Portret de compozitor - Wolfgang Amadeus Mozart Înapoi la: Emisiuni

Mozart XXVI

Publicat: Luni, 13 Februarie 2012 , ora 9.30

Ne aflăm într-o perioadă de cotitură în viața lui Mozart, aceasta dacă înțelegem prin viață devenirea artistică... Până acum, s-au produs acumulări treptate care din acest 1775 încep să înflorească în ceea ce muzicologii desemnează ca a doua perioadă stilistică în evoluția compozitorului. Și-ar fi dorit să fie un corifeu al vieții muzicale din Salzburg (iar premisele se arătaseră favorabile în copilărie și adolescență când arhiepiscopul de Schrattenbach înțelesese să sprijine ascensiunea lui Mozart, permițând și sprijinind financiar călătoriile artistice, înțelegând că prin aceasta, întreprindea o operă de diseminare a ceea ce e frumos și bun în arhiepiscopia lui, și acordându-le virtuți de autentici ambasadori muzicanților de la curtea sa). De aproape 3 ani, însă, acesta plecase în veșnicie iar succesorul nu înțelegea să facă aceleași lucruri.

Se întâmpla exact când Mozart intra în maturitatea sa artistică, atunci când, parcurgând cele mai diferite modalități de expresie a propriei identități, noul arhiepiscop, Colloredo, începe să pună frâne dorinței de afirmare a „supusului” său. Este motivul pentru care timp de mai bine de 3 ani, Mozart va rămâne în orașul său natal, angajat al lui Colloredo, încercând din răsputeri să-i satisfacă pretențiile, în calitatea sa de konzertmeister. Cu siguranță, nu-i era ușor, căci atunci când te naști cu geniu, când te afirmi drept copil-minune, iar odată ce crești și devii adult, ești în continuare în vârful ierarhiei valorice în societatea în care exiști, cu siguranță îți cunoști valoarea!!! Este greu să fii supus, să accepți a primi ordine și a sta la dispoziția unui oficial care nu înțelege să fructifice darurile tale naturale, șlefuite în atâția ani de strădanii, de proprie perfecționare. Poate, cu dispreț, să lase chiar impresia că se opune ascensiunii tale continue?!? Cum, oare, va fi sunat în mintea lui Mozart ceea ce relatează Vasile Cristian în această chestiune:

În ura sa împotriva lui Mozart, el merge atât de departe încât nesocotind admirația față de compozitor a celor mai mari cunoscători ai muzicii, el are cutezanța de a declara acestuia din urmă, că ar fi un ignorant și că el, Wolfgang Mozart, membru al Academiilor din Bologna și Verona ar face mai bine, decât să scrie opere, simfonii, concerte și sonate, să se înscrie ca student al Conservatorului din Neapole...”

Lista lucrărilor folosite pentru ilustrația muzicală

  • W.A.Mozart: Concertul KV 216 în Sol major (Henryk Szeryng vioară, New Philharmonia Orchestra dir. Alexander Gibson)
  • W.A.Mozart: „Gallimathias musicum” KV 32 (Ambrosian Singers dir. John McCarthy, John Constable clavecin, Academy of St Martin in the Fields, dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Variatiuni KV 25 in D (Ingrid Haebler pian)
  • W.A.Mozart: Missa KV 220 „Spatzenmesse” (Soliști ai corului de băieți din Viena, Peter Jelosits tenor, Gerhard Eder bas, Michael G. Gormley orgă, Chorus Vienensis, Orchestra simfonică din Viena dir. Uwe Christian Harrer)
  • W.A.Mozart: Aria KV 217 “Voi avete con fedele” (Edith Mathis, Orchestra Mozarteum din Salzburg dir.Leopold Hager)
  • W.A.Mozart: Missa brevis in C “Organ Solo” KV 259 – Benedictus (Celestina Casapietra, Annelies Burmeister, Peter Schreier, Hermann Christian Polster, Walter Heinz Bernstein orgă, Corul Radiodifuziunii din Leipzig, Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Leipzig dir. Herbert Kegel)

 

 

 

 

Veronica Zbarcea
veronica.zbarcea@radioromania.ro