Portret de compozitor - Wolfgang Amadeus Mozart Înapoi la: Emisiuni

Mozart LII

Publicat: Marți, 20 Martie 2012 , ora 9.30

Piedestalul pe care a urcat faima lui Mozart, după părerea lui Cliff Eisen a fost opera „Răpirea din Serai” și succesul ei inițial, urmat de numeroasele ulterioare reveniri pe scenele europene ale timpului. Cu alte cuvinte, din momentul în care publicul a făcut cunoștință cu Mozart prin intermediul acestui opus, renumele lui a crescut vertiginos, iar aceasta a constituit fundamentul evoluțiilor următoare. Iar pentru liniștea lui personală, căsătoria cu Constanze Weber a venit să completeze viața omului Mozart, cu toate clevetelile pe seama modului în care a ajuns să facă această alegere. Mai avea de rezolvat reconcilierea cu tatăl său după o lungă perioadă de „lupte” epistolare, în care diferențele lor de concepție asupra chestiunilor vieții exprimau eterna problemă a părintelui pentru care nici o alegere a fiului nu e suficient de bună, în raport cu actul matrimonial. Iar Mozart nu l-a ascultat întru totul, ceea ce se va dovedi greu de trecut cu vederea! Odată reluată corespondența cu Leopold Mozart, după întreruperea ei timp de vreo două luni, fiul va insista îndelung asupra promisiunii că va veni cu soția lui la Salzburg pentru ca ei, tată și soră, să o cunoască. O vor îndrăgi cu siguranță! – era el ferm convins!

Indiferent de motivele pentru care Leopold Mozart s-a împotrivit căsătoriei fiului său cu tânăra din familia Weber, se pare că Mozart chiar a iubit-o pe Constanze, poate mai mult decât ea l-ar fi iubit pe el după unii comentatori, că în ciuda schimbării statutului său social, în privința menirii sale pe pământ – aceea de a fructifica darurile de la Dumnezeu, cum însuși se exprima în scrisorile argumentative dinaintea căsătoriei – lucrurile au mers înainte, ba, chiar, mânat de nevoile noi ale tinerei sale familii, va evolua mereu, pe o scară ascendentă însemnând creații din ce în ce mai elaborate, mai serioase, mai pline de conținut. Și va continua să studieze, căci, nu-i așa, pentru a crește în conștiință, performanță și notabilitate, toată viața învățăm!!! Și, straniu, dar abia acum pare Mozart că învață într-adevăr cine îi erau magistralii înaintași...

„Soarele strălucea deasupra Vienei, în această dimineață de duminică a lui 1782. pe când ceasul din turnul bisericii se apropia de ora zece, tânărul de 26 de ani W.A.Mozart se îndrepta cu repeziciune spre Biblioteca Regală, la rezidența baronului van Swieten, fostul ambasador la Berlin al Vienei, acum bibliotecar șef. Fluiera o temă din manuscrisul pe care îl ținea în mână, un manuscris pe care tocmai îl încheiase cu câteva minute înainte. În cealaltă mână îți ținea viola...” ...

Lista lucrărilor folosite pentru ilustrația muzicală:

  • J.S.Bach – Sonata pentru orgă BWV 526 în Mi bemol major (Ton Koopman orgă)
  • W.A.Mozart: Preludiu și fugă KV 404a nr. 5 în Mi bemol major (Grumiaux Trio)
  • W.A.Mozart: Preludiu și fuga KV 394 (Ton Koopmann clavecin)
  • W.A.Mozart: Concertul nr. 11 KV 413 în Fa major (Alfred Brendel pian, Academia St Martin in the Field, dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Concertul nr. 13 KV 415 în Do major (Alfred Brendel pian, Academia St Martin in the Field, dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Concert pt corn KV 417 în Mi bemol major (Peter Damm corn, Academia St. Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
  •  

     

     

     

     

     

    Veronica Zbarcea
    veronica.zbarcea@radioromania.ro