Urmează: 15.25
Promo
Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 15.29
Promo RRM
Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Discurile anului 2020

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Albumul 'Johann Sebastian Bach - Metamorphose' - CD Review, 2 mai 2020

Trio-sonate de Johann Sebastian Bach reconstituite după versiuni posibil originale, astfel se traduce de fapt titlul albumului "Metamorphose - Johann Sebastian Bach", o apariție a ansamblului NeoBarock din Köln, sub sigla Ambitus, din luna februarie. În alcătuirea acestui material Maren Ries, leader-ul formației înființate încă din 2003, declară că a pornit de la ideea potrivit căreia, cea mai mare parte a lucrărilor instrumentale semnate de Cantorul de la Leipzig au fost alcătuite pornind de la structura unei Trio-sonate - mai exact a două instrumente melodice și a basului continuu, de obicei un clavecin . Astfel el propune o reconstrucție a unor pagini binecunoscute, precum Concertul în re minor BWV 1043 pentru două viori și orchestră, a Sonatelor BWV 1028,1029 și 1015 în formula două viori, violoncel și clavecin, tocmai pentru a pune în valoare mai accentuat procesul compozițional, pentru a-l înțelege mai bine. "Nu putem și nu dorim să copiem epoci de mult apuse . Cercetarea noastră, studiul surselor originale și instrumentele noastre baroce nu sunt un scop în sine, ci doar uneltele noastre", declară violonistul Maren Ries. Este momentul să-i anunț și pe ceilalți membrii ai ansamblului Neobarock - violonistul Volker Möller, Ariane Spiegel - violoncel și Mark Edwards - clavecin.

Ascultăm prin urmare lucrări remodelate după profilul trio-sonatei, ca manieră de a privi în interiorul laboratorului de lucru al creatorului german. Muzica este redată în cele mai mici detalii, cu o acuratețe exemplară, sonoritatea este omogenă, pulsația interioară vie, nedisimulată, expresivitatea așezată în coordonatele stilului autentic de interpretare a acestei muzici, cunoscut de câteva decenii. De-altfel aceste înregistrări datează din anul 2013 și doar acum au fost lansate oficial. În mod deosebit ne atrage atenția ceea ce se presupune a fi fost varianta inițială a Concertului în re minor BWV 1043 pentru două viori și orchestră, acum în formula unei trio-sonate, cu nimic mai prejos ca sonoritate față de foarte cunoscuta partitură orchestral - un material apărut după îndelungi căutări și studii muzicologice, Bach, datorită multiplelor sale îndatoriri, nu doar în calitate de Cantor al Bisericii Sf. Toma din Leipzig, ci și ca dirijor al ansamblului Café Zimmermann fiind în permanență solicitat să ofere un repertoriu nou. Ca atare adesea el realiza transcripții după lucrări mai vechi. Se afirmă că muzica sa, așa cum o cunoaștem în prezent este rezultatul acestor multiple transcripții, în timp ce albumul pe care îl ascultăm acum, ne conduce către formele originale ale lucrărilor, fără a fi unica tentativă de acest gen în domeniu.

"Termenul baroc nu însemnă doar o ediție originală și reguli de interpretare precise. Această moștenire trebuie să fie plină de viață, praful de antichitate este îndepărtat și muzica este prezentată ascultătorului de astăzi înnoită, cu pasiune și energie", comentează pentru rbbKultur cronicarul Bernhard Schrammek, pe tema acestor Sonate de Johann Sebastian Bach propuse de Ansamblul NeoBarock, prezență distinctă și respectată în peisajul muzical european, pentru maniera lor de interpretare atât de captivantă, dincolo de rigorile impuse de stilul autentic.

Marina Nedelcu