Portret de compozitor - Wolfgang Amadeus Mozart Înapoi la: Emisiuni

Mozart XVII

Publicat: Marți, 31 Ianuarie 2012 , ora 9.30

“Veneția e gri, soarele nu se va arăta decât de Miercurea Cenușii. Se apropie întoarcerea? Scrisorile din Veneția nu vorbesc decât de întoarcere, nu de Veneția…”

Așadar, întoarcerea acasă… Cu atâtea bucurii adunate în 15 luni de ședere în Italia, Salzburgul nu-i părea lui Mozart decât “o pedeapsă” după cum speculează Andre Tubeuf, cel din care am citat la început… Dar, era agajat ca al treilea konzertmeister la curtea arhiepiscopală, iar îndatoririle sale în acest sens erau multiple. Căci, dincolo de ceea ce ne va lăsa Mozart ca nesatisfăcător în viața muzicală a orașului său natal, în realitate Salzburgul era un ferment pentru interacțiunea celor mai felurite genuri de manifestări artistice. Deși arhiepiscopul Schrattenbach ținea la tradițiile baroce, nu avea nimic împotriva dezvoltării tinerilor – iar permisiunea dată celor din familia Mozart să călătorească în vacanțe acordate și cu sprijin financiar denotă aceasta.

La curte se întâmplau, ca la orice curte europeană, fel și fel de evenimente, de la cele cu caracter religios, la cele laice, se organizau inclusiv festivaluri, iar pentru toate acestea, muzica avea un rol foarte important. De aceea, exista orchestra curții, ansamblu de calitate de unde se vor detașa artiști de talia unor Joseph Fiala, oboist, Joseph Otto, violonist sau Anton Cajetan Adlgasser organist și clavecinist. De asemenea, cântăreți valoroși între care și castrați, o categorie nu ușor de acoperit, deși destul de numeroși în epocă. Deopotrivă, casele nobiliare își puteau permite să susțină ansambluri particulare, de mai mici sau mai mari dimensiuni și să organizeze serate intime, private pentru care adesea se scria muzică specială, cu dedicație. Sonatele, divertismentele, serenadele erau de foarte multe ori produsul unor astfel de cereri. Și chiar simfoniile...

Lista lucrărilor folosite pentru ilustrația muzicală

  • W.A.Mozart: Simfonia nr.12 KV 110 în Sol major (Academia St. Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Litaniae Lauretanae KV 109-74d (Mitsuko Shirai soprano, Heidi Riess contalto, Eberhard Buchner tenor, Hermann Christian Polster bas, Corul Radiodifuziunii din Leipzig, Orchestra simfonică a Radiodifuziunii din Leipzig, dir. Herbert Kegel)
  • W.A.Mozart: Regina Coeli KV 108-74d, soprană, cor, orchestră (Dagmar Schellenberger-Ernst soprana, Micheael-Christfried Winkler orgă, Corul Radiodifuziunii din Leipzig, Orchestra Radiodifuziunii din Leipzig dir. Herbert Kegel)
  • W.A.Mozart: Festa teatrale in due parti “Ascanio in Alba” KV 111(Lilian Sukis, Arleen Auger, Agnes Baltsa, Edith Mathis, Corul de cameră din Salzburg, Orchestra Mozarteum-ului din Salzburg, dir. Leopold Hager)
  • W.A.Mozart: Divertisment KV 113 partea I ..(Ansamblul cameral din Academis St Martin in the Fields)
 

 

Veronica Zbarcea
veronica.zbarcea@radioromania.ro