ACUM:
21.00
Opera în interpretări de referință
Mari compozitori, mari interpreți.
Urmează: 0.00 Nocturn jazz Portrete ale celor mai importanți oameni din jazz.
Apoi: 0.55 Imnul de stat

Arhivă : Actualitatea internațională Înapoi

Cronică "Oedipe" de Enescu la Opera din Frankfurt

Bookmark and Share
Publicat: joi, 19 Decembrie 2013 , ora 16.43

Numărul montărilor internaționale ale capodoperei lirice enesciene "Oedipe" s-a mărit, din 8 decembrie 2013, cu cea propusă de Opera din Frankfurt.  Este subiectul cronicii pe care Monika Ritterhaus o semnează pentru The New York Times, și din care reținem:  „Producția aparține regizorului veteran Hans Neuenfels, ale cărui montări radicale i-au înfuriat pe mulți amatori de operă tradiționaliști. În cazul lui 'Oedip', controversa provine nu din felul în care montată operă, ci din ceea ce el și dirijorul Alexaneder Liebreich au decis să omită. Este vorba de întregul Act 4, cu o durată de 30 de minute, care încheie opera pe o notă optimistă. Spectatorii vor fi astfel privați de momentul mântuirii 'creștine' a unui Oedip bătrân, aflat pe moarte, după nenorocirile pe care soarta i le-a adus de-a lungul vieții.

 Regizorii sunt, uneori, prea preocupați de presupusa problemă a unui final fericit pentru operele serioase. Și, cu toate acestea, nu se poate nega forța unui final cu imaginea lui Oedip, cu fața însângerată, după ce și-a scos ochii, care se confruntă cu izgonirea din Teba și cu o existență nomadă alături de fiica sa Antigona, singurul său companion. Pe de altă parte, Neuenfels  cu siguranță nu și-a pierdut capacitatea de a șoca.

 Un alt detaliu discutabil implică includerea unui arheolog din zilele noastre, care inspectează Teba la începutul operei și, mai târziu, este transformat în Oedip. Liebreich dirijează o reprezentație de o intensitate concentrată, jucată cu convingere. Respectând dorința lui Enescu, aceea ca publicul să înțeleagă textul, 'Oedipe' este tradusă în germană din originalul în limba franceză, facilitând astfel accesul publicului din Frankfurt la forța acestei lucrări importante, notează Monika Ritterhaus.