Acum: 1.00
Notturno • produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00
Musica viva • Matinalul altfel marca Radio România Muzical.

 

Apoi: 9.50
Promo • Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

 


Discurile anului 2018

Arhiva edițiilor anterioare: 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

'Folowing the river' - albumul de debut al pianistului Florian Mitrea, în 16, 17 și 18 aprilie, la CD Review

Bookmark and Share

Album lansat în 5 ianuarie 2018

Following the river- este titlul discului de debut al lui Florian Mitrea, un pianist talentat, cu o carieră în plină ascensiune, născut la București și stabilit din 2008 în Marea Britanie. Following the river - numele acestui album reflectă imaginile pitorești ale Dunării. Nu este vorba însă despre acele valsuri vieneze ale familiei de compozitori Strauss, pline de strălucire, bună dispoziție și claritate tonală armonică, ci de o muzică impregnată de creația folclorică est-europeană laică sau religioasă, cu texturi sonore bogate, uneori stranii și ritmuri asimetrice. În alcătuirea acestui repertoriu pianistul s-a inspirat din propriile amintiri din perioada copilăriei petrecute vara în Delta Dunării, mama sa fiind originară din Tulcea. Pe broșura care însoțește discul său, Florian Mitrea scrie: «Unele dintre amintirile care îmi sunt dragi sunt nopțile fierbinți de vară petrecute pe o barcă în inima Deltei Dunării, ascultând șoaptele delicate ale sălciilor și ciripitul îndepărtat al păsărilor și numărând stelele de pe cer. Am fost fascinat de Dunăre de când mă știu. Misteriosul fluviu unește popoare din Europa Centrală și cea de Est, purtând poveștile lor, cântecele, dansurile, bucuriile și tristețile lor. Muzica oamenilor care trăiesc pe malurile Dunării este hipnotizantă în capacitatea sa de expresie. Mă simt foarte norocos că am crescut într-o zonă în care muzica este încă foarte vie și o componentă esențială a vieții oamenilor. Timp de mulți ani am fost absorbit de acest univers muzical încântător și discul Following the river este rezultatul împletirii dintre educația mea muzicală clasică și interacțiunile din copilărie cu muzicienii din popor. Sper ca acest album să transpună ascultătorii într-o călătorie la fel de poetică și tumultoasă ca însăși viața». Toate aceste experiențe și trăiri personale despre care vorbește pianistul Florian Mitrea se regăsesc și în interpretarea sa. El a ales pentru albumul amintit lucrări din spațiul românesc, compuse de Sigismund Toduță, Paul Constantinescu și Radu Paladi, dar și două piese din creația romantică universală potrivite cu viziunea artistică ce oferă unitate acestui disc.

Lucrarea care deschide însă albumul este setul de șase dansuri în ritm bulgăresc din ciclul Mikrokosmos de Bela Bartok, o creație dificilă prin suprapunerea de structuri melodice și armonice, cu acorduri puternic disonante și ritmuri mixte, toate unite de parfumul modal specific zonei aflate la sud de Dunăre. Dacă în prima piesă din acest set, în tempo rubato, pianistul Florian Mitrea se concentrează pe conturarea melodiilor și reliefarea particularităților armonice, în următoarele trei piese, în stil de toccată, el ne oferă o demonstrație de agilitate și incisivitate ritmică, bazându-se pe o tehnică fără cusur. Cea de-a patra piesă este inspirată de muzica lui George Gershwin, având evidente influențe din zona jazzului nord-american. Dansul final este cel mai lung din set, sintetizând elementele ce compun stilul creației lui Bela Bartok. Această ultimă piesă se aseamănă ca scriitură cu finalul Concertului nr. 3 pentru pian și orchestră al aceluiași compozitor. Tema principală este strălucitoare și bogată în culori sonore, iar structurile ritmice au o energie deosebită. Pianistul Florian Mitrea simte și redă perfect toate aceste caracteristici ale muzicii lui Bela Bartok, oferindu-ne o interpretare încântătoare.

