Trei răspunsuri despre tine Înapoi la: Emisiuni

Interviu cu violistul Traian Boală

Publicat: Marți, 20 Februarie 2018 , ora 9.00

Întotdeauna am visat să cânt în cvartet

Mă bucur că te-am prins la București, Traian!

Și eu mă bucur că ne-am întâlnit.

Ești născut pe litoral. Eforie Sud ?

Sunt născut în Constanța. Acolo am crescut. Părinții mei s-au mutat la Eforie Sud și acolo merg și eu când mă duc să-i văd, dar sunt constănțean de origine.

Și cum ai ajuns tocmai la Cluj, trecând prin Brașov și București? Descrie-ne parcursul tău, te rog !

Am urmat facultatea din Brașov după ce terminasem liceul la Constanța, la domnul Scarlat Cezar. Apoi m-am dus la Brașov. Am dat și la master în Cluj; am făcut masterul la Cluj, neîncheiat oficial. Dar nu ăsta a fost motivul pentru care am ajuns eu în Cluj. Între timp m-am întors la Constanța, apoi am ajuns la București la Filarmonică, unde am cântat trei ani. Dar întotdeauna am visat să cânt în cvartet. Am avut tot felul de tentative, în diverse conjuncturi, care nu s-au materializat până la urmă. Și am primit, la un moment dat, un telefon din partea Cvartetului Arcadia ; aveau nevoie de un violist și mi s-a părut o oportunitate bună. M-am gândit mult, pentru că la ora aia eram deja mulțumit de faptul că eram la Filarmonica George Enescu, îmi plăcea în București, dar totuși aveam tot timpul, undeva acolo în subconștient, dorința de a cânta în cvartet. Și am renunțat aici, m-am mutat la Cluj și așa am ajuns să stau în Cluj.

Cu Cvartetul Arcadia a fost chimie instantanee

Când se întâmpla asta? Deoarece Cvartetul Arcadia, în forma lui originală, s-a format în 2006.

Da. În 2009 am intrat eu în cvartet.

Și cum auziseră de tine? Vă cunoșteați dinainte?

Eu cu Răsvan Dumitru, de la vioara a II-a, am fost prieteni, nu am fost neapărat colegi. Când erau eu student în Brașov, el era la liceu la Brașov și ne-am împrietenit în diverse conjuncturi, ne-am apropiat, mi-a plăcut foarte mult de el, pentru că era interesat de tot felul de noțiuni legate de muzică clasică, ceea ce foarte rar întâlneam printre colegii mei. Era genul care se documenta destul de mult la nivel teoretic. În general, colegii mei instrumentiști nu prea aveau înclinația asta - mai mult studiau la instrument. În schimb, Răsvan, îmi amintesc prima oară când l-am cunoscut, a venit la mine la un chef și povesteam despre muzica barocă și a fost foarte curios și entuziasmat de discuție. Și eu la fel, pentru că aveam pe cineva cu care să pot vorbi. I-am dat tot felul de CD-uri și tratate și așa a început relația noastră, legătura noastră. Am cântat împreună ulterior, de-a lungul anilor, în tot felul de combinații, inclusiv într-un cvartet din București. Aveam nevoie de o vioara a II-a la un moment dat cu Sebastian Tegzeșiu și Radu Sinaci la violoncel, și atunci l-am rugat pe Răsvan să ne ajute; a venit, am avut niște concerte… Deci am colaborat un timp. Și, la un moment dat, pe la începutul lui 2008, m-au sunat și am spus că nu am cum să vin; nu era momentul pentru mine atunci. Un an mai târziu m-au sunat din nou și atunci era momentul pentru mine; s-a potrivit.

Ce a diferit de la an la an? Era o chestiune de conjunctură privată sau altceva ?

