ACUM:
1.00
Notturno
produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00 Musica viva Matinalul altfel, marca Radio România Muzical.
Apoi: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Discurile anului 2019

Arhiva edițiilor anterioare: 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Albumul 'Beethoven - Un drum nou' - CD Review, 16 mai 2020

Bookmark and Share

"Beethoven - un drum nou" este titlul ultimului album lansat de Andreas Staier, renumit clavecinist și interpret la forte-piano, un artist care de aproape 40 de ani s-a impus pe scenele lumii prin apariții în public și lansări discografice de referință. Evident, discografia sa este axată în virtutea specializării pe repertoriul secolelor XVII - XIX. Artistul îl iubește pe Schubert, îl admiră pe William Byrd, la capitolul Sonatelor de Domenico Scarlatti este imbatabil, defrișează și teritorii mai puțin cunoscute, Bach rămâne un punct de referință - și mă refer la Concertele pentru clavecin si orchestră, urmat de Carl Philipp Emanuel Bach, Mozart, iar acum se concentrază din nou asupra muzicii lui Beethoven, după lansarea Variațiunilor pe un vals de Diabelli în anul 2012. Din fața unui fortepiano vienez Mathias Müller datat 1810, de această dată Andreas Staier propune cele trei Sonate op.31 și două serii de Variațiuni pe o temă originală op.34 și 35, lucrări compuse de Beethoven după redactarea Testamentului de la Heiligenstadt în 1802, într-un moment de cumpănă pe care îl depășește, acceptându-și surditatea. Profund nemultumit de muzica scrisă până în acel moment, aduce o schimbare majoră prin aceste Sonate op.31 - "noul drum" pe care muzica îl va urma, prefigurând era Romantismului. De aici numele albumului "Ein neuer weg", propria contribuție extrem de valoroasă a unui artist de talia lui Andreas Staier într-un an aniversar Ludwig van Beethoven.

Trebuie să recunoaștem, suntem mai puțin familiarizați cu sonoritatea fortepiano-ului, dar plăcut impresionați de această perspectivă care ne face să ascultăm altfel, parcă mai prezenți și mai captivați de sunetul modulat, nu foarte aspru în acest caz, și de o viziune care reușește să obțină un maximum de expresivitate și acuitate. Simțim inteligența vie, impulsul artistic, pasiunea și scânteia care fac din această muzică un veritabil spectacol, o delectare mergând parcă în miezul esenței mesajului beethovenian. Nu regăsim amplitudinea sonoră a pianului modern, în schimb apare evidentă ruptura, discursul radical, furtunos al unui creator care își exprimă cu disperare voința de a fi el însuși, dincolo de convenții și manierisme, atitudine care se potrivește și interpretului, mai ales în Sonata op.31 nr.2 în re minor "Furtuna".

"Nici un muzician nu poate acoperi întregul diapazon stilistic oferit de istoria muzicală, fără să trișeze la un capitol sau la altul", declară Andreas Staier. Este vorba despre acel tip de viziune ce oferă o specializare, cel mai autentic răspuns personal și inimitabil. În spiritul acestei idei, cariera artistului german vorbește de la sine despre seriozitatea demersului său și despre pasiunea cu care, folosind mijloace profesioniste, ne învață să iubim sonorități autentice din muzica secolelor trecute. "Beethoven - un nou drum" este un disc care stimulează, scrie The Sunday Times, Sonatele op.31 arată o armonie fără precedent, de o îndrăzneală aproape improvizatorică". Claritatea expunerii este o altă calitate a acestui material, care în cel de-al doilea compact disc reunește două serii de Variațiuni pe teme originale. Aș fi dorit să ascultăm Variațiunile Eroica op.35, prezentate "cu o nuanță de umor, aidoma unui faun dionisiac" potrivit unui cronicar german însă timpul nu permite, astfel încât vă propun cele Șase Variațiuni pe o temă originală op.34, cu nimic mai prejos în calitatea interpretării, compuse tot în acest providențial an 1802, aidoma unui joc articulat potrivit celei mai inspirate arte de a varia, fie în câmpul compoziției, fie al interpretării prin cele mai subtile nuanțări și mai ales, descoperind personalitatea instrumentului, după cum susține acest mare artist german.

Marina Nedelcu