Portret de compozitor - Wolfgang Amadeus Mozart Înapoi la: Emisiuni

Mozart XXIX

Publicat: Joi, 16 Februarie 2012 , ora 9.30

Anul 1775 fusese, printre altele, al concertelor pentru vioară, dar următorul, ca-ntr-un balansoar, va fi, de asemenea “printre altele”, al celor dedicate claviaturii. Și chiar de la începutul lui, în ianuarie Mozart va scrie prima partitură. Mai elaborat decât anteriorul din 1773, dar solicitând mai puțin disponibilitățile tehnice, de virtuozitate ale pianistului, prin comparație cu ultimul dintre cele pentru vioară, cel de-al șaselea KV238 destinat clavecinului pare a nu fi fost scris pentru uzul personal al lui Mozart. Dacă prima frază a concertului i-a făcut pe unii cercetători să o creadă împrumutată dintr-o lucrare similară a lui Michael Haydn, dar scrisă pentru vioară, despre restul opusului nu se știu foarte multe, se bănuiește doar că face parte din acele creații destinate vreunui aristocrat salzburghez în acea perioadă în care compozitorul încerca să-și facă loc în lumea lor, în saloanele lor pentru eventuale privilegii pe linie artistică, poate să primească elevi sau comenzi de lucrări.

Lista lucrărilor folosite pentru ilustrația muzicală

  • W.A.Mozart: Concertul nr. 6 în Si bemol major KV 238 (Alfred Brendel pian, Academia St Martin in the Fields, dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Concertul nr. 7 în Fa major KV 242 “Lodron”(Katia & Marielle Labeque, Semyon Bychkov piane, Orchestra Filarmonică din Berlin dir. Semyon Bychkov)
  • W.A.Mozart: Litaniae de venerabili altaris sacramento K 243 Mi bemol major (Mitsuko Shirai soprană, Heidi Riess contralto, Annelies Burmeister mezzosporană, Hermann Christian Polster bas, Walter Heinz Bernstein orgă, Corul Radiodifuziunii din Leipzig, Orchestra simfonică a Radiodifuziunii din Leipzig, dirijor Herbert Kegel)
  • W.A.Mozart: Adagio pentru vioară și orchestră în Mi major (Henryk Szeryng vioară, New Philharmonia Orchestra, Alexander Gibson)

 

 

 

 

Veronica Zbarcea
veronica.zbarcea@radioromania.ro