ACUM:
1.00
Notturno
produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00 Musica viva Matinalul altfel marca Radio România Muzical.
Apoi: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Discurile anului 2019

Arhiva edițiilor anterioare: 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Albumul 'Beethoven - Piano Concertos 0 - 5' - CD Review, 7 decembrie 2019

Bookmark and Share

Subiectul este bine bătătorit, bine pus în valoare odată cu apariția acestei uluitoare tehnologii de înregistrare, fiecare generație având desigur eroii ei, înrădăcinați astfel în memoria colectivă a iubitorilor de muzică. Și amintesc doar câteva nume - Wilhelm Kempff, Claudio Arrau, Emil Gilels, Alfred Brendel, Maurizio Pollini, Murray Perahia, mai nou, Maria Joao Pires, Leif Ove Andsnes, Pierre Laurent Aimard Cu tot acest istoric, care iată, nu frânează, semnalăm noi apariții discografice pe aceeiași temă. De-altfel pot spune că aceste cinci Concerte de Ludwig van Beethoven își vor găsi mereu adepți îndârjiți deopotrivă în rândul artiștilor și al publicului.

Prin urmare, pornim într-o nouă aventură care, pe temelia de nezdruncinat a Orchestrei Simfonice Germane din Berlin, aduce doi actori principali din Țara Soarelui Răsare - ei sunt pianista Mari Kodama și dirijorul (american) Kent Nagano, împreună pe scenă, dar și în viața de zi cu zi. Cu mai puțin de două luni în urmă, în 11 octombrie ei au lansat această integrală a Concertelor pentru pian și orchestră de Ludwig van Beethoven, înregistrată începând din 2006, și finalizată chiar în luna mai a acestui an, când au adăugat celor cinci Concerte și pe cel fără număr, prin care această integrală se distinge la prima vedere, față de altele.

Un Concert în Mi bemol major schițat de Beethoven la vârsta de 13,14 ani - o muzică încă neacceptată în canonul creațiilor betthoveniene, după cum aflăm din prezentarea discului. Kent Nagano și Mari Kodama oferă acest Concert nr.0 după serioase studii muzicologice. Manuscrisul păstrat în Biblioteca de Stat din Berlin reține în afara partiturii pianistice, doar infime adnotări legate de orchestrație pentru primele două părți în maniera - ce instrument ar trebui să interpreteze un anumit pasaj sau altul. Partitura orchestrală a Concertului a fost realizată la începutul secolului XX pe baza acestor notițe - nu ni se spune de către cine.

În schimb pianista și dirijorul declară : "Înarmați cu ceea ce cunoaștem astăzi despre tânărul Beethoven, am interpreta acest concert diferit în unele momente". Deci ascultăm o versiune personală a celor doi, adaptată în timpul repetițiilor cu orchestra și în timpul sesiunilor de înregistrare. Și-au propus ca atare să sublinize în această versiune "prospețimea exuberantă și acel simț special al copilului beethoven ce pregătește explozia de creativitate de mai târziu, sentimentul de joie de vivre, energia vitală într-un stil care își datorează acest spirit jucăuș lui Haydn și Mozart". O premieră la Radio România Muzical - acest Concert nr.0 în Mi bemol major pentru pian și orchestră, prima încercare a adolescentului Beethoven pe acest teritoriu care îl va consacra mai târziu. Este omagiul pe care Kent Nagano și Mari Kodama îl aduc acestei uriașe personalități muzicale a clasicismului vienez. Și pentru că în 2020 se împlinesc 250 de ani de la nașterea lui Beethoven , pentru a marca această aniversare, ei au dorit să adauge ceva nou, ceva ce nu este familiar tuturor, și-au dorit să arate începutul acestei uluitoare aventuri ce va schimba profilul muzical european. "Recunoști geniul muzical, și recunoști în același timp evoluția muzicii europene pentru că Beethoven a fost fără îndoială pionierul acesteia", susține dirijorul Kent Nagano

Primul compact disc al acestei integrale prezintă ca termen de comparație și un Rondo compus la 10 ani după Concertul nr.0, în 1793 , cu intenția de a fi finalul Concertului nr.2 în Si bemol major. Însă un alt Rondo a fost ales pentru varianta publicată în 1795. Acest Rondo ne arată deja un compozitor deplin format, care de această dată semnează în deplină cunoștință orchestrația. Lucrarea a fost inclusă în acest prim album care se încheie cu Variațiunile și Fuga "Eroica" op.35 în Mi bemol major, tocmai pentru a surprinde evoluția din adolescență către maturitate a compozitorului german.

Nu am vorbit până acum despre interpretare, având în vedere faptul că această nouă integrală a început într-o manieră originală și lucrările au fost inedite, ca atare cerând explicații suplimentare. Dar trebuie să spun, faptul că Mari Kodama a studiat toate Concertele pentru pian și orchestră de Ludwig van Beethoven împreună cu Alfred Brendel, mentorul său, la aceste cursuri fiind prezent și dirijorul Kent Nagano, care a reținut și indicațiile pianistului austriac legate de intervențiile orchestrei. Prin urmare vorbim despre o continuare, o asumare a unei tradiții recunoscute pentru autenticitatea ei, și despre un demers artistic pus în pagină cu eleganță și un profesionalism fără cusur. Regăsim întregul registru pe care îl așteptăm în acest repertoriu, claritatea și finețea detaliilor, tehnică impecabilă, energie, nuanțe și frazări de mare rafinament și mai ales o pasiune evidentă pentru acest univers muzical.

Mari Kodama, un nume pe care îl reținem în rândul celor mai valoroși pianiști ai prezentului, după anumiți cronicari, o nouă autoritate în ceea ce privește repertoriul beethovenian. Deja se vorbește despre experiența valoroasă pe care Mari Kodama o aduce în acest registru. Ea a înregistrat integrala Sonatelor pentru pian de Beethoven într-un proiect lansat în 2014. Și are această calitate de a se impune, afirmă criticii. Desigur în ceea ce privește Concertele, este greu să stabilești un nou standard, având în vedere tocmai istoricul și atractivitatea acestui repertoriu. Depinde ce îți dorești - profunzimea unui Pollini rămâne unică, de neatins, pentru un caracter poetic, reperul poate fi Radu Lupu, redescoperirea unor noi sensuri - Pierre Laurent Aimard împreună cu Nikolaus Harnoncurt, obiectivitate și acuratețe stilistică - Alfred Brendel.

Poate la finalul acestei integrale vom descoperi și atributele care o individualizează pe Mari Kodama - deocamdată pentru Concertul nr.2 op.19 în Si bemol major intuim o așezare stilistică bine argumentată, acea finețe proprie spiritului nipon, adusă într-o versiune cu nuanțe încă vădit mozartiene. Extrem de subtil și rafinat - Adagio-ul - partea a II-a a concertului. De asemenea remarcăm sonoritatea monolită, caldă, cu rotunjimi frumos arcuite a Orchestrei Simfonice Germane din Berlin, al cărui dirijor principal a fost între 2000 - 2006, Kent Nagano. Și această înregistrare a fost realizată în 2006. Este doar prima parte a unei integrale lansate în 11 octombrie 2019 sub sigla Berlin Klassics, inclusă în proiectul Discurile anului 2019 la Radio România Muzical.

Marina Nedelcu