Conjunctură… ca situație în Filarmonica din București. În primă fază, abia intrasem în filarmonică, eram foarte încântat și nu eram pregătit să renunț așa, din prima. În schimb, peste un an, când m-au sunat a doua oară, tocmai se întâmplase o tăiere destul de drastică de salariu la filarmonică și m-am trezit peste noapte că nu mai pot supraviețui în București. M-am apucat de afaceri, vindeam, făceam bișniță… tot felul de chestii ciudate… M-am descurcat până la urmă, dar mi-am dat seama că dacă nici în Filarmonica din București nu mă simt în siguranță din punctul ăsta de vedere, atunci trebuie să iau viața cumva pe cont propriu, să fac ceva care ține mai mult de mine și mai puțin de lucruri externe. Și aici a intervenit telefonul din partea lor, din partea unui cvartet care în momentul acela cânta foarte bine dar încă nu avea o carieră stabilă… dar promitea. De fapt asta a și fost discuția. Le-am spus că o să vin, o să facem câteva repetiții împreună să vedem cum ne simțim, cum ne înțelegem, muzical vorbind. Și a fost mănușă, a fost perfect. Foarte încântat am fost de ei și ei de mine… A fost o chimie instantanee. În momentul ăla am luat decizia.

Practic, ți-ai schimbat viața cu totul.

Da.

M-a fascinat faptul că membrii cvartetului nu aveau nevoie de dirijor pentru a fi perfect sincronizați

Spui că visai de multă vreme să faci parte dintr-un cvartet. De unde fascinația asta pentru acest tip de ansamblu?

Eram în anul I de facultate și lucram cu Leona Varvarichi – ea era profesoara mea la Universitate – care este violista din Cvartetul Gaudeamus din Brașov. Și chiar în iarnă, eram de câteva luni student, au avut un concert în Brașov, în stagiunea lor de concerte, și îmi amintesc că am ieșit de acolo absolut fascinat. Cred că nu mi s-a întâmplat vreodată să fiu atât de fascinat de vreun concert cum am fost la acel concert. Sonoritatea cvartetului, complexitatea, omogenitatea, dar, în același timp, și diversitatea; auzeai fiecare voce în parte, dar împreună ziceau ceva concret, logic și coerent. Chestia asta m-a fascinat foarte, foarte mult – faptul că nu aveau nevoie de un dirijor și totuși erau perfect sincronizați. Țin minte că eram cu prietena mea de atunci… am ieșit de acolo, numai despre asta vorbeam și ea… “Da, a fost frumos. Nu pot să zic că n-a fost, dar mi se pare că exagerezi!” Eu eram…

Erai în al nouălea cer.

Da. Și trei ani mai târziu am intrat în cvartetul facultății și am început să și practic lucrul ăsta și mi s-a confirmat încă o dată că îmi plăcea și mă simțeam acasă în cvartet.

Sunt primul muzician din arborele genealogic al familiei mele

Asta explică fascinația în privința cvartetului. În general, însă, de muzică cum te-ai apropiat? Părinții tăi sunt muzicieni?

Nu. Sunt primul din arborele genealogic al familiei mele. Tata a cântat la acordeon când era tânăr, copil, nu știu exact, și avea noțiuni elementare despre muzică. Mama cântase într-un cor destul de mult timp, de amatori, și are voce foarte frumoasă, cântă curat, are vibrato natural. Deci date probabil că aveam de unde să moștenesc, dar ei sunt agronomi de meserie. Am ajuns să fac muzică pentru că în Constanța, chiar înainte să intru eu în clasa I, s-a inaugurat o școală – Școala nr. 42 se numea pe atunci – și era un lucru măreț pentru o familie să-și ducă copilul la acea școală. Dar, cum era pe vremea lui Ceaușescu, toți copiii se duceau la școlile de care aparțineau, în cartierul în care locuiau, eu nu aveam dreptul oficial să mă duc acolo. Dar școala s-a construit din start cu specific de muzică - în momentul de față e Liceul de Artă acolo – și au spus că având în vedere că majoritatea copiilor nu doreau să învețe muzică, să facă cursuri în plus pe lângă cele de școală normală, acceptă copii din alte cartiere. Dar copiii erau obligați să facă muzică. Și-atunci, ca să satisfacem orgoliul bunicii mele, care voia neapărat ca eu să fiu la acea școală, am zis ok, eu o să mă înscriu la muzică. Am dat un test de aptitudini, l-am luat. M-au întrebat la ce vreau să cânt – la pian sau la vioară, că numai pian și vioară se predau la început. Și mi-am imaginat așa că… pianul era ceva alb-negru, vioara era ceva mult mai complex – cu corzi, cu arcuș, cu corpul ăla din lemn… mi s-a părut mai interesantă vioara și am zis că vreau vioară. Și așa am ajuns să intru la vioară în clasa I.

Și violă ai început din clasa a V-a?

