ACUM:
1.00
Notturno
produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00 Musica viva Matinalul altfel, marca Radio România Muzical.
Apoi: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Discurile anului 2019

Arhiva edițiilor anterioare: 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

'Antonin Dvorak - Requiem, Cântări biblice, Te Deum' - CD Review, 30 mai 2020

Bookmark and Share

Jakub Hrùča dirija în septembrie 2017, în deschiderea Festivalului Dvoűák din Praga, Requiem-ul semnat de compozitorul ceh într-un concert susținut în amintirea marelui dirijor Jiűí Bìlohlávek, stins din viață în 31 mai , deci cu patru luni înainte. Jakub Hrùča este unul dintre discipolii acestuia, demn urmaș care acum parcurge un drum asemănător, promovând cu preponderență repertoriul ceh pe scenele lumii.

Această versiune live a Requiem-ului, alături de Te Deum și Cântările biblice op.99, ultimele înregistrate chiar de către Jiűí Bìlohlávek la pupitrul aceleași Orchestre a Filarmonicii Cehe (este ultima sa înregistrare) au fost reunite într-un dublu album Antonin Dvoűák apărut sub sigla Decca în 20 martie 2020 - un eveniment în sine și prin semnificație, și prin valoarea muzicală a acestui demers. Sunt pagini vocal- simfonice de o mare amplitudine ce implică forțe muzicale substanțiale, o susținere emoțională impresionantă și mai ales o componentă dramatică explicită.

Influențele stilistice sunt multiple, nu este acum momentul să vorbesc despre profilul muzicii. Ideea este că nu regăsim în această masivă partitură o amprentă personală asemănătoare Simfoniei a IX-a "Din lumea nouă" pe care o iubim atât de mult. Reținem însă faptul că este un demers comemorativ, ca atare interpretarea pune accentul pe o formă de dramatism incisiv, corul este masiv ca sonoritate, de-altfel rolul său se distinge net în scenariul Requiem-ului, apar și accente trimfaliste ( Offertorium și nu numai), și după cum este firesc intuim și acel sentiment dureros de fin al durerii, al pierderii, al despărțirii. Redescoperim sonoritatea impecabilă a Orchestrei Filarmonicii Cehe, unul dintre cele mai valoroase ansambluri europene, al cărui prim concert din 4 ianuarie 1896 a fost dirijat chiar de către Antonin Dvoűák, și un cvartet solistic bine antrenat, omogen și recunoscut pentru valoarea sa pe scenele de operă internaționale. Îi numesc pe soprana americană Ailyn Perez, din Olanda, mezzosoprana Chritianne Stotjin, tenorul Michael Spyres, tot american, și din Cehia, basul Jan Martinik.

De-altfel numele lui Jiűí Bìlohlávek apare în următorul ciclu inclus în acest album - Cântările biblice opus 99, ultima înregistrare realizată de dirijorul ceh înainte de a se stinge din viață, tot la pupitrul Orchestrei Filarmonicii Cehe Este o muzică scrisă de Dvoűák la New-York, inițial pentru voce și pian, pornind de la Psalmii lui David. În anul 1895 autorul a orchestrat primele cinci lied-uri, celelalte fiind orchestrate în 1914 de dirijorul Vilem Zemanek. Sunt impresionante aceste Cântări biblice, cu mult mai personale și mai conturate stilistic prin comparație cu Requiem-ul op. 89. Apar inflexiuni distincte, acel caracter ceh unic, recongnoscibil, liric și profund ancorat în spiritualitatea acestei națiuni. Impresionează și evoluția basului Jan Martinik, un vechi colaborator al dirijorului Jiűí Bìlohlávek, prin vocea sa frumos modulată și prin sensibilitatea pe care o imprimă textului muzical, oferindu-ne un act artistic de o valoare incontestabilă, aș spune momentul de vârf al acestei apariții discografice. I se alătură Orchestra Filarmonicii Cehe într-un acompaniment de un rafinament exemplar sub bagheta marelui dirijor Jiűí Bìlohlávek, care este comparat, după o carieră desfășurată, nu doar alături de această Filarmonică Cehă, ci și mult timp ca dirijor principal al Orchestrei Simfonice BBC, așadar este comparat ca anvergură cu predecesorii săi, Václav Talich și Václav Neumann, mai ales în acest insistent demers de a promova creația muzicală cehă.

Marina Nedelcu