Portret de compozitor - Wolfgang Amadeus Mozart Înapoi la: Emisiuni

Mozart XLIV

Publicat: Joi, 8 Martie 2012 , ora 9.30

La 3 august 1779 a terminat Mozart această Serenadă KV 320 în Re major cunsocută mai cu seamă după subtitlul ce i-a fost acordat tocmai datorită prezenței în trio-ul acestui al doilea menuet a unui corn de poștalion – în fapt un gen de strămoș al cornului cunoscut și azi, cel francez, un corn natural, fără pistoane, conceput în forma unui inel ca adună tubul lung de alamă, răsucit o dată sau de două ori. Este și azi pictat în unele locuri din lume pe cutiile postale, ca un simbol al mesagerului, al celui care anunța în secolele XVIII-XIX venirea diligenței sau a trăsurii ce transporta corespondența.

Încă o pagină cu caracter concertant, însă mult redusă față de amintitele în întâlnirea noastră anterioară cu titlurile “Concertante” și respectiv “Rondeau”, care erau adesea extrase din partitura serenadei pentru a fi cântate împreună ca locuri de evidențiere a talentelor interpretative ale instrumentiștilor ce mânuiau flautul, oboiul, fagotul – aici bine puse în valoare ca-ntr-o scurtă simfonie concertantă… Însuși Mozart menționează introducerea lor într-un program 4 ani mai târziu la Viena…

Ultimul marș, cel care încheie serenada “Posthorn” pune punct și acestui gen dintre cele mari scrise de Mozart la Salzburg și destinate finalului de an universitar al studenților de la logică. Nu mergem atât de departe încât să speculăm (cum au făcut-o alții) că Mozart încerca să-și ia un ironic rămas bun de la Colloredo, pentru că nu putea ști el atunci dacă și când va părăsi orașul natal. Nici că acest adio era destinat studenților care absolveau Universitatea și își aduceau prin interpretarea acestei lucrări omagiul lor profesorilor, căci în acest sens, Mozart ar fi putut să introducă semnalele cornului de poștalion și în anterioarele serenade numite generic “finalmusik”. Rămâne misterul dar și aerul vesel al muzicii, cantabilitatea ori virtuozitatea de cele mai diferite niveluri, după cum și interpreții (adunați dintre studenți, dar și dintre muzicanții angajați în oraș în diferite ansambluri). Și mai rămâne să-l însoțim pe eroul nostru mai departe în viață…


Lista lucrărilor folosite pentru ilustrația muzicală:

  • W.A.Mozart: Serenada KV 320 în Re major “Cornul poștalionului” (Academia St Marin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Marș KV 335/320a nr.2 în Re major (Academia St Marin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Melodrama „Zaide” (Edith Mathis, Peter Schreier, Werner Hollweg, Ingvar Wixell, Staatskapelle Berlin dir. Bernhard Klee)
  • W.A.Mozart: „Vesprae solennes de confessore” KV 339 (Kiri Te Kanawa, Elizabeth Bainbridge, Ryland Davies, Gwynne Howell, John Constable orgă, Corul și Orchestra simfonică din Londra dir. Sir Colin Davis)
  • W.A.Mozart: Church sonata nr. 17 KV 336-336d în Do major (Daniel Chorzempa orgă, Deutsche Bachsolisten dir. Helmut Winschermann)
 

 

 

 

 

 

Veronica Zbarcea
veronica.zbarcea@radioromania.ro