Nu. În clasa a VII-a, când eu rămăsesem foarte mult în urmă, nu studiam niciodată… Nu chiar niciodată, exagerez, studiam joia vreo juma’ de oră când aveam ora de vioară… Glumesc ! Dar eram foarte mult în urmă. Îmi plăcea informatica și voiam să urmez informatica; încă am pasiune în direcția asta. Și a intervenit o profesoară de orchestră când a aflat că nu vreau să fac muzică… dar la modul destul de agresiv – vizite acasă, discuții cu ai mei… a tot insistat să nu care cumva să facă greșeala asta pentru că sunt foarte talentat și că o s-o pomenim noi toată viața, nu cumva să renunț la muzică… și eu nu cântam nimic, nu știam nimic, eram… dar ai mei au insistat. Când au văzut că insistă profesoara respectivă s-au dus și au vorbit cu toți profesorii, au zis același lucru, și au încercat să mă convingă pe mine, pentru că nu au fost genul de părinți care să impună prea multe lucruri, mai ales lucruri de genul ăsta. Am avut discuții foarte lungi. Eu voiam neapărat informatică. Până la urmă m-am gândit că n-or fi toți adulții proști și eu sunt deștept și am zis să fac ca ei, deși nu eram convins. Și-atunci, ca să pot să dau la liceu a trebuit să mă duc la violă, pentru că cerințele erau, evident, mai mici, tehnic vorbind. Și așa am ajuns să cânt la violă.

Există un paralelism între informatică, matematică, fizică și fenomenologia muzicală

Și când s-a produs trecerea asta de la elevul care era obligat să facă muzică și de care s-a tras atâta vreme în direcția asta, la omul atât de interesat de muzică și de tot ce înseamnă fenomen muzical în general?

Dacă ne gândim, până la urmă, a intervenit paralelismul între informatică (sau zona abstractă – matematică, fizică), față de care am simțit înclinație încă de când eram mic ; am fost foarte fascinat de fizică și încă sunt. Există un paralelism cu zona teoretică, cu fenomenologia muzicală, în care ai raporturi de sunete, există niște sisteme. Eram fascinant, de exemplu, să fac teme la armonie și să împing sistemul undeva la graniță; să nu încalc reguli, dar să fac chestii pe care nu le-a făcut nimeni sau pe care nu le faci în mod normal, dar care nici nu încalcă regulile. Bine, pentru asta trebuie să cunoști bine regulile, dar e la fel și-n matematică, și-atunci de asta am fost atât de atras de zona teoretică a muzicii.

Ai pomenit fenomenologia și mulți dintre invitații rubricii au vorbit despre Celibidache. Te simți și tu în vreun fel atașat de filosofia lui?

Da. Nu văd ce muzician nu ar fi.

Sunt destui care nu sunt.

Înțeleg și opinia lor. Când eram în anul I de facultate apăruse pe piață colecția cu 11 CD-uri cu Celibidache lansată de fiul lui (prima colecție, pentru că apoi a mai apărut una cu simfonii de Schumann) și mi-am dorit foarte tare să fac rost de acea colecție. Era foarte scumpă, n-aveam cu s-o cumpăr atunci. În vara aia am muncit, am găsit ceva pe malul mării de muncă și am strâns banii și am reușit. M-a fascinat felul în care aborda lucrările și faptul că totul este mai lent decât interpretează oricine altcineva; ți se pare destul de greu de asimilat, e greu să te adaptezi la tipul acesta de interpretare. Dar dacă ai un pic de libertate, să nu pleci cu o prejudecată sau cu așteptări, constați că vorbește mult mai clar tipul acesta de interpretare decât altele. Dar înțeleg de ce altcineva nu ar rezona cu genul acesta de abordare.

Dar apropo de tempo-uri, în cazul acesta aflate la limita de jos...

La limita diluabilului.

Exact. Există o tendință generală, aflată în totală opoziție cu filozofia lui Celibidache, de a cânta din ce în ce mai repede și chiar de a acorda instrumentele mai sus. Tempourile au crescut direct proporțional cu trecerea anilor. Privind acum nu numai din perspectiva interpretului, ci și din cea a ascultătorului: mai există răbdarea și concentrarea necesare parcurgerii pe îndelete a muzicii?

Eu cred că este posibil. Ce este foarte adevărat și real și evident este faptul că trăim într-o lume extrem de agitată și grăbită și nebună și…

… și superficială, aș zice chiar.

