Portret de compozitor - Wolfgang Amadeus Mozart Înapoi la: Emisiuni

Mozart XLVIII

Publicat: Miercuri, 14 Martie 2012 , ora 9.30

 „Am o cameră încântătoare în aceeași casă în care locuiește și Arhiepiscopul. Brunetti și Ceccarelli locuiesc în altă parte – che distinzione! (ce diferență!). Vecinul meu, dl. de Kleinmayer, m-a copleșit cu politețea la sosire; e într-adevăr un bărbat încântător. La ora 12, din păcate pentru mine puțin cam prea devreme, ne și așezăm la masă; aici iau masa cei doi domni cameriști, dl controlor, dl Zetti cofetarul, 2 domni bucătari, Ceccarelli, Brunetti și umila mea persoană...” – iată cum sună descrierea (cu siguranță ironică!) pe care Mozart o face condițiilor pe care decisese Colloredo să le acorde slujitorilor lui, căci, după cum va continua să se plângă, mai pe față, mai printre rânduri, se aștepta la un tratament diferit. Căci ce putea fi mai umilitor pentru el decât să fie plasat la masă între servitori de rang mic, în vreme ce stăpânul său îl chemase la Viena pentru calitățile sale de konzertmeister, compozitor și interpret la claviaturi, ca să-și distreze oaspeții.

În fine, povestește Mozart pe larg tot ceea ce i se întâmplă odată ajuns la Viena. Scrisorile trimise acasă sunt acum un veritabil jurnal ce ne poartă pașii în viața sa, în momentul crucial al existenței sale, căci din chiar aceasta, prima trimisă tatălui său, lasă să se înțeleagă că nu poate fi mulțumit cu situația de slujbaș, cel puțin nu cu un superior precum Colloredo. Trebuie să fi fost o mare diferență de tratament aici față de ce trăise nu cu mult timp în urmă la Munchen, unde premiera operei „Idomeneo” nu produsese un efect prea important asupra publicului larg, dar avusese un impact special asupra celor din clasa superioară, a nobililor care o apreciaseră și în consecință, se purtaseră bine cu el, după standardele vremii. Acum, Colloredo nici măcar nu-l plătește mai mult decât salariul!!!

„Domnul Arhiepiscop are bunătatea să se glorifice prin oamenii lui, răpindu-le meritele, dar nici măcar nu-i plătește. Ieri la ora 4 am și dat un concert. Au fost prezente cel puțin 20 de persoane din cea mai înaltă nobilime... Azi trebuie să ne ducem la prințul Galitzin, care a fost de asemenea ieri aici. Acum vreau numai să sștept să văd dacă primesc ceva; dacă nu primesc nimic, mă duc la Arhiepiscop și îi spun în față că dacă nu vrea să mai câștig câte ceva, să mă plătească el, ca să nu fiu obligat să trăiesc numai din salariu...” Aflăm de aici că Mozart avea o idee clară despre ceea ce făcea el acum la Viena: altceva decât era obligat prin „fișa postului”, ca să zicem așa, ce prevedea că munca lui trebuia să se desfășoare la curtea din Salzburg, la orga din Catedrală, să instruiască băieții din cor, să compună muzică pentru manifestările specifice locului și momentului. Probabil că nu existau în contractul lui și activitățile concertistice la care îl punea acum să răspundă arhiepiscopul pentru a se putea făli el în capitală cu talentele pe care le are la curte, dar fără să le și răsplătească așa cum se cuvine pentru munca lor.

Lista lucrărilor folosite pentru ilustrația muzicală

  • W.A.Mozart: Rondo KV 373 (Henryk Szeryng vioară, New Philharmonia Orchestra dir. Alexander Gibson)
  • W.A.Mozart: Sonata KV 379 în Sol major (Wlater Klien pian, Arthur Grumiaux vioară)
  • W.A.Mozart: Allegro KV 372 în Si bemol major (Ronald Brautigam pian și Isabelle van Keulen vioară)
  • W.A.Mozart: Aria de concert „A questo seno deh vieni” KV 374 (Edith Mathis soprană, Orchestra Mozarteum din Salzburg dir. Leopold
 

 

 

 

 

 

Veronica Zbarcea
veronica.zbarcea@radioromania.ro