Cele două creații romantice de pe album sunt Melodia ungară D 817 de Franz Schubert și Rapsodia ungară nr. 5 de Franz Liszt. Prima lucrare a fost compusă în anul 1824, în timpul petrecut de compozitor la reședința de vară a contelui Esterhazy. Acolo Schubert a avut ocazia de a se familiariza cu folclorul muzical maghiar care l-a inspirat în compunerea acestei fermecătoare melodii ungurești dansante, cu ritmuri punctate repetitive și pasaje melodice ornamentate. Este muzică cu o atmosferă senină imperturbabilă, ușor naivă, diferită de Rapsodia nr. 5 de Liszt care, deși este inspirată tot de muzica maghiară, are un caracter elegiac și o bogăție sonoră aparte. Interpretarea pianistului Florian Mitrea este introspectivă și exprimă stări sufletești intense - tumult, resemnare, melancolie, liniște, dor, toate redate cu un simț poetic deosebit și cu o paletă dinamică și agogică amplă.

Un loc deosebit pe acest album este ocupat de lucrările lui Sigismund Toduță, compozitor reprezentativ pentru cultura muzicală românească secolul trecut. Muzicianul născut în anul 1908 la Simeria și stins din viață la Cluj-Napoca în 1991 a înglobat în creația sa melodii folclorice și religioase - bizantine sau gregoriene, așezate pe formele specifice muzicii europene, prezentând, de asemenea, elemente ale unor orientări neorenascentiste și neobaroce. Pentru compozițiile sale, el a obținut distincții numeroase, între care premiul al II-lea de compoziție "George Enescu" în anul 1940, premiul "George Enescu" al Academiei Române în 1974 și Premiul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor între anii 1973 și 1983. Din creația lui Sigismund Toduță, pianistul Florian Mitrea a ales pentru discul său trei creații admirabile, diferite în ceea ce privește caracterul și tratarea armonico-polifonică: este vorba despre două lucrări religioase în aranjamente pentru pian și o piesă laică având un pronunțat iz folcloric românesc - Suita de cântece și dansuri. Veți asculta mai întâi Passacalia scrisă în 1943 care cuprinde 12 Variațiuni pe un colind românesc, Doamne Iisuse Hristoase, melodie cunoscută astăzi mai mult în varianta armonizată de Gheorghe Cucu. Lucrarea începe într-o atmosferă încărcată de evlavie, cu tema expusă în nuanțe delicate la unison și se dezvoltă apoi contrapunctic și dinamic până la apogeul din ultima strofă, un moment muzical festiv, izbăvitor. Întinsă pe durata a șapte minute, toată această construcție sonoră de un rafinament melodic și armonic remarcabil este susținută expresiv impecabil de pianistul Florian Mitrea, care este evident un interpret pasionat și cunoscător în detaliu al creației dedicate pianului de Sigismund Toduță.

Tot din creația acestui compozitor Florian Mitrea a ales și Suita de cântece și dansuri, o colecție scrisă în anul 1951, care descrie universul rural prin filonul folclorului muzical românesc. Despre însemnătatea acestei lucrări, pianistul Florian Mitrea scrie: «Crescând aproape de tradițiile satului românesc, am putut observa rolul muzicii tradiționale ca parte de neînlocuit în viețile țăranilor. De aceea, Suita lui Toduță atinge o coardă sensibilă și personală în ceea ce mă privește.». Prima parte a lucrării este percepută de Florian Mitrea ca un cântec de leagăn, iar a doua duce cu gândul la sunetele copiilor jucându-se. Urmează apoi încă șase scurte cântece și dansuri în care folclorul este prezent fie în formă de citat, fie recreat pe baza elementelor de stil specifice, melodiile fiind susținute acordic sau tratate contrapunctic cu tehnici renascentiste sau baroce. Lucrarea este scrisă cu o imaginație inegalabilă, cu accent pe diversitatea ritmică. Iar Florian Mitrea are ocazia în Suita lui Sigismund Toduță să își etaleze calitățile excepționale, versatilitatea, pregnanța ritmică, sunetul fin și consistent atât în nuanțele mici, cât și în cele masive, știind să exploateze întreaga paletă timbrală a claviaturii.

