Portret de compozitor - Wolfgang Amadeus Mozart Înapoi la: Emisiuni

Mozart LVII

Publicat: Marți, 27 Martie 2012 , ora 9.30

Iubitul meu prieten Haydn! Un părinte care s-a hotărât să-și trimită copiii în lumea mare crede că e bine să-i recomande protecției și călăuzirii unui bărbat de mare renume, care printr-o soartă norocoasă e pe deasupra și cel mai bun prieten al său...”. Începutul acestei scrisori din 1 septembrie 1785 nu ne poate spune exact la ce părinte și la ce copil se referă Mozart. Cunoscând, însă evenimentul și faptul că scrisoarea a însoțit un pachet de partituri cu 6 cvartete, știm acum că este vorba despre ultimele creații pe care tânărul salzburghez i le va dedica în toamnă maestrului cu care avusese prilejul să schimbe opinii despre muzică, nu doar la întâlniri banale ci chiar în procesul artistic, căci, spuneam anterior, cântaseră în cvartet împreună, Haydn la prima violină, Mozart la violă, alături de Vanhal și Dittersdorf.

După ce le ascultase pe ultimele două din serie cântate la Viena într-un concert „gloriso” după descrierea lui Leopold Mozart, Haydn ar fi fost foarte încântat de ceea ce auzise. „Când fratele tău – scria la 13 februarie 1785 tatăl către Nannerl lăudându-se că s-a aflat în apropierea prințesei de Württemberg, având plăcerea să audă foarte clar tot jocul instrumental, simțind cum i se umezesc ochii de lacrimi – când fratele tău, așadar, a părăsit platforma, Împratul și-a scos pălăria și i-a strigat „Bravo Mozart!”... Apoi, ca să întărească efectul, îl citeză pe însuși Haydn: „În fața lui Dumnezeu, și ca un om cinstit îți spun fiul tău este cel mai mare compozitor cunoscut de mine, fie în persoană, fie după nume. Are gust și, mai mult, cunoașterea cea mai profundă a compoziției.”

Haydn mai auzise aceste cvartete, de fapt pe toate șase, la doar câteva zile după terminarea ultimelor două, în 15 ianuarie, într-un cadru privat. Primul, fusese introdus în catalogul lui Mozart în 10 ianuarie, iar al doilea în 14!!! Probabil că Mozart lucrase în paralel la amândouă, căci este cunoscută mărturisirea lui că i-ar fi luat foarte mult timp elaborarea celor 6 partituri. Chiar și ulterior va mai aduce corecturi, modificări fie de indicații de mișare, fie de ordonare a variațiunilor într-o parte lentă, ș.a.m.d. Ceea ce a rămas este un monument cameral de care țin cont astăzi toate formațiile ce se respectă.

Lista lucrărilor folosite pentru ilustrația muzicală:

  • W.A.Mozart: Cvartetul de coarde KV 464 în La Major (Quartetto italiano)
  • W.A.Mozart: Cvartetul de coarde KV 465 în Do major “al disonanțelor” (Quartetto italiano)
  • W.A.Mozart: Concertul nr. 20 KV 466 în re minor (Alfred Brendel pian, Academia St. Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Concertul nr. 21 KV 467 în Do Major (Alfred Brendel pian, Academia St. Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Cântecul „Gesellenreise” KV 468 (Hans Peter Blochwitz tenor, Rudolf Jansen pian)
  • W.A.Mozart: Cantata “Die Mauererfrede” KV 471 (Peter Schreier tenor, Corul bărbătesc al Radiodifuziunii din Leipzig, Capela de stat din Dresda dir. Peter Schreier)
  • W.A.Mozart: Cantata Davide penitente KV 469 (Margaret Marchall, Iris Vermillion, Hans-Peter Blochwitz, Corul și Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Stuttgart, dir. Sir Neville Marriner)
 

 

 

 

 

Veronica Zbarcea
veronica.zbarcea@radioromania.ro