ACUM:
7.00
Musica viva
Matinalul altfel, marca Radio România Muzical.
Urmează: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 9.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.
Arhivă : 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 |

Ecouri din școli

AUDIO. 'Ascultă 5 minute de muzică clasică la Colegiul Bănățean din Timișoara

Publicat: miercuri, 27 Decembrie 2017 , ora 10.49
 
Bookmark and Share


„Sunt în clasa a VI-a și mă numesc Simu Alexandru. După părerea mea, cinci minute de muzică clasică sunt necesare pentru că transmit emoții, transmit bucurie.”

Vreau să te întreb despre această campanie, „Ascultă 5 minute de muzică clasică”. Te-ai bucurat când a ajuns și în clasa ta?

„M-am bucurat pentru că am găsit un loc în sfârșit unde pot să-mi împart dorința de a asculta muzica clasică. Pentru că 5 minute de muzică clasică sunt esențiale pentru toată lumea, aș dori ca această campanie să vină în cât mai mulți ani. Mă gândeam că toată lumea are nevoie de muzică clasică pentru că ea te face să te înțelegi mai bine pe interior și să-i înțelegi pe restul fără să te gândești numai la tine și să fii egoist.”

„Mă numesc Rambu Irina. Sunt elevă în clasa a IX-a pe secția germană la Colegiul Național Bănățean. Tot timpul am fost prietenă cu muzică. E cea mai bună vindecare și, după părerea mea, cel mai frumos dar de pe lume pentru că te face să te descoperi, te face să te bucuri sau te pune pe gânduri uneori. Unul dintre moto-urile după care mă ghidez eu este Unitate prin diversitate, iar notele sunt diverse după cum știm, dar creează o unitate minunată.”

Cum definești muzica de calitate?

„Muzica de calitate îți face sufletul să zâmbească.”

Cum ai primit acest proiect, „Ascultă 5 minute de muzică clasică”?

„Cu ajutorul doamnei profesoare, care a venit și m-a întrebat dacă vreau să particip. Eu iubesc muzica, iubesc să scriu, iubesc cuvintele, iubesc tot ce ține de artă.”

Pe lângă audiție, evident, afli cum se încadrează lucrarea, de unde vine ea, din care timpuri. Cât de importante sunt explicațiile?

„Explicațiile în viață în general sunt foarte importante, pentru că dacă nu primești o explicație riști să rămâi fără vreo idee sau fără o cale de a continua.”

Cât de importante sunt întrebările?

„Întrebările sunt la fel de importante ca răspunsurile, pentru că întrebările dau de înțeles că într-adevăr ești interesat de ceva sau vrei să afli mult mai multe, iar răspunsurile te pot ajuta în viață să-ți creezi o cale și așa mai departe.”

În viața ta de elevă, majoritatea răspunsurilor pe care le-ai primit au fost mulțumitoare?

„Nu tot timpul au fost mulțumitoare, dar ca să știi că primești un răspuns bun, trebuie să fi primit și un răspuns rău. La fel cum în viață trebuie să fii trist o dată ca să știi cum e să fii fericit.”

„Mă numesc Maria Giuchi și sunt în clasa a VII-a D, secția germană, la Colegiul Național Bănățean. Îmi place foarte mult ideea de a asculta muzică clasică mai ales la clasă. Cred că această campanie este foarte bine structurată. Mi-e îmi place foarte mult să vorbesc cu colegii mei despre muzica clasică și să le explic că eu am descoperit-o și vreau să le arăt și lor calea să o descopere și ei pentru că este importantă și frumoasă și minunată.”

„Îmi place foarte mult campania organizată de Radio România Muzical pentru că fiecare copil când ascultă, dacă vrea să asculte, o să se descopere pe el însuși.”

 ********************************************

Interviu cu doamna profesoară Ilonka Vidu

Sunt fericită că i-am întâlnit pe elevii dumneavoastră!

