Portret de compozitor - Wolfgang Amadeus Mozart Înapoi la: Emisiuni

Mozart XLVII

Publicat: Marți, 13 Martie 2012 , ora 9.30

Dacă încă din noiembrie 1780, din timpul repetițiilor pentru premiera cu „Idomeneo”, Mozart îi demonstrase prințului elector Karl Theodor cât de înzestrat era pentru a răspunde unei asemenea solicitări din partea curții, mai dorea să-și arate talentul și în domeniul muzicii religioase. Spuneam anterior că îi ceruse tatălui său să aducă la Munchen, când avea să vină pentru a asista la premieră, un număr de opusuri deja cântate la Salzburg. Dar, în ciuda muncii asidue cu soliștii, cu repetițiile, cu tot ceea ce implică o premieră, a avut timp să mai scrie o partitură asemănătoare: marele Kyrie KV 341.Poate că intenția a fost de a completa o missă nouă, și dacă este așa, această primă parte vorbește despre dimensiuni monumentale nu doar ca întindere în timp, dar și ca distribuție a ansamblului.

Lipsit de soliști, totuși marele Kyrie în re minor implică o vastă orchestră – poate cea mai amplă din literatura de gen a compozitorului – ca și un mare cor, ansamblu ce în nici un caz nu ar fi putut să-i fie oferit la Salzburg. Mai mult, în grupul coardelor de această dată se regăsesc și viole... Și este singura lucrare în gen care solicită prezența clarinetelor. Nu doar dimensiunile ansamblului sunt noi într-o partitură de acest gen, dar și modul în care Mozart tratează protagoniștii. Astfel, instrumentiștilor le sunt oferite posibilități de afirmare în evoluții proprii, nu menite doar a acompania vocile. Sonata în care este turnată substanța muzicală se distinge prin abundența de idei tematice din repriză.

„...Am auzit astăzi muzică pentru suflători, adică patru corni, două oboaie, două fagoturi, două clarinete, doi corni de basset... și la fiecare instrument era un maestru – o, ce efect a avut! – glorios și măreț, excelent și sublim”... Este acesta un fragment din cronica lui Johann Friedrich Schimk, text publicat la Graz în 1785 în „Literarische Fragmente”. Se referea după toate aparențele tocmai la această Serenadă „Gran Partita” – cea mai largă și destinată celui mai amplu ansamblu de suflători în toată activitatea sa creatoare de către Mozart. Ar fi fost și ea scrisă tot acum, la Munchen, deși încă se dezbate chestiunea momentului și locului...


Lista lucrărilor folosite pentru ilustrația muzicală:

  • W.A.Mozart: Kyrie 341 în re minor (Corul Orchestrei simfonice din Londra, Orchestra Simfonică din Londra, John Constable orgă, dir. Sir Colin Davis)
  • W.A.Mozart: Serenada KV 361 în Si bemol major „Gran Partita” (membri ai Academiei St. Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Cvartetul App. 171/285b în Do major (William Bennett flaut, Trio Grumiaux)
  • W.A.Mozart: Cvartetul KV 370 în Fa major pentru oboi și coarde (Ansamblul de cameră al Academiei St Martin in the Fields)
  • W.A.Mozart: liedul „Die Zufriedenheit” KV 349-367a (Elly Ameling soprană, Benny Ludemann mandolină)
  • W.A.Mozart: liedul „Komm liebe Zither komm” KV 351-367b (Elly Ameling soprană, Benny Ludemann mandolină)
  • W.A.Mozart: aria de concert „Misera! Dove son!” KV 369 (Edith Mathis soprană, Orchestra Mozarteum din Salzburg, dir. Leopold Hager)
  • W.A.Mozart: Aria lui Ilia „Se il padre perdei” din opera Idomeneo (Barbara Hendricks soprană, John Constable clavecin, Orchestra simfonică a Radiodifuziunii bavareze, dir. Sir Colin Davis)
  • W.A.Mozart: Rondo KV 371 în Mi bemol major (Peter Damm corn, Academia St. Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
 

 

 

 

 

 

 

Veronica Zbarcea
veronica.zbarcea@radioromania.ro