Violonistul Gottfried von der Goltz și Orchestra Barocă din Freiburg - CD Review, 9 martie 2023

Nu este primul album Mozart înregistrat de Gottfried von der Goltz și Orchestra Barocă din Freiburg. Tot mai des întâlnim această trecere a graniței dintre epoci din partea ansamblurilor de muzică veche, care pornind de la experiența stilului de interpretare istoric sau autentic, cu instrumente vechi, oferă lecturi inedite, adesea inovatoare sau de o prospețime nebănuită și repertoriului clasic sau romantic. Este și cazul celui mai recent album lansat sub sigla Aparte în 17 februarie reunind ultimele trei Concerte pentru vioară și orchestră de Wolfgang Amadeus Mozart, prin care îl descoperim pe Gottfried von der Goltz, în calitate de solist - de o plasticitate ieșită din comun - în timp ce ansamblul său este dirijat de la fortepiano de Kristian Bezuidenhout, care, potrivit cutumelor timpului, își improvizează în unele momente, discursul. Este noutatea propusă de protagoniștii acestui material, o versiune pe care nu o vom uita ușor. Experiența violonistului Gottfried von der Goltz este covârșitoare, ca și energia cu care se implică în proiectele pe care le realizează. Este o muzică din anii tinereții lui Mozart - avea aproape 20 de ani când compunea aceste concerte, o muzică traversată de exuberanță și geniu, strălucit puse în valoare în această nouă versiune.

Am remarcat sunetul pur al unei viori non vibrato, cadențele, flexibilitatea uluitoare a acestui ansamblu orchestral și intervenția discretă în partea a doua a fortepiano-ului. Cu totul remarcabil este modul în care Gottfried von der Goltz dialoghează cu orchestra sa, într-o dinamică de o mobilitate maximă, accentele sunt percutante, energia debordantă, aidoma unui joc perpetuu de culori și intensități. Nu înțelegem de aici că expresivitatea ar avea de suferit, dimpotrivă, frazele se arcuiesc cu o eleganță și o sensibilitate particulare, ușor de perceput, ca și groove-ul (folosesc un termen din jazz), ritmica interioară focalizată, care ne face să rezonăm în mod organic cu muzica pe care o ascultăm - ca și când Mozart ar fi fost resurcitat, primind o nouă viață. Cu siguranță reținem și acest album pentru selecția finală a proiectului Discurile anului 2023 aici la RRM.

Remarc și această frumoasă colaborare dintre Gottfried von der Goltz și pianistul australian Kristian Bezuidenhout. Ei și-au mai reunit forțele și în integrala Concertelor pentru pian și orchestră de Beethoven, înainte de pandemie, și îi putem asculta vorbind despre modul în care se obține această focalizare a sonorităților ansamblului în relația cu solistul, pe fondul păstrării clarității și a structurii originale, a preciziei și a formei - vorbind, dar mai ales interpretând în mod magistral muzica lui Mozart.

Marina Nedelcu