„Sunt copii de excepție la Colegiul Bănățean. Dar acum i-am descoperit și-mi dau seama că nici nu m-am gândit că sunt atât de profunzi. Deci, eu, când merg la clasă, ideea mea este să-i ajut să cunoască muzica clasică. Având în vedere că toată familia mea lucrează în muzică clasică, vreau și lor, la orice școală am fost… muzică clasică… ascultăm muzică. Mulți spun Apăi muzica asta nu-mi place, aia nu-mi place… Nu-i nimic! Ascutăm muzică clasică, ascultăm muzică de film. Încerc să le insuflu dragostea asta de a asculta, pur și simplu, de a asculta muzică. Asta pentru mine e foarte important. Eu cred că orele de Educație muzicală sunt ore de cultură generală. De aici, din clasele mici, și mai ales din clasele a V-a, a VII-a, a VIII-a, a IX-a, a X-a… poți să-i educi pe copii, poți să-i duci înspre mai bine, să le deschizi drumul să asculte mai multe feluri de muzică, să selecteze… Dacă tu la clasă faci muzică clasică, le spui despre perioadele muzicale, spui cine a fost Bach, cine a fost Vivaldi, te duci la Beethoven, faci cunoștință cu Enescu… Pentru mine, Enescu este o personalitate. Ca român, să nu știi de Enescu mi se pare un lucru imposibil!”

Doamna profesoară Ilonca Vidu, ce părere aveți despre acest proiect, despre selecția lucrărilor?

„Proiectul este excepțional! 5 minute de muzică clasică e foarte puțin, dar, tot în același timp, poate să fie o inițiere foarte, foarte bună. Campania asta ar trebui să continue tot timpul, pentru că asculți un pic de muzică. Nu este foarte mult, dar e o campanie care te poate iniția, să asculți din ce în ce mai multă muzică clasică.”

5 minute de muzică clasică… ele, într-adevăr, sunt prea puține, așa cum puține sunt și câteva zeci de minute de educație muzicală în școli. Care ar fi mesajul dumneavoastră în ceea ce privește educația muzicală - domeniu de formare esențial pentru elevi?

„Absolut! E un domeniu în care poți să formezi caractere și asta este foarte important. Îi îndrumi pe copii spre a fi mai buni, spre a fi mai înțelegători, mai înțelepți. Și asta se transmite! În jurul lor, ei dacă sunt așa, vor transmite mai departe această înțelepciune, această blândețe, această deschidere la orice este frumos și bun.”

Copiii au intenția să participe la concursul on-line rulat de campanie?

„Da, le place ideea. Sunt bucuroși să participe. Sunt copii care sunt interesați de artă.”

Există și o altă componentă a campaniei. În momentul audiției sau după, elevii de gimnaziu de exemplu, să realizeze scrieri creative închipuindu-și ceva despre partitura în discuție.

„Ar fi minunat! Să asculte și în urma ascultării să-și creeze, cum spun ei, o poveste. Și cred că fiecare copil își creează o poveste. De exemplu, Ceaikovski, Baletul, da, se poate juca pe scenă, dar dacă ascultăm un Beethoven de exemplu, o sonată, Sonata Lunii… fiecare-și închipuie ceva, pentru că atât de melancolică este melodia respectivă că e imposibil să nu te gândești la ceva care să te înalțe.”

Iar aceste scrieri, cele mai valoroase, pot fi trimise la concurs.

„Sigur că da. Și sunt sigură că vor fi foarte multe valoroase la Colegiul Național Bănățean.”

Elevii dumneavoastră mi-au mărturisit nivelul excelent de comunicare pe care-l aveți în clasă. Vă simțiți cu adevărat un om împlinit profesional?

„Da, mă simt. Sigur că da! Eu cred că sunt o norocoasă că predau muzică. Este o materie în care poți să te exprimi, poți să-i asculți pe copii și-n același timp să vezi că și ei se exprimă, și ei înțeleg până la urmă muzica clasică, înțeleg importanța orei de muzică, sunt încântați la ora de muzică. Întotdeauna întreabă dar mai ascultăm, mai ascultăm? Da, vă și predau, mai ascultăm. Toate clasele sunt excepționale.”

Reportaj realizat de Simona Stoița - Radio România Timișoara