ACUM: 12.00
Musica Sacra
Urmează: 14.59
Promo RRM
Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Discurile anului 2021

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Piotr Anderszewski - Johann Sebastian Bach - CD Review, 14 mai 2021

Cunoaștem valoarea acestui muzician polonez, care nu aparține categoriei de artiști HIP (titlul prescrutat pentru Historically Informed Performance) - o interpretare potrivit stilului epocii abordate, autentică și bine documentată. Piotr Anderszewski acoperă o mare varietate stilistică în repertoriul său, a lansat o versiune de referință a Variațiunilor "Diabelli" de Ludwig van Beethoven, de asemenea este unul dintre marii interpreți ai muzicii lui Szymanowski, Schumann, Mozart, dar și Bach. Pentru Suitele engleze înregistrate în 2014 a primit un premiu Grammy, de asemenea a înregistrat câteva Partite și acum într-o viziune proprie 12 Preludii și Fugi din caietul al II-lea al "Clavecinului bine temperat".

Desigur domeniul este vizitat de nume mari ale artei pianistice. Fiecare generație - mă refer la secolul XX, și la cel pe care îl traversăm a avut modelele sale - fie că este vorba despre Wilhelm Kempff, Vladimir Ashkenazy, Glenn Gould, Friedrich Gulda, Sviatoslav Richter, Andras Schiff, fie de Murray Perahia și Angela Hewitt- fiecare oferind viziuni pertinente și personale, și mai ales făcându-ne să iubim această muzică, dincolo de timp și spațiu - și mă refer doar la pianiști.

Piotr Anderszewski continuă acest demers, într-un mod care îi confirmă anvergura , de creator al unor momente unice - ce țin de o stare interioară profund contemplativă, tradusă în liniile largi, de o fluență imaterială, cu respirații controlate, cu acest sunet frumos modelat datorită unui tușeu translucid. Se creează prin modul inedit în care pianistul alege să alterneze Preludiile și Fugile, (altul decât cel propus de autor), stări particulare, este o nouă abordare perceptibilă doar în momentul audiției integrale .

Ce declară pianistul polonez? "M-am decis să asociez aceste piese într-o secvență subiectiv aleasă bazată uneori pe relațiile dintre tonalități, alteori pe contraste. Ideea de la care a pornit această ordine specifică este de a crea un simț al dramei ce ar sugera un ciclu - 12 caractere dialogând unul cu celălalt, oglindindu-se unul în celălalt."

Nu intru în alte detalii tehnice, doar vă invit să vă delectați cu o audiție care ne propune o privire interiorizată nu doar asupra muzicii lui Bach, cât mai ales asupra fiecăruia dintre noi, regăsindu-ne poate mai desprinși de tot ceea ce este mundan, trecător și neesențial, în minutele dedicate audiției acestui album Bach lansat în 29 ianuarie sub sigla Warner.

Marina Nedelcu