Da. Mă rog, încerc să evit să pun ștampile de genul acesta, dar în principiu ce este foarte clar este că avem o viață într-un ritm foarte alert și posibilitatea vieții ăsteia este asigurată de faptul că avem mijloace de transport rapide. Am avut, de exemplu, un concert în Portugalia seara, la ora 22.30; la 00.30 s-a terminat concertul, la 4 ne-am dus către aeroport și la ora 12 aveam concert în Anglia, undeva, într-un castel, ceea ce n-ar fi fost posibil altădată. Faptul că avem acces la această tehnologie ne face viața de fapt mai grea, deși inițial ar fi trebuit să ne-o facă mai ușoară. Dar eu cred că muzica clasică oferă tocmai această oază în care omul, când are timp și se poate retrage un pic în intimitatea lui, să-și facă un pic de liniștire a celulelor, a psihicului, prin ascultarea unei muzici cântate… fără grabă.

Cu cât ai mai multe de spus pe centimetru pătrat, cu atât ai nevoie de mai mult timp ca să o faci

Ca explicație suplimentară - mie mi s-a întâmplat un lucru la un moment dat și înțeleg de ce se cântă din ce în ce mai repede sau din ce în ce mai sus. Am cântat la un moment dat șase luni pe un vas de croazieră – am făcut și asta, cu un cvartet. Ce am remarcat a fost peste vreo trei luni; aveam, bineînțeles, același program – vreo sută și ceva de piese, dar pe care noi ajungeam să le repetăm cel puțin o dată la două-trei zile. Le știam, le cântam și le răscântam de zeci de ori în cele șase luni și am ajuns în a treia lună… la un moment dat ne-a întrebat cineva „de ce cântați atât de repede?”. Și ne-am înregistrat. Și apoi am făcut o confruntare, un paralelism între acea înregistrare și CD-ul nostru, pe care-l comercializam pe vas cu aceeași lucrare pe care o înregistrasem chiar înainte să plecăm. Și era aproape de două ori mai lent (pe CD). Adică era într-un tempo normal, de fapt.

Și care e explicația la care ai ajuns?

Plictiseala. Și rutina. Faptul că în momentul în care cânți și răscânți aceeași lucrare de multe ori, intervine rutina și nu mai ai răbdare să te așezi pe momente, să exprimi anumite lucruri și cred că se întâmplă același lucru și cu ascultătorii. Încep să prefere să audă lucruri mai rapide. Dar am auzit la un moment dat o replică de genul „cu cât ai mai multe de spus pe centimetru pătrat, cu atât ai nevoie de mai mult timp ca să o faci” și, bineînțeles, invers „cu cât ai mai puține de spus, cu atât cânți mai repede”.

Și aici ajungem și la repertoriu și la necesitatea (re)împrospătării lui

Bine, în cazul nostru, cu cvartetul în nici un caz nu putem vorbi despre plictiseală, slavă Domnului, nu e cazul!

Ne-a plăcut foarte, foarte mult schizofrenia din muzica lui Janáèek

Știu că aveți o relație specială cu Janáèek. Ați și imprimat un CD cu cvartetele lui. De unde bucuria asta de a-i cânta muzica, ce e special în relația dintre cvartetul Arcadia și partiturile acestui compozitor ceh?

Teoretic, nimic. Practic, ne-a plăcut foarte, foarte mult schizofrenia din muzica lui.

Cum se manifestă ea?

Trecerea bruscă de la o stare la alta, mai repede ca ștergătoarele de parbriz. Ne-a fascinat faptul că în secunda asta ești într-un univers, iar în secunda următoare ești în cu totul alt univers și peste alte trei secunde ești în cu totul alt univers. Ne-a fascinat în primul rând că cineva s-a putut gândi să compună așa ceva și-n al doilea rând a fost o provocare fantastică, pentru că este foarte greu pentru un interpret să treacă psihologic, în primul rând, de la o stare la alta atât de repede și atât de drastic, dar și tehnic, fizic. Erau momente, după un accent, în care trebuia să cânți ceva în superpianissimo și diafan și să ai o cu totul altă stare în momentul în care tu ești deja încărcat cu o muzică agresivă; există sunt tot felul de manifestări interesante.

Cât timp v-a luat să studiați cele două cvartete ale lui?

Nu-mi amintesc să ne fi luat foarte mult. Știu că primul cvartet l-am făcut chiar la început, când am intrat eu în cvartet, în 2009. Și în vara aia, în două luni practic, am pregătit nouă cvartete pentru un concurs la Hamburg și Janáèek era printre ele. Ulterior, l-am studiat și pe celălalt, dar nu-mi amintesc să ne fi luat foarte mult. Ce-mi amintesc foarte clar că ne-a luat foarte mult a fost cvartetul de Nishimura pentru concursul din Osaka; ne-a luat mult, cred că vreo lună sau poate mai mult.

Ce era dificil acolo?

Este pe Youtube, îl avem din finala concursului de la Osaka. E absolut fascinantă lucrarea! E foarte, foarte bine scrisă, e foarte impresionantă pentru public. …M-ai întrebat ce a fost foarte greu? Nu știu exact. Nu erau probleme de tehnică individuală. Normal, erau pasaje destul de grele, dar nu asta a fost o problemă, ci pur și simplu probleme extrem, extrem de complicate de ansamblu. Lucrarea se numește Pulses of light – Pulsații de lumină și sunt momente în care chiar poți să vizualizezi cum niște oglinzi se învârt și reflectă lumină în mod diferit. Efectul era realizat prin niște crescendouri la fiecare dintre instrumente, care rezultau într-un sforzando… plecau din pianissimo, deci din nimic, dar veneau unul după altul. Și efectele astea sunt extrem de greu de obținut. În primul rând că-s pe dos decât ești tu obișnuit să cânți și-n al doilea rând că trebuia să ajungă cu crescendo într-un anumit moment. A fost foarte, foarte complicat de sincronizat; plus un pasaj în care auzi ricochet-uri, pizzicato și sunete normale încontinuu; nu-ți vine să crezi că-s patru oameni

Dar și satisfacțiile trebuie să fie enorme în momentul în care reușești să cânți așa ceva!

Da, sunt.

Impresara noastră ne-a susținut foarte mult, a vrut să ajungem să semnăm cu casa de discuri Chandos și a fost un proces destul de greoi, pentru că se ajunge greu la Chandos

Am ajuns într-o zonă mai practică acum - Arcadia este un cvartet laureat a mai multe competiții importante și sunt curioasă să aflu care sunt criteriile pe baza cărora alegeți concursurile la care participați?

Au fost chestii de conjunctură, efectiv. Cu concursul de la Hamburg – ei voiau să participe acolo, își propuseseră deja înainte ca eu să intru în cvartet. În momentul în care am intrat deja ne pregăteam pentru acel concurs, pe care l-am și câștigat. Am fost și la un alt concurs, înainte de cel de la Hamburg, cam cu două săptămâni înainte, în Elveția; un concurs mai mic, mi se pare că de muzică de cameră, nu de cvartet în mod special. Apoi a fost concursul de la Londra. Practic, noi am simțit că ai nevoie de un motor pentru a-ți alimenta cariera. Concursul de la Hamburg ne-a sigurat în primă fază un impresar, ceea ce era minunat – a fost primul nostru impresar, un turneu de concerte în Germania și bazele unei viitoare cariere care, ușor, ușor, a început să se dilueze. Acum, parte din vina impresarului, din vina… nu știu, nu contează care a fost motivul, dar pur și simplu acel concurs de la Hamburg nu ne-a oferit un fundament atât de solid cum speram și ne-am dat seama că trebuie să mergem la un alt concurs. Și-atunci am fost la acest concurs de la Londra. După ce l-am câștigat, am obținut un alt impresar. Ne-a contactat un alt impresar din Olanda. El a început să lucreze destul de bine inițial; ne-a făcut rost de impresari locali, dar iarăși au început să se rarefieze concertele. Și, noi începând colaborarea cu impresarul din Anglia, care în momentul acela era practic colaborator cu managerul nostru general, ne-a plăcut foarte mult cum lucra și i-am propus să fie ea managerul nostru general. S-a încheiat totul cu bine, amiabil, n-a fost nici o problemă din partea nici unei părți și am continuat. Și în momentul de față ea este managerul nostru general – Sinead O’Carroll din Londra; și lucrează foarte bine, suntem mulțumiți de ea.

Ce face un impresar să fie foarte bun?

În primul rând alocă timp, ceea ce este extrem de necesar în domeniul nostru – să trimiți emailuri și newsletter-uri și tot felul de informații către presenteri. Ne-a susținut foarte mult să ajungem să semnăm cu casa de discuri Chandos și a fost un proces destul de greoi pentru că se ajunge greu la Chandos – este o casă foarte mare, cred că cea mai mare din Anglia în momentul de față, și au pe listă destul de mulți interpreți. Dar ea chiar a insistat foarte mult în direcția asta. A reușit să-l aducă pe directorul general al casei de discuri la un concert de-al nostru și a fost foarte încântat. Ăsta a fost, practic, momentul în care ea a reușit să ne aducă la Chandos - când a reușit să-l aducă la un concert de-al nostru.

Apropo de Chandos - sunteți în proces de producție al unui nou disc cu integrala cvartetelor de Bartók. Înțeleg că ați înregistrat deja jumătate dintre ele?

Pe cele cu numerele 3,4 și 5 le-am înregistrat în noiembrie anul trecut și urmează acum, în aprilie, nr. 1,2 și 6. Înregistrările le facem undeva în Anglia, nu știu exact numele localității, dar este foarte frumos. E în pădure. Asta e important. E liniște. E saună undeva în zonă, acolo. E foarte frumos.

Acum plecați și în turneu. Aveți concerte zilele astea aici, la Tinerimea Română, unde sunteți în continuare cvartet în rezidență din 2016. Și apropo de ritmul acesta de viață foarte agitat - aveți concerte aici, în două seri consecutive și după zburați repede pentru o serie de concerte în Marea Britanie. Ce cântați acolo?

Vom cânta în principiu ce cântăm în această seară (n.red. Interviul a avut loc în 13 februarie 2018) și mâine seară la Ateneu, cu o excepție. N-o să cântăm Bartók nr. 6 în turneu, o să cântăm Bartok 1 și 2, dar Păutza, Beethoven, Razumowski 2, Haydn op. 33 nr.2. Mai cântăm Șostakovici nr. 8 și Borodin.

Ați dat până acum vreo comandă de cvartet unui compozitor ?

Da. Și încă așteptăm rezultatul. O să avem în 2020 un turneu de promovare a colecției cu integrala de Bartók.

Când apare discul?

Noi bănuim că în 2019 deja va fi gata colecția, dar în stagiunea 2019-2020 vom face un turneu de promovare și este bun anul 2020, pentru că va fi un an aniversar. Vrem să cântăm într-unul  dintre programe, pentru că vor fi programe cu o poveste – o combinație de lucrări cu o poveste în spatele ei – și aveam nevoie de un cvartet compus în 2020 sau 2019. Și ne place foarte mult cum compune Aurelian Băcan. Este colegul nostru de la Filarmonica din Cluj, cântă la clarinet, și e un compozitor foarte, foarte talentat. Și i-am făcut comandă să ne compună un cvartet și o să-l promovăm în turneul acela.

Ce frumos! Și pentru că spui de poveste și e clar că atunci când concepi o seară de concert trebuie să existe o coerență repertorială, cum faceți alegerile de tipul acesta? Ce aveți în vedere?

Acum, ca să fiu sincer, legături între lucrări poți găsi oricum. Deci, unde vrei să vezi ceva, vei vedea. Ai nevoie de o poveste în spatele a trei lucrări alese în mod aleatoriu – o găsești și pe aia! Nu întotdeauna plecăm de la poveste și ajungem la lucrări. Sunt tot felul de aspecte care impun prezentarea unor lucrări, aspecte ce țin de repertoriul pe care-l avem deja, de disponibilitatea de a învăța lucruri noi, de comenzi care ne vin. Un anumit organizator vrea neapărat o lucrare românească sau vrea o lucrare oarecare din nu știu ce motive, pe care noi o știm, și atunci trebuie să o introducem în program și poate nu se potrivește cu ce altceva mai știm în perioada respectivă sau cântăm. Deci programele nu se aleg, nu ne putem permite să facem cum visăm demult și eu tot sper să ajungem într-o bună zi să ne găsim pe o stagiune – să zicem, 2018-2019 – două programe care să aibă o coerență și pentru că am vrut noi să le alegem; un număr de 6 lucrări care să fie de bază pe anul acela și, bineînțeles, pe lângă ele vor trebui făcute și lucrări în plus. Având în vedere că suntem în rezidență la Tinerimea Română, aici cântăm 6 concerte pe an – ori trei, sunt 18 cvartete; este clar că avem nevoie. Dar, oricum, pe lângă cele șase lucrări noi pe care să zicem că le-am alege pentru un sezon, putem să cântăm lucrări din repertoriul pe care-l avem deja și n-ar fi o problemă. Numai că nu se poate întâmpla asta; este un caz, așa, teoretic. În realitate e destul de complicat să ajungi acolo pentru că tu dai programul pentru turneu și un organizator zice „eu nu pot să iau lucrarea asta pentru că tocmai a fost cântată de altcineva sau s-a cântat anul trecut.” Sunt foarte multe aspecte care influențează decizia, dar pentru acest sezon 2020 am făcut așa cum ți-am povestit mai devreme. Chiar am creat o poveste în spatele lor. Era vorba de o lucrare compusă la terminarea războiului, o lucrare compusă în ziua de azi și o lucrare compusă între. În fine, am elaborat cele două programe, de asta a fost implicat Aurelian Băcan. Dar, în general, e destul de complicat să reușim așa întotdeauna.

Dacă n-ar fi făcut muzică l-am fi găsit în fața unui calculator

Între lucrul cu cvartetul Arcadia, predatul de la Academia de Muzică din Cluj, repetițiile și concertele cu Filarmonica din Cluj…

Sunt șef de partidă la filarmonică, da.

… mai găsești timp pentru relaxare? Ai hobby-uri?

În fiecare seară mă joc vreo două ore cu fetița mea. Acesta nu e un hobby, bineînțeles, dar m-ai întrebat cum mă relaxez. Și acela e momentul din zi pe care îl aștept, și ea la fel, și-mi închid telefonul. Nu mai contează nimic două ore, sau până i se face ei somn și vine vremea să ne culcăm. Mă joc cu ea. Acela este momentul de relaxare. După ce adoarme fetița, stau cu soția mea la un pahar de vin, la un film, stăm de vorbă – iarăși este un moment de relaxare. Și ca hobby - tocmai mi-am pornit un acvariu de recif cu corali și pești marini. Încă n-am pești. Fetița se tot învârte pe lângă el. „Când vin peștii?”  Nu știu, trebuie să se pregătească acvariul, nu pot să bag peștii așa, până nu e gata. Dar mă fascinează foarte mult domeniul și chiar dacă e extrem de costisitor… e o pasiune. Îmi place foarte mult.

Și pasiunea ta pentru informatică, pentru fizică și pentru matematică, se mai materializează în vreun fel?

Am tot avut tendințe, tentative. Am vrut să fac un curs de programare la un moment dat. E foarte greu să găsesc timpul necesar să urmez un curs care să aibă o evoluție sistematică și așa cum ar trebui să fie în mod normal și atunci mă rezum la ce reușesc eu să citesc sau să acumulez în timp. De fapt, atracția către fizică a fost numai din dorința de a înțelege realitatea în care-mi desfășor viața – pentru că fizica practic asta încearcă să explice. Cam de aici provine pasiunea pentru fizică.

Te-a interesat și partea de acustică?

Nu mai mult decât în aplicabilitatea imediată. Partea efectiv fizică, nu.

Deci, dacă n-ai fi făcut muzică probabil că te-am fi găsit undeva în fața unui calculator.

Sigur, clar!

Ce-ai fi făcut? Ai fi construit softuri?

Probabil. Eu am început în clasa a VI-a cu domeniul acesta; era imediat după revoluție, anii ’90. Au apărut în România HC90 și apoi un cip care se conecta la televizor și încărcai programele printr-o bandă magnetică de casetofon. Dura jumătate de oră până se încărca un joc, dar mă fascina. Am învățat limbajul de programare, scriam programe, făceam eu joculețe… chiar mi-a plăcut foarte mult și era clar că asta vreau să fac. Eu în direcția aia m-aș fi dus. Nu că dacă n-a fi făcut muzică… Pentru că n-am făcut chestia aia, fac muzică.

Să-i mulțumim profesoarei tale care a insistat, profesorilor care au insistat așa de tare să nu renunți la muzică. Uite ce pierdere ar fi fost!

 Transcrierea interviului: Gina Macsențian

Irina Cristina Vasilescu