Portret de compozitor - Wolfgang Amadeus Mozart Înapoi la: Emisiuni

Mozart XXI

Publicat: Luni, 6 Februarie 2012 , ora 9.30

După mai bine de un an de când fusese înscăunat arhiepiscop de Salzburg, Colloredo începuse să-și pună amprenta pe reformele dorite și asumate. Nu doar în ceea ce privește viața religioasă a orașului, dar și în cea muzicală își va arăta propriile concepții și va încerca să le impună cu fermitate. În plus, nu era foarte încântat să permită angajaților săi călătorii decât dacă acestea erau întreprinse în compania lui. Ultima acceptată lui Mozart, în Italia, nu avusese parte de opreliști. Dar, se întorseseră cu ceva întârziere, din pricina insistenței tatălui de a căuta ceva de lucru, dacă nu pentru sine, cel puțin pentru fiul său. Pretextase că avea de căutat partituri pentru necesitățile muzicale ale curții.

Pe când se aflau în Italia, în ianuarie 1773 aflaseră că arhiepiscopul era grav bolnav. După câteva luni de ședere în Salzburg, Leopold Mozart își pusese din nou în cap să plece cu fiul său, desigur în același scop, de această dată țintind din nou Viena. Norocul lor – arhiepiscopul era la băi, deci nu aveau nevoie să-i ceară încuviințarea. Astfel că, în mijloc de iulie, pornesc, deși știau că vara nu era cel mai potrivit anotimp pentru afirmare muzicală, căci principalii beneficiari ai artei lor nu mai erau, în marea lor parte, în capitală, ci fie la băi, fie la reședințele de vacanță. Își încearcă, totuși norocul, poate cu teama de a nu mai prinde o asemenea ocazie.

Totuși, se va dovedi că nici de această dată Viena nu era locul unde tânărul compozitor să-și desfășoare întreaga paletă de talente. Se vor întoarce după numai două luni la Salzburg.

Cum ne-a obișnuit, Mozart nu are astâmpăr și oriunde se află, compune, fie că i se cere, fie că este simpla sa dorință. Dar mai cu seamă, nu uită de obligațiile sale profesionale, sau chiar de natură personală. Probabil că deja începuse să compună ceea ce va deveni o mare serenadă pentru orchestră, comandă pentru finalul de an universitar al lui Judas Thaddäus Antretter. Cum ne amintim, se obișnuia ca în onoarea profesorilor, studenții să facă asemenea cadouri, interpretarea unei muzicii de sfârșit de an, în august, așa-numită “Finalmusik”...

Lista lucrărilor folosite pentru ilustrația muzicală

  • W.A.Mozart: Marș în Re major KV 189 (167b) (Acadmia St. Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Serenada KV 185 în Re major “Antretter” (Acadmia St. Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Variațiuni KV 180 în Sol major pe aria “Mio caro Adone” din opera “La fiera di Venezia” de Antonio Salieri (Ingrid Haebler pian)
  • W.A.Mozart: Cvartetul de coarde nr. 8 KV 168 în Fa major (Quartetto Italiano)
  • J. Haydn Cvartetul op. 20 nr. 5 (Kodaly Quartet)
  • W.A.Mozart: Cvartetul nr. 13 KV 173 în re minor (Quartetto Italiano)
  • W.A.Mozart: Missa KV 167 în Do major “in honorem Sanctissima Trinitates” (Helen Donath soprană, Annette Markert contralto, Uwe Heilman tenor, Andreas Schmidt bas, Corul Radiodifuziunii din Leipzig, Orchestra simfonică a Radiodifuziunii din Leipzig, dir. Herbert Kegel)
  • W.A.Mozart: Simfonia nr. 25 KV 183 în sol minor (Academia St. Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
 

 

Veronica Zbarcea
veronica.zbarcea@radioromania.ro