Portret de compozitor - Wolfgang Amadeus Mozart Înapoi la: Emisiuni

Mozart XLI

Publicat: Luni, 5 Martie 2012 , ora 9.30

Îți sunt foarte îndatorat că ai recomandat chestiunea atât de călduros lui Padre Martini și că i-ai scris despre aceasta însuși dlui Raaff. Nici nu m-am îndoit vreodată, căci știu prea bine că privești cu plăcere fericirea fiului dumitale și veselia lui, și știi foarte bine că nu voi fi nicăieri mai fericit ca la Munchen, întrucât fiind aproape de Salzbug, pot să te vizitez mai des...” Sunt rânduri din scrisoarea timisă tatălui de la Strassbourg la 15 octombrie 1778. Prin aceasta Mozart continua să-și arate intenția de a mai zăbovi departe de orașul natal, insistând pe planificata oprire în cel bavarez, dar nu ascunde nici existența încă a mai vechiului plan de a pleca în Italia, cu mica lui elevă. Deocamdată, motivul aparent era dorința de a înmâna prințesei electoare sonatele pentru pian și vioară proaspăt publicate la Paris (probabil pe cheltuiala sa), cele cuprinse între KV 301 și 306

Intenția ascunsă însă transpare din rândurile următoare: „Că domnișoara Weber, sau, mai bune zis draga mea Weber a primit leafă și că astfel, în sfârșit, i s-a făcut dreptate, m-a bucurat atât de mult, atât cât se poate aștepta din partea cuiva care are un interes deosebit pentru asta...” iar mai departe își reiterează reținerea de a ajunge acasă: „...de n-ar fi plăcerea de a te îmbrățișa curând, categoric n-aș veni la Salzburg. Căci în afară de imboldul lăuntric și într-adevăr curat, fac desigur cea mai mare nebunie din lume...”.

Căci, mărturisește „aș sosi cu inima mai ușoară la Salzburg dacă n-aș ști că mă înham acolo în serviciu. Numai această idee mi-e insuportabilă! Vezi și dta! Pune-te în locul meu! La Salzburg nu știu ce sunt. Sunt acolo de toate, și câteodată absolut nimic, Nu pretind însă chiar atât de mult și nici atât de puțin, ci numai ceva, acolo. Dar să fiu cât de cât cineva! În orice alt loc, o știm și oricare este pus la vioară, rămâne la vioară, la pian etc....”


Lista lucrărilor folosite pentru ilustrația muzicală:

  • W.A.Mozart: Concert KV App.56/315f* în Re major (reconstrucție și cadențe Philip Wilby) (Iona Brown vioară, Haward Shelley pian, Academia St. Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Sinfonia concertantă KV App. 104/320e în La major (reconstrucție și cadențe Philip Wilby) (Iona Brown vioară, Nobuko Imai violă, Stephen Orton violoncel, Academia St. Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Simfonia concertantă KV 364/320d în Mi bemol major (Iona Brown vioară, Nobuko Imai violă, Academia St. Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Concertul KV 467 pentru pian și orchestră (Joshua Bell vioară, Academia St Martin in the Fields, dir. Michael Stern)
  • W.A.Mozart: Sonata bisericească KV 328 în Do major (Daniel Chorzempa orgă, Deutsche Bachsolisten dirl Helmut Winschermann)



 

 

 

 

Veronica Zbarcea
veronica.zbarcea@radioromania.ro