Portret de compozitor - Wolfgang Amadeus Mozart Înapoi la: Emisiuni

Mozart XLVI

Publicat: Luni, 12 Martie 2012 , ora 9.30

Mon tres cher Pere, sosirea mea a fost norocoasă și veselă. Norocoasă pentru că nu am avut nici o neplăcere în cursul călătoriei și veselă pentru că abia am putut aștepta clipa sosirii la destinație și sfârșitul călătoriei care, deși scurtă, a fost totuși și foarte anevoioasă…” scria Mozart la 8 noiembrie 1780 abia sosit la Munchen. Iar scurta misivă introduce din plin și nemulțumirile fiului față de condițiile oferite de trăsura de poștă, arătând cât de vătămat a ajuns la destinație… “Două poște întregi am călători rezemându-mă cu mâinile de perne și ținând fundul în aer…” rezumăm doar cu această remarcă, dar ne putem imagina și restul din concluzia: “imi voi face o regulă din a prefera să merg pe jos, decât să călătoresc într-o trăsură de poștă…”

Nu contau, în schimb, condițiile de drum atâta vreme cât avea multă treabă acum în capitala bavareză, pentru a onora comanda prințului Karl Theodor de a compune o operă pentru carnavalul ce se apropia cu repeziciune. Libretul fusese gata din octombrie, și întrucât fusese conceput de un concetățean al lui – capelanul de la arhiepiscopia de Salzburg, abatele Giambattista Varesco –, Mozart putea deja să înceapă a se întâlni cu soliștii pentru compunerea ariilor, recitativelor, să asiste la repetiții și să facă toate corecturile din mers, întrucât premiera trebuia să aibă loc în ianuarie următor. Și cum comanda se pare că fusese obținută de Anton Raaff, tenorul de 66 ani atât de prezent în viața lui Mozart de multă vreme, rolul titular din Idomeneo i-a fost dedicat. Întâlnirea cu el avea să ducă la perpetue modificări ale ariilor...

„Acum încă o modificare din vina lui Raaff. Are dreptate însă, și chiar de n-ar avea, tot ar trebui să-i fac ceva pe plac, de dragul părului său cărunt. Ieri a fost la mine. I-am prezentat prima arie ce-o va cânta și a fost foarte mulțumit de ea... În fine, omul e bătrân, nu se mai poate prezenta cu o arie ca aceea din actul al doilea, „Fuor del mar” („Pe lângă marea asta, mai am o mare în suflet”)...”

Lista lucrărilor folosite pentru ilustrația muzicală:

  • W.A.Mozart: opera “Idomeneo” (Francisco Araiza, Susanne Mentzer, Barbara Hendricks, Roberta Alexander, Uwe Heilman, Harry Peeters, John Constable clavecin, Corul Radiodifuziunii bavareze, Orchestra simfonică a Radiodifuziunii bavareze, dir. Sir Colin Davis)
  • W.A.Mozart: Chaccone, Balet KV 367 (Orchestra simfonică a Radiodifuziunii bavareze, dir. Sir Colin Davis)

 

 

 

Veronica Zbarcea
veronica.zbarcea@radioromania.ro