Ultima creație de Sigismund Toduță abordată de Florian Mitrea este Coralul și Toccata. Pianistul găsește în această lucrare un limbaj foarte modern, cvasi-atonal, însă de o expresivitate extrem de puternică. Coralul, o pagină profund religioasă are o scriitură acordică care creează atmosfera unei catedrale cu orgă. Piesa îmbină cu ingeniozitate elemente ale melosului bizantin și ale celui catolic, sonorități de clopote cu intonații melodice gregoriene. Acest coral este pus în contrast cu Toccata ce urmează, o piesă în tempo rapid, cu ritmuri percusive, care par să imite toaca din mânăstirile ortodoxe. De-a lungul lucrării găsim ecoul partiturii omonime a lui Serghei Prokofiev, dar semnătura stilistică a lui Sigismund Toduță este mereu prezentă în limbajul armonic și frenezia ritmică al piesei. Pentru interpretarea acestei Toccate este nevoie de o tehnică pianistică desăvârșită și de un simț ritmic infailibil, calități pe care pianistul Florian Mitrea le posedă fără îndoială. El este un muzician complex, cu o viziune artistică de anvergură și o creativitate ieșită din comun.

Muzica lui Paul Constantinescu este, de asemenea, inclusă pe discul Following the River. Pianistul Florian Mitrea a ales Variațiunile pe un cântec popular românesc, în care este tratată modal delicata melodie Uite neica trece dealul și Joc dobrogean. Puteți admira interpretarea încărcată de melancolie și candoare din prima lucrare, în contrast cu următoarea, în stil de toccată, care amintește de pulsațiile ritmurilor rustice din muzica lui Bela Bartok. Dedicată pianistului Valentin Gheorghiu, această ultimă piesă de o dificultate teribilă pune în valoare virtuozitatea lui Florian Mitrea.

Pianistul a înregistrat pentru discul său și o lucrare semnată de Radu Paladi. Mitrea mărturisește că este fascinat de creația compozitorului născut la Storojineț, pe teritoriul de astăzi al Ucrainei în anul 1927, care a studiat cu pianul cu Florica Muzicescu și a scris lucrări în genuri diverse, având însă o predilecție pentru scriitura pianistică. Așa cum observă și Florian Mitrea, muzica lui Radu Paladi curge firesc și construiește emoții în mod natural. Stilul său este simplu, inspirat din modalismul și structurile ritmice specifice folclorului românesc, iar limbajul muzical este pur și clar. Regăsim aceste caracteristici și în piesa Rondo a capriccio a compozitorului Radu Paladi, pe care Florian Mitrea a ales-o pentru discul său. Interpretarea este efervescentă, proaspătă, de o energie molipsitoare, pianistul are o agilitate extraordinară, dar în același timp își găsește răgazul pentru a reliefa cu atenție și rafinament particularitățile discursului sonor.

Născut în anul 1989 la București, pianistul Florian Mitrea a studiat la Liceul George Enescu și în 2008 a primit o bursă la Royal Academy of Music din Londra, acolo unde s-a pregătit sub îndrumarea pianistei și profesoarei Diana Ketler. A participat și la cursuri de măiestrie susținute de mari maeștri ai pianului ca Leif Ove Andsnes, Michael Roll sau Stephen Hough. Florian Mitrea a câștigat premii în competiții prestigioase cum ar fi Concursurile Beethoven, ARD de la Munchen, Hamamatsu Piano Competition din Japonia și ediția inaugurală a Concursului Internațional de Muzică de la Harbin, China. El a fost invitat să susțină recitaluri și concerte în România și Anglia, țară în care este stabilit și în prezent, dar și în alte centre muzicale din Europa și Asia. Printre cei care l-au ascultat cântând la pian pe Florian Mitrea se numără și celebra Martha Argerich care îl numea «un pianist senzațional», într-un interviu pentru Radio România Muzical.

Vă invit să ascultați albumul de debut al pianistul Florian Mitrea în edițiile din 16, 17 și 18 aprilie 2018, la CD Review, de la ora 11.30, în cadrul emisiunii Arpeggio.

Larisa Clempuș