Muzici tradiționale Înapoi la: Emisiuni

Transilvania de vest și Crișana

Publicat: Marți, 9 Octombrie 2018 , ora 23.00

Vă propun, în această ediție, un repertoriu folcloric de factură instrumentală, care provine din Crișana, cel mai întins ținut din vestul României, care cuprinde, dinspre sud spre nord, zone etnografice cu particularități definitorii, precum Zarandul, Câmpia Aradului, Crișurile și Codrul. Muzicile din acest ținut se caracterizează printr-o bogată interferență stilistică și îmbracă, deseori, forme de expresie variate. Vom asculta melodii lirice și de joc și vom face cunoștință cu instrumente și cu formații tipice pentru această regiune. Bihorul a fost studiat încă de la începutul veacului trecut de Béla Bartók, cel care avea să consemneze, să transcrie și să prelucreze în compozițiile sale unele dintre muzicile țărănești ale acestui ținut. De altfel, B. Bartók a publicat, sub egida Academiei Române, în colecția „Din vieața poporului român”, prima sa antologie de folclor muzical, într-un volum care a apărut în 1913 sub titlul Cântece poporale românești din comitatul Bihor. Dacă cercetăm această antologie vom afla că, în urmă cu un secol, în Crișana a existat o muzică tradițională intensă și bogată, cu genuri reprezentative, subsumate tuturor categoriilor folclorice. Treptat, în această regiune au rămas preponderente muzicile de joc, interpretate de tarafurile de tip arădean și bihorean. Aceste formații se compuneau, până spre jumătatea secolului al XX-lea, dintr-o vioară solistă, una sau două viori secunde, acompaniate de violoncelul „bătut” (numit și broancă, în Arad) sau de o tobă, în Bihor. Melodiile erau susținute printr-un acompaniament armonic schematic, frust și uneori straniu sub aspect tonal și metric, conferit, în egală măsură, de ambiguitățile armonice dar și de suportul ritmic oferit de broancă.

Bihorul a adoptat la începutul secolului trecut un instrument mai puțin obișnuit: vioara cu goarnă, denumită în grai local higheghe cu tolcer. Nu se știe precis cum și când a pătruns acest instrument în lumea muzicii tradiționale bihorene. Probabil că vioara cu goarnă a fost adoptată de lăutarii bihoreni ceva mai târziu, în perioada interbelică, deoarece Béla Bartók, în cercetările sale în zonă, din primul deceniu al veacului al XX-lea, nu i-a semnalat existența. Sunetul inconfundabil al viorii cu goarnă este puternic, nazal și aspru, datorat atât lipsei cutiei de rezonanță, cât mai ales pâlniei metalice care îl amplifică și-l propagă. Higheghea cu tolcer este, de obicei, acompaniată de o tobă mijlocie cu cinel, numită dobă, dar și de o vioară secundă sau o violă, care asigură suportul armonic.

În ultima parte a ediției vă propun să „urcăm” în nord-vestul României, ajungând în zona folclorică a Codrului, din județul Sălaj. Tarafurile tradiționale din această zonă sunt constituite după structura trioului de coarde clasic: vioară (numită ceatără), violă (zisă braice) și contrabas (intitulat gordună). În Codru, melodiile lirice se numesc hore iar cele de joc, danțuri. Muzica danțurilor din Codru este fastuoasă, elegantă și limpede, cu armonii luminoase, cu dilatări și condensări succesive ale timpului muzical. Suitele de danțuri codrenești sunt constituite din piese care sunt ordonate pe principiul dinamizării progresive a ritmurilor și mișcărilor.

Vă invit să faceți cunoștință cu un repertoriu fascinant și reprezentativ al folclorului muzical din Crișana, la „Muzici tradiționale”, marți 9 octombrie 2018, de la ora 23.00.

Constantin Secară,
etnomuzicolog