Portret de compozitor - Wolfgang Amadeus Mozart Înapoi la: Emisiuni

Mozart XLIII

Publicat: Miercuri, 7 Martie 2012 , ora 9.30

Întoarcerea lui Mozart la Salzburg la începutul lui 1779 a însemnat o revenire în căminul părintesc, deși acum lipsit de prezența mamei. A însemnat și ruperea lui de o viață plină de îndatoriri pe care și-o asumase singur, dar și de distracții de negăsit în orașul natal. Doar faptul că salariul bun cu care Colloredo consimțise în sfârșit să-i fie răsplătită munca, adăugat celui al tatălui ar fi putut plăti în doi ani datoriile acumulate în dezastruoasa călătorie din anii anteriori îl mai putea convinge să rămână acolo. Căci toate acele lucruri pe care le trăise în afara căminului păreau să nu mai existe. Corespondența dintre tată și fiu din perioada premergătoare întoarcerii este singura probă a divergențelor ce păreau a se fi agravat în această perioadă, Leopold Mozart insistând ca Mozart să vină mai repede acasă, fiul amânând în continuu cu pretextul că trebuie să ofere personal prințesei electoare sonatele de vioară, care însă au venit foarte târziu de la editura pariziană. De aici s-au născut și teorii potrivit cărora Leopol Mozart se purtase cu fiul său ca un tiran, iar de-a lungul secolelor acestă viziune s-a tot propagat.

A fost Leopold Mozart un tiran față de fiul său? Iată ce scrie Ruth Halliwell în amănunțitul capitol dedicat așa-cunoscutei rupturi din familia Mozart în ampla ei monografie dedicată compozitorului: „Analiza relației dintre Leopold și Wolfgang se găsește mai ales în corespondența ce documentează călătoria la Paris și înapoi. Portretele rezultate sunt de obicei în mare dezavantaj pentru Leopold atâta vreme cât nu există dovezi în propriile-i cuvinte care să le sugereze celor ce privesc problema dintr-o perspectivă centrată pe Wolfgang Mozart, că Leopold era tiranic de posesiv. Totuși, biografia lui Solomon perpetuează multe opinii cunoscute ca lipsite de considerație pentru Leopold...

...Solomon susține de exemplu că atunci când Leopold i-a comandat lui Wolfgang să se întoarcă de la Paris – se mai scrie în cartea „Familia Mozart: patru vieți în context social”-, și-a încălcat promisiunea prin care îi permitea lui Wolfgang o viață pe cont propriu dacă ar fi eșuat în găsirea unui angajament bun; că a negociat angajarea la Salzburg fără consimțământul lui Wolfgang; că nici unei alte persoane nu i-ar fi permis să beneficieze de atenția și afecțiunea lui Wolfgang; că Leopold nu i-ar fi îngăduit lui Wolfgang intimitatea cu o femeie; că lista femeilor pe care Leopold le menționează în scrisoarea din 11-12 februarie 1778 (toate patru pe care Wolfgang le-a întâlnit și admirat în călătoria lui de la Salzburg la Mannheim) arată că Leopold nu avea încredere în nici o femeie, fără excepție, numită de Wolfgang; și că tot el insistase ca Wolfgang să se despartă de Aloysia Weber și de verișoara Maria Anna Thekla Mozart, ambele pe care Wolfgang le iubea....”

...Nimic din toate aceste interpretări particulare nu poate fi găsit la o citire atentă, îngrijită a acestor probe...” concluzionează Ruth Halliwell.


Lista lucrărilor folosite pentru ilustrația muzicală:


  • W.A.Mozart: Simfonia nr. 33 KV 319 în Si bemol major (Academia St. Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Sonata KV 378 în Si bemol major (Walter Klien pian, Arthur Grumiaux vioară)
  • W.A.Mozart: Marș KV 335/320a nr. 1 în Re major (Academia St. Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Serenada KV 320 în Re major “Cornul poștalionului” (Academia St. Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
 

 

 

 

 

 

 

 

Veronica Zbarcea
veronica.zbarcea@radioromania.ro