La pas cu Euterpe Înapoi la: Emisiuni

Teatro Comunale di Bologna

Publicat: Joi, 2 Noiembrie 2017 , ora 8.45

Ne-am obișnuit - ca atunci când vorbim despre muzică - să identificăm spațiul italian cu … patria OPEREI! Da, un gen muzical care s-a cristalizat pe aceste meleaguri, care a primit aici - să spunem - primele sale titluri și care apoi a fost atât de iubit și magistral ilustrat de marii creatori ai scenei lirice.

Sunt convinsă că s-a înțeles deja că vă propun astăzi un popas într-un teatru de operă al Italiei și chiar dacă nu este poate cel mai cunoscut este, categoric, unul dintre cele importante prin vechimea sa, prin locul său istoric, prin marile nume care au cântat sau dirijat aici și, nu în ultimul rând, prin titluri celebre care au răsunat pe această scenă.

Melomanii actuali îl cunosc drept Teatro Comunale di Bologna iar faptul că a sa clădire s-a păstrat din anul inaugurării - 1763 - îl situează pe locul al doilea ca vechime între Teatrele de operă italiene, după San Carlo din Neapole. Desigur că nu a fost însă prima sală pentru spectacolele de operă din Bologna, cu atât mai mult cu cât acest oraș își consolidase deja o faimă binemeritată în Europa muzicală a vremii; aici s-a stabilit faimosul Farinelli, aici a activat de altfel și Padre Giovanni Batista Martini (pe care a venit să îl întâlnească și Leopold Mozart cu al său fiu de 14 ani), Padre Martini care adunase la Bologna un incredibil tezaur de peste 17 000 de lucrări muzicale pe baza cărora a publicat mai târziu a sa istorie a muzicii. După incendiul care a distrus Teatro Malvezzi în 1745 necesitatea unui edificiu nou destinat reprezentațiilor de operă a făcut ca Senatul Bologniei să decidă o construcție nouă: Nuovo Teatro Pubblico. Așa a apărut la Bologna primul teatru de operă din întreaga lume, a cărui construcție a fost finanțată din fonduri publice. Bologna nu avea o curte princiară sau nobiliară a sa și această scenă a fost finanțată de marii comercianți ai orașului si de alți reprezentanți ai săi. Este adevărat că 35 - doar 35 din cele 99 de loji ale teatrului au fost puse la dispoziția unor familii nobiliare care au participat la strângerea fondurilor (dar și aceste loji au avut un regim de închiriere, nu de …proprietate privată!

Proiectul lui Antonio Galli Bibiena început în 1756 a fost contestat de unii contemporani dar iată că prin timp - această remarcabilă sală în formă de potcoavă, cu cele 5 etaje de loji a rezistat de la darea sa în folosință pănă astăzi. Și-a deschis porțile fiind neterminată în mai 1763, cu premiera unei opere de CW Gluck - eveniment așteptat cu multă nerăbdare de locuitorii din Bologna, și a trecut prin destul de puține etape de restaurare, acestea nefiind considerate esențiale, motiv pentru care Sala este situată în fruntea listei monumentelor arhitectornice de acest tip care își păstrează în cea mai mare proporție înfățișarea originală. … Este adevărat că și finalizarea edificiului a durat enorm (fațada actuală fiind ridicată abia spre… 1930).

De stagiunile de la Teatro Comunale di Bologna și-au legat numele mari autori de operă italieni și nu numai italieni. Premiera lui Gluck de la inaugurarea teatrului a rezistat 28 de spectacole; au apărut apoi pe afișe creatori mai obscuri dar și faimoși ai Italiei, iar prin prezența lor în stagiuni s-a conturat aici un remarcabil peisaj al belcanto-ului italian. Rossini a adus la Teatro Communale di Bologna 20 de titluri de-a lungul a vreo două decenii, începând din 1814 a venit apoi rândul lui Donizetti cu un șir de premiere celebre, iar Bellini a prezentat pe această scenă 10 dintre operele sale.