Portret de compozitor - Wolfgang Amadeus Mozart Înapoi la: Emisiuni

Mozart XXXIX

Publicat: Joi, 1 Martie 2012 , ora 9.30

„Francezii nu mai sunt la fel de politicoși ca acum 15 ani...” se plânge Mozart în epistola în care-i povestise tatălui său ce pățise la ducesa de Chabot. „...Par foarte grosolani. Și în special, sunt îngrozitor de îngâmfați...” și aceasta, după ce descrisese motivele pentru care nu-i merge bine la Paris, că în ciuda vizitelor pe care tatăl îl sfătuiește să le facă pentru a găsi susținere și angajamente. Și-apoi, e un chin să umbli prin Paris: „De mers pe jos nu se poate; distanțele sunt prea mari, drumul prea murdar... nu pot descrie noroiul din Paris. De mergi cu trăsura, ai cinstea să cheltuiești, fără nici un folos, 4-5 livre pe zi, căci oamenii îți fac doar complimente și atâta tot. Dacă mă invită cineva într-o zi, atunci trebuie să cânt, și se spune: „Oh, e o minune, e nemaipomenit, e uimitor! Și cu asta Adio!!!”

Cel mai greu pare a fi să înfrângă sistemul de relații deja creat de italieni în sfera vieții muzicale și invidiile nejustificate. Un episod neplăcut s-a petrecut în legătură cu simfonia concertantă pe care i-au amânat-o fără să-i spună, de la un concert la altul, abia soliștii (ca adevarați prieteni) l-au determinat să facă ceva. Erau cu toții la Cambini („un maestro italian de aici, pe care, cu totul fără vina mea, l-am eclipsat de la prima întâlnire la Legros”- ne amintim, directorul de la Concert spirituel...), iar când Ramm, Ritter și Punto (trei dintre cei 4 soliști ai simfoniei concertante pentru suflători) au insistat ca el să cânte..., „cu riscul de a improviza acolo, nu cunoșteam partitura”, italianul nu s-a putut abține să nu-l ironizeze „Asta e un deștept!”

Așadar, francezii, față de el, nu au „ureche, inimă sensibilă”, nu înțeleg ceva din muzică, nu au gust. „...Mă aflu aici între animale și bestii (din punct de vedere muzical, se înțelege), și cum ar putea ei să fie altfel, când se comportă așa și în viață, în pasiunile lor...”. Iar când vorbește despre reîntoarcerea acasă, își învinuiește cumva tatăl pentru soluția pe care o alesese în urmă cu câteva luni: „Sunt aici și trebuie să rezist din dragoste pentru dta. Am să-i mulțumesc lui Dumnezeu atotputernicul dacă mă voi întoarce de la Paris cu simțul muzical intact...”

Lista lucrărilor folosite pentru ilustrația muzicală:

  • W.A.Mozart: Sonata KV 306 în Re major (Walter Klien pian, Arthur Grumiaux vioară)
  • W.A.Mozart: Les Petits Riens KV App 10-299b (Academia St. Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Schițe pentru un Intermezzo de balet KV 299c (Academia St. Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Sonata KV 310 (Mitsuko Uchida pian)

   

 

 

 

 

 

Veronica Zbarcea
veronica.zbarcea@radioromania.ro