ACUM:
20.00
Calendar muzical
Compozitori și interpreți - de care ne amintim cu drag.
Urmează: 21.00 Scena europeană Înregistrări sau concerte în direct.
Apoi: 23.30 Interpretul zilei (R) Mari nume de ieri și de azi

Discurile anului 2018

Arhiva edițiilor anterioare: 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Pianistul Ishay Shaer: albumul 'Late Beethoven' - CD Review, 25-26 ianuarie

Bookmark and Share

"Late Beethoven" - este titlul albumului celui mai recent album al pianistului Ishay Shaer. Lansat în noiembrie 2017, discul cuprinde Sonata nr. 30 op. 109 în Mi major, 6 Bagatele op. 126, 11 Bagatele op. 119 și Sonata nr. 28 op. 101 în La major, piese din ultima etapă de creație a lui Ludwig van Beethoven, compuse între anii 1816 și 1825, despre care biograful muzicianului german, Johann Schlosser scria: "Lucrările din această ultimă perioadă sunt conturate printr-o nevoie lăuntrică. Totul este legat organic de textul muzical precedent, iar elementele îndoielnice sau neesențiale sunt excluse. Astfel, fiecare compoziție constituie un întreg plin de înțeles, coerent și unic.".

Pianistul Ishay Shaer, în vârstă de 35 de ani, unul dintre cei mai apreciați pianiști israelieni din generația tănără, este apreciat pentru expresivitatea sa și pentru tușeul distinctiv. El a studiat la Școala de Muzică Buchmann-Mehta a Universității din Tel Aviv cu profesorii Tomer Lev și Arie Vardi, dar a beneficiat și de îndrumarea unor pianiști celebri ca Daniel Barenboim, Vladimir Ashkenazy sau Murray Perahia. Apoi a câștigat câteva premii în competiții muzicale prestigioase precum Concursul Internațional de la Newport - Marea Britanie, Concursul "Silvio Bengalli" din Italia și Competiția Internațională "Beethoven" de la Bonn. Ca urmarea a acestor succese, a fost invitat să susțină concerte pe scene renumite din Europa, America de Nord și cea de Sud, în compania unor ansambluri prestigioase ca Orchestra de Cameră din Lausanne, Orchestra Simfonică din Navarra și majoritatea Orchestrelor importante din Israel. În ultimul timp, pianistul s-a consacrat ca un redutabil interpret de muzică de cameră, el colaborând cu violoncelistul Mischa Maiksy, violonista Liza Ferschtman, dar și cu membrii Cvartetului Contempo, luând astfel contact și cu arta muzicală românească. În ceea ce privește alegerile repertoriale, pianistul Ishay Shaer se simte confortabil interpretând creația romantică. În programele concertelor și recitalurilor sale sunt incluse frecvent lucrări de Chopin, Liszt, Schubert, Mendelssohn, Schumann sau Brahms. Chiar și dintre compozitorii clasici, muzicianul israelian îl preferă pe cel mai romantic, Ludwig van Beethoven, care crează tranziția dintre perioada clasică și cea romantică. Muzica acestuia pune în lumină tușeul robust al pianistului, tehnica fără cusur, virtuozitatea remarcabilă, dar și simțul său poetic. Shaer demonstrează că este un interpret redutabil al muzicii lui Beethoven, care simte și aprofundează expresia din spatele textului muzical.

În deschiderea albumului, pianistul interpretează Sonata nr. 30 op. 109 în Mi major, dedicată în anul 1820 Maximilianei, fiica prietenei compozitorului, Antonie Brentano. Scrisă după celebra sonată Hammerklavier, o lucrare cu structuri masive, Sonata nr. 30 contrastează având dimensiuni semnificativ reduse și impresionează prin caracterul ei intim și tulburător. Pianistul Ishay Shaer intuiește natural aceste trăsături ale piesei. În prima parte, muzicianul alternează cu rafinament efervescența secțiunilor rapide cu melancolia celor în tempo lent rubato, Adagio espressivo, creând atmosfera unei fantezii cu pete de culoare excentrice și pasaje cu caracter aparent improvizatoric. Partea mediană, în care Beethoven renunță la tradiționalul tempo lent, pentru un Prestissimo în ritm alert ternar, este interpretată de Ishay Shaer cu vervă și agilitate, paleta dinamică crescând de la nuanțe abia perceptibile la sonorități grandioase. Partea finală, Andante molto cantabile e espressivo, cuprinde o temă cu 6 variațiuni în care apar texturi corale, dar și elemente inspirate de contrapunctul baroc, redate de Ishay Shaer cu un timbru cald și diafan.

Urmează cele 6 Bagatele op. 126, publicate în anul 1825, miniaturi de o finețe inegalabilă, brodate cu detalii sonore ce par bijuterii prețioase, șlefuite cu minuțiozitate. Interpretarea lui Ishay Shaer este plină de farmec și candoare, reliefând sonoritățile corale, suave, întrerupte doar în bagatelele a doua și a cincea printr-un discurs sonor viguros. Pianistul reșeștesă transmită cu limpezime atmosfera senină ce transpare și în Bagatelele op. 119 de Beethoven.

Ultima lucrare de pe acest disc este Sonata nr. 28 op. 101 în La major compusă de Ludwig van Beethoven în anul 1816 și dedicată pianistei Dorothea Ertmann, piesă ce marchează începutul ultimei etape de creație a compozitorului. O dată cu această lucrare, formele muzicale devin mai complexe, straturile polifonice se îmbogățesc, iar temele și motivele capătă contururi sofisticate. Sonata nr. 28 pentru pian are un caracter intim, uneori introspectiv, explorând cu fantezie noi mijloace de expresie. Acestea par să se potrivească și cu natura sensibilă a pianistului Ishay Shaer, care ne oferă o versiune captivantă a acestei lucrări, dar a și celorlalte trei piese de pe albumul "Late Beethoven". Pe lângă nivelul artistic deosebit, remarc și calitatea tehnică a înregistrărilor, producătorul discului apărut la casa Orchid Classics fiind Andrew Keener, unul dintre cei mai respectați specialiști din lumea muzicii clasice, câștigător al unui premiu Grammy.

Puteți asculta albumul "Late Beethoven" în 25 și 26 ianuarie la Radio România Muzical, la CD Review, în cadrul emisiunii "Arpeggio".


Larisa Clempuș