarte neinspirat - i-a plasat pe amândoi, în momente-cheie, în timpul ariilor importante, foarte în spate pe scenă; o alegere care i-ar fi pus în dificultate pe alți cântăreți.

samson si dalila 2S-a cântat bine și chiar foarte bine, vocile fiind, de altfel, punctul de atracție într-o montare foarte colorată, eclectică în sensul nefericit al cuvântului. Am înțeles dorința de a separa vizual cele două tabere - evreii și filistenii, însă contrastul mi s-a părut mult prea puternic, nereușit, până la urmă, așa cum neinspirate și de un gust cel puțin îndoielnic mi s-au părut și proiecțiile video. Jenant, atât pentru cei doi cântăreți, cât și pentru noi, cei din public, a fost contactul fizic dintre cei doi iubiți, în actul II al operei.


samson si dalila 3Prima seară de premieră - pentru că a existat și o a doua, cu o altă distribuție - i-a adus pe scenă și pe baritonul Ștefan Igant în rolul Marelui preot, pe basul Filip Panait în Abimeleh, pe basul Marius Boloș în partitura unui bătrân evreu și pe tenorul Andrei Lazăr în rolul solului. Vlad Conta a dirijat cu precauție, aș spune, o partitură complexă, în care și corul este semnificativ. Numeroasele momente contrapunctice au fost frumos interpretate de ansamblul pregătit de Daniel Jinga.

Am apreciat, de asemenea, momentele coregrafice, realizate de ansamblul de Balet al operei Naționale București în coregrafia atrăgătoare a lui Davide Bombana.


samson si dalila 4

Samson și Dalila - o falsă poveste de dragoste, sau cel puțin unilaterală, dacă vreți, având în vedere faptul că din perspectiva Dalilei totul este un joc, o capcană în care plănuiește și reușește să-l prindă pe Samson. O producție pe care merită să o ascultați cu o distribuție foarte bună; din păcate nu v-aș recomanda să o și vedeți...

Următorul spectacol îi aduce, în 22 noiembrie, în rolurile titulare, pe tenorul Călin Brătescu și pe mezzo-soprana Antonela Bârnat; iar în 12 decembrie aceeași Antonela Bârnat îl va avea partener de scenă pe tenorul Daniel Magdal.

Credit foto: Sebastian Bucur / Opera Națională București