Portret de compozitor - Wolfgang Amadeus Mozart Înapoi la: Emisiuni

Mozart XVIII

Publicat: Miercuri, 1 Februarie 2012 , ora 9.30

Pentru momente de relaxare, în saloane, pentru acompanierea unei mese festive, sau a unei conversații plăcute, la o aniversare, în vremea lui Mozart cel mai potrivit fond îl reprezenta ascultarea unei muzici lejere, „distractive” cu alte cuvinte, de divertisment. De aici și numele genului în interiorul căruia aveau să apară în anii petrecuți de acum înainte la Salzburg mulțime de opusuri de cele mai diverse alcătuiri și pentru cele mai felurite formații. Pentru orchestră, sau pentru grupuri instrumentale mici camerale, ori chiar pentru ansambluri de suflători – iată căror tipuri de asocieri instrumentale se adresează acestea. Dintre cele păstrate, cel mai timpuriu este acest KV 113 în Mi bemol major cu care încheiam episodul anterior al serialului nostru, un divertisment din noiembrie 1771, scris se pare la Milano, în perioada ce a urmat celebrei căsătorii princiare scăldate în veselia și strălucirile feeriei “Ascanio in Alba”.

Acum, se pare că Mozart își programase o așa-numită academie, un concert în interes propriu, în care a adus această nouă experiență artistică. Și a plusat, cum făcea de fiecare dată, pentru că în fond, un divertisment este o muzică plăcută, relaxantă, destinată unei formații standard – de obicei grupul de coarde sprijinit de doi corni cu rol de susținere și armonie.

Ceea ce pare însă nou, aici, este prezența în formație a clarinetelor, pentru prima dată - într-o creație semnată W.A.Mozart. Aceste instrumente nu se găseau în toate orașele europene care aveau o viață muzicală susținută, dar la Milano se pare că existau. Tocmai de aceea pare de neînțeles de ce câțiva ani mai târziu el a transcris partitura inițială într-una destinată exclusiv suflătorilor, și în care deopotrivă se regăsesc cele două clarinete, alături de perechi de oboaie, corni englezi, corni și fagoturi.

Nu se cunosc prea multe lucruri despre academia în care a fost cântat acest divertisment ale cărui patru părți îl definesc ca una dintre cele mai succinte în gen, se bănuiește că a fost interpretat undeva în ultima decadă a lui noiembrie 1771.

Ce anume îi mai atrăsese atenția la Milano tot atunci, tânărului compozitor? Aflăm dintr-o scrisoare către mama și sora sa din ultima zi a lunii: “…Am văzut în Piața Domului 4 oameni spânzurați. Aici se spânzură ca la Lyon. Wofgang”

Lista lucrărilor folosite pentru ilustrația muzicală

  • W.A.Mozart: Divertisment KV 113 partea (Ansamblul cameral din Academis St. Martin in the Fields)
  • W.A.Mozart: Oratoriul „Betulia liberata” KV 118/74c (Hanna Schwartz, Corul de cameră din Salzburg , Orchestra Mozarteum din Salzburg dir Leopold Hager)

  • W.A.Mozart: Simfonia nr. 13 KV 112 în Fa major (Academia St. Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)

  • W.A.Mozart: Simfonia nr. 14 KV 114 în La major (Academia St. Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)

  • W.A.Mozart: opera “Il sogno Scipione” (Edith Mathis, Peter Schreier, Corul de cameră din Salzburg, Orchestra Mozarteum din Salzburg, dir. Leopold Hager)

  • W.A.Mozart: Regina Coeli KV 127 (Isabella Nawe soprană, Volker Brautigam & Walter Heinz Bernstein orgă, Corul Radiodifuziunii din Leipzig, Orchestra Radiodifuziunii din Leipzig, dir. Herbert Kegel)

 

 

Veronica Zbarcea
veronica.zbarcea@radioromania.ro