ACUM:
1.00
Notturno
produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00 Musica viva Matinalul altfel marca Radio România Muzical.
Apoi: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Cronici Înapoi

Anna de Noailles omagiată la Paris

Publicat: miercuri, 3 Februarie 2010 , ora 16.08
În seara zilei de 3 februarie 2010 am asistat la un concert organizat de Institutul Cultural Român, la prestigioasa Sală Cortot de la École Normale din Paris, concert ce a omagiat personalitatea poetei de origine română Anna de Noailles (foto), al cărei salon a atras intelectualii cei mai cunoscuți ai epocii (de la Proust, André Gide, Paul Claudel, Paul Valery, până la Colette, Cocteau, August Rodin și Max Jacob).

Prima impresie care a frapat, intrând în sală, a fost publicul numeros. De la societatea burgheză a parizienilor-români stabiliți în Franța de mult timp la elevii Școlii Normale de Muzică, de la tineri la vârstnici, un public variat și entuziast. Seara a început cu cuvântul de deschidere al Magdei Cârneci, directoarea Institutului Cultural Roman din Paris, urmată de un discurs al Eugeniei de Bracovan, nepoata poetei Anna de Noailles.

Concertul a fost conceput ca alternanță între poeme recitate și momente muzicale. Actrița Lucia di Carlo a recitat cu sensibilitate și bun gust poeme ale Annei de Noailles (“La vie Profonde”, “Exaltation”). Am remarcat ținuta muzicală a pianistului Andrei Vieru ce a acompaniat cu relief și emoție 4 melodii, Poèmes grecs de Louis Vierne pe versuri de Anna de Noailles. Soprana Mihaela Mingheraș s-a integrat mai puțin fericit în ambianța muzicală a serii, printr-un timbru tern în registrul mediu și o abordare monocromă a partiturii (fie că a fost vorba de liedurile lui Vierne, de lucrarea lui Saint-Saens pentru vioara, pian și soprană „Violons dans le soir” sau de Respighi, “Il Tramonto”, o lucrare cu accente veriste și culori armonice impresioniste).

Cvartetul “Lalo”, format din muzicieni ai Orchestrei din Lille - Fernand Iaciu, Ines Greliak, Anne Le Chevalier și Jean Michel Moulin, a fost convingător ca omogenitate camerală în Cvartetul de Ravel, în ciuda unei interpretări nu întotdeauna inspirate. Violonistul de origine română Fernand Iaciu s-a remarcat prin muzicalitate și temperament în Violons dans le soir de Saint-Saens.

Andrei Vieru, un muzician rafinat și interiorizat, a interpretat Messa neagră a lui Skriabin cu poezie și sunet transcendent, însă nu a reliefat îndeajuns caracterul «diabolic» și temperamental al acestei lucrări foarte dificile, în opinia noastră.

În concluzie - o seară interesantă, care ar fi putut părea însă prea lungă, în lipsa unei construcții dramaturgice a gradării tensiunii momentelor și a omogenității din perspectiva calității muzicale a participanților.
Ana Giurgiu-Bondue